Alula met KF-profiel

Thieu

Vriend van modelbouwforum.nl
Ik heb de afgelopen weken met veel plezier de filmpjes bekenen van het vliegen met een zwevertje genaamd ALULA. Je kunt het ding ook als bouwpakketje kopen en dan is tie natuurlijk mooi in profiel.
Met name de vorm van het vleugeltje spreekt mij erg aan. Sprekend een vogelprofiel. Of ik er mee kan vliegen moet nog blijken ;-)
Een Alula blijkt overigens een "vogelduim" te zijn.

Op RC-Groups zag ik echter ene "Davereap" die er een heeft gebouwd met een KF-profiel. De tekening stond er ook bij.

Davereap ging uit van een KFm-9 profiel

full

Toen ik daar bij ging kijken vond ik "KFm-9 Under development" en dat vind ik toch wat vaag :-)

Ik heb echter wel een goede ervaring met het KFm-3 profiel dat ik heb gebruikt bij een Holidep

full

Ik wilde dus het KFm-3 profiel gebruiken.

Volgens de tekening van Davereap is de vleugelkoorde 24,5 cm. De dikte van de vleugel bij KFm-3 is 9-12 procent, dat zou dan plm 22 tot 29 mm moeten zijn. Aangezien ik heb begrepen dat bij een zwever een slank profiel wat beter is ging ik uit van plm 22 mm.

3 lagen van 6 mm Depron is 18 mm, Dat is vier mm te weinig. Ik heb er dus toch een laag van 3 mm toegevoegd zodat ik nu min of meer toch op KFm-9 zit :-). Samen met de lijm kom ik op plm 22 mm.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mallen knippen

De tekening is afgedrukt en nu de mallen uitknippen/ snijden
full

Alle mallen uitgenkipt
full

Nu deze op het Depron plakken en uitsnijden

Depron uitsnijden.
Davereap snijdt beide vleugelhelften los en plakt deze daarná aan elkaar. Ik vind het beter de vleugel uit één stuk te snijden en heb daarvoor elke mal twee keer afgedrukt en na het snijden/ knippen aan elkaar geplakt.
full

Ik ben een heel eind
full

Plakken

Davereap heeft vlg zijn beschrijving 15 mm onder elke vleugeltip. Als ik naar de vele filmpjes kijk die er over Alula-achtigen gaan dan vind ik dat wat veel. Ik maak er 12 mm van. Waarom 12 mm? omdat ik latjes van die dikte heb liggen ;-)

Ik plak met schildertape twee platen multiplex tegen elkaar met de latjes onder de uiteinden. Omdat het Depron in laagjes in die vorm geplakt wordt zal het deze v-stelling behouden.
De platen zijn overigens wat groter dan de vleugels zodat de latjes verder naar buiten komen te zitten en de v-stelling effectief nog wat minder zal worden.

full

Natuurlijk het midden van de vleugel precies in het midden van de twee multiplex platen houden en verder ook alles haaks en recht houden.

Onder de uiterste uiteinden van de vleugel zitten nu ook nog latjes. Dat is een poging de tippen apart iets omhoog te zetten, maar daar is weinig van terecht gekomen

Plakken van de vleugel

Laag voor laag het Depron in de vorm plakken
full

Je ziet hier papier tussen de twee lagen Depron. De platen moeten behoorlijk nauwkeurig op elkaar geplakt worden en aangezien de Cre-Ation contactlijm is zit dat meteