Alula-Evo nabouwen uit balsa en carbon

Bekleden met verpakkingstape en dan gaan vliegen.
In tweede instantie kan je het rompje alsnog bekleden met glas.
Zelfs kan je overwegen daarna de huidige romp op te lossen met aceton (verloren mal- methode) en dan heb je een mooi licht kunststof rompje...
Ik heb hier hele goede ervaringen mee!

Patrick

Bekleden met verpakkingstape lijkt me goed.
Verloren mal- methode zal niet gaan. :(
ik heb hier een kruis van balsa inzitten, en dat opgevuld met schuim.
Dit geeft wel een goede stevigheid aan de romp.:p

Gerhard

Eigenschap van vliegende vleugels is dat het zwaartepunt erg naar voren zit. (...) Het is wel elegant zo'n kort neusje, maar misschien moet er wel heel veel lood in.
Maar omdat een vliegende vleugel geen (in dit geval nauwelijks) staart heeft hoeft het gewicht daarvan ook niet geneutraliseerd te worden.

ik zit met een 8-10gr lood in t neusje. wel wetende dat er een 400mah nimh inzit.
mijn ontvanger, ook mijn servos zitten ongeveer rond het zwaartepunt, zo had de ontwerper de plekjes verdeeld.

zwaartepunt?

Hallo,

Aangezien ik hier ook een Alula-E aan het bouwen ben en meteen wat mods wil toepassen is het voor mij ook handig te weten waar het CG gaat uitkomen. Dus niet het aanbevolen CG maar het CG voor de Cracks zeg maar. Uit de diverse posts over de Alula-Evo vind je doorgaans iets in de orde van 4mm achter het aangegeven CG.

CG ligt EXACT op 35mm van de voorlijst TEGEN de romp gemeten.
de originele alula heeft daar 2 puntjes staan.
uiteraard vlieg ik niet op dit CG, maar al wat naar achter.
het is wel cruciaal om op die 35mm te starten...

tevreden gerhard? :p

De vraag: Dat punt op 35mm is dus het aanbevolen CG als ik het goed begrijp?
Waar vlieg je nu mee, oftewel, waar heb je je CG nu liggen en denk je dat het eventueel nog wat naar achter kan ten opzichte van waar je nu mee vliegt? Begint de Alula-E al nerveuzer te worden op hoogte of heb je het punt waar hij erg onstabiel wordt nog niet bereikt?
Aanduiding graag in mm vanaf voorlijst tegen romp, niet ten opzichte van de puntjes want bij de modellen van vóór september 2009 liggen de puntjes al wat verder naar achter.

Alvast dank voor uw antwoorden.

Bart

nb: Ik had dit eigenlijk in het andere Alula draadje moeten posten maar aangezien deze draad actief is is en het hier even specifiek over het CG ging toch maar hier gepost

nb: Ik had dit eigenlijk in het andere Alula draadje moeten posten maar aangezien deze draad actief is is en het hier even specifiek over het CG ging toch maar hier gepost

Geen probleem mee Bart;)

En actief is deze draad.
Kijk alleen al eens naar het bezoekers aantal.:o

Groet, Gerhard

@ bart, de CG die aanbevolen is volgens het boekje en ook toestel (puntjes onderaan) is 35mm.
ikzelf zal ook zo rond die 38-40mm zitten (of zelfs meer?)
hij gooit dan wat minder hoog , maar als ik hem volledig zelfstandig laat zweven, dan presteert hij uitermate goed.

alleen bij het te traag vliegen wil hij zoeken (doet elk toestel trouwens)
maar mij de vliegsnelheid die hij nodig heeft luistert hij best goed.

alleen voldoende uitslag geven voor het rollen, anders word hij ERG lui.
hoogteroer word maar een paar mm naar boven, en naar beneden gezet.
maar dat is allemaal naar gevoel.
iedereen vliegt anders.

ik raad allen aan om gewoon op die 35mm vanaf de voorlijst tegen de romp te beginnen
en dan wat lood uitnemen, tot je vind dat hij goed zit.
meer gewicht naar voor -> hoogteroer wat hoger zetten.
als je al op die 40 mm zit, dan zal hij te snel willen loopings trekken int gooien, en moet je ook automatisch wat minder moeten zetten.
(de S slag dus wat minder fel)

CG

@gerhard: Dank dat ik je draadje even mocht kapen

@didier: Dank voor je antwoord. Ik begrijp dat ik dus iig van 40mm uit kan gaan. En wat ik opmaak uit jouw omschrijving van de vliegeigenschappen en met name het looping willen trekken bij launch is dat het CG bij jouw mogelijk nog wat naar achter kan. (CG verder naar achter >>>
minder "up" >>> grotere loopings bij launch. Uiteindelijk wordt de loop zo groot dat het wel een rechte lijn -omhoog natuurlijk!- wordt.)

Mijn bedoeling is om in den beginne al zo min mogelijk lood te gebruiken, stel je voor dat er niets meer uit hoeft!

@Alex: sorry!

@allen: lees dit:[SIZE=+2]interessant![/SIZE]

en lees ook dit:[SIZE=+2]interesting![/SIZE]

:mrgreen:

Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
gewoon bouwen naar die 40mm, je kan altijd nog lood toevoegen/weghalen, als het niet vliegt eh :)
of je zorgt dat je je accu 1cm kan schuiven zodat je nog wat kan zoeken ;)
dan hoeft er geen lood in.

je hebt me begrepen.
maar ik ben voorzichtig met het uitleggen, want volgens mij gaat het vlieggewicht veel doen in de uitkomst bij het werpen.
het is maar een klein smal ding tenslotte.
en je hebt niet hetzelfde profiel...

dus het is allemaal gokken eh.
gewoon handstartjes doen tot hij mooi zweeft, en dan voorzichtig gooien eh :)

nog fotos van de bouw?

Staartstuk

nog fotos van de bouw?

ik lig even stil, moet natuurlijk ook werken overdag.;)

Ben wel met het staartstuk bezig geweest.
Op de 4 mm dikke balsa staart heb ik balsa over dwars geplakt.
Door het kruisdraads te maken wordt het mooi stevig.

Dit heb ik daarna geschuurd, zodat het mooi dun naar buiten weg loopt.
Denk dat er nog een paar uitsparingen in komen.

Elke gram achter scheelt lood aan de voorkant.:rolleyes:

Tot de volgende foto update.

Gerhard

40mm

Van 40 mm ben ik nu uitgegaan, lijkt me het best.

Foto's van de bouw? Nee joh, daar ga ik dit draadje niet mee vervuilen.:rolleyes:
Dit is het nabouwdraadje uit balsa en carbon.
Wat ik doe is een ARF tweaken.
Als het wat is met de mods open ik misschien een nieuwe post met hoe/wat.

Om dit draadje weer richting het originele topic te sturen heb ik nog een tipje voor Gerhard wat betreft de werpstift: Geen ronde werpstift doen, dat is niet ergonomisch en doet pijn! Dat weet ik nog van mijn 1ste DLG (Radina/Highlight), er kwam zelfs bloed aan te pas. Platte stift is mijn advies.

Hoe is het trouwens met de (na)bouw? Nog vorderingen?

edit: oeps, moet sneller typen, Gerhard had al gepost. En Firefox's vraag over foto's dus verkeerd begrepen :oops: .

Bart

Laatst bewerkt:
mijn highlight heeft een ronde stift... 2 zelfs, voor links en rechtshandigen.

heb in september de hele namiddag op de wedstrijd staan gooien voor 2 deelnemers (vincent en mezelf)
nog geen enkel moment pijn, of wondjes gehad.

de alula zijn bijgeleverd griptapeje is daarentegen wel vies!
na een half uur was de opperhuid helemaal afgeschuurd van duim en wijsvinger!
geen aanrader dus.

Ronde werpstift

mijn highlight heeft een ronde stift... 2 zelfs, voor links en rechtshandigen.

heb in september de hele namiddag op de wedstrijd staan gooien voor 2 deelnemers (vincent en mezelf)
nog geen enkel moment pijn, of wondjes gehad.

de alula zijn bijgeleverd griptapeje is daarentegen wel vies!
na een half uur was de opperhuid helemaal afgeschuurd van duim en wijsvinger!
geen aanrader dus.

Dat wordt dus een ronde werpstift.;)
Is wat de bevestiging betreft wel het makkelijkste. Gaatje boren door de koolstof ligger, een beetje lijm en klaar is Gerhard:D
Ik ga er ook geen wedstrijden mee gooien.

Gerhard

Hee Gerhard,

ik las dat je eigenlijk nog wel wat gewicht wilde besparen, dus wellicht heb ik een tip voor je ... Let wel, ik heb geen verstand van DLG en weet dus ook niet of er veel krachten op de servo's vrijkomen ...

Hobbycity verkoopt tegenwoordig 1,5 grams servo's tegen een heel redelijke prijs, klik maar eens hier.

HK1005R-1.jpg

Wellicht kan je er wat mee :)

Oh ja, mooi vleugeltje hoor :yes:

Grtz,
Menno

Airelons en staartstuk

Nu ik weet waar het zwaartepunt van mijn Alula moet liggen, heb ik het idee dat er wat gewicht vermindering aan de achterzijde moet zijn.
Hierdoor zal ik met een kleinere accu kunnen vliegen zonder dat er lood bij in moet.

Heb toch besloten om de Airelons lichter te maken. Dit heb ik gedaan door er gaten in te maken.

Is toch wel een mooi vleugeltje.:p

Het staart stuk is ook aan de beurt.
Hierin zal ik ook gaten maken, zodat er minder gewicht achterin zit.

Op deze foto zie je dat het staartstuk taps geschuurd is.

Tot de volgende update

Gerhard

Echt leuk! Ik volg het met spanning! Ben benieuwd hoe die vliegt. Heel veel succes ermee..

Toch wel grappig dat zoveel mensen het een leuk ding vinden.
Als deze Alula uitvoering gaat vliegen zoals de originele, dan hebben we een bouwdraadje die het einde niet kent.;)

Jullie stimuleren mij om snel door te bouwen.:p
Ben natuurlijk zelf ook zeer benieuwd naar het vlieggedrag.

Vanmorgen het staartstuk voorzien van gaten. Airelons wat taps geschuurd. Moet nog even bepalen of het lichter maken geholpen heeft.
Op het middenstuk van de vleugel ga ik beplanking aanbrengen. Dat wil zeggen, tussen de ribben.

Wat is slim;
vleugel vastlijmen aan de romp of
met een vleugelpen en een schroef?

Groet, Gerhard

gewoon M4 boutje is makkelijkst.
dan heb je tenslotten een deelbaar toestel (en we weten allemaal dat je dan minder stukken maakt in het vervoeren ;) )
ik heb mijn vleugels aan de romp gelijmd (en het is doenbaar in transport)
maar ik deed het omdat de vleugels uit 2delen bestond.
anders moest ik met klemboutjes werken etc. en dat hoeft voor mij niet.

Update staartstuk en vleugel

Het staartstuk is van gaten voorzien.

Op de airelon heb ik een heveltje geplakt. Deze zaag ik van een servo hevel af, en verlijming gebeurd met epoxy.

Onderkant vleugel heb ik servo plankjes gelijmd. En je ziet hier de plankjes tussen de ribben geplakt.

Bovenkant vleugel. Hier zjn de servo (D47) in gemonteerd.
De schroefjes gaan er nog uit, zodra de lijm hard is.

Ik zal aan de bovenkant nog wel wat beplanking erin moeten lijmen.
Ook daar waar de servo hevel zit. Anders hou ik de folie niet strak op die plek.;)

In het midden van de vleugel zal ik een blokje in lijmen, waar mijn pvc boud door kan. In de romp zal dan een plankje gelijmd worden met een schroefdraad gat erin. Zo kan ik voor vervoer, de Alula uit elkaar halen.

Tot zover deze update.

Groet, Gerhard

Back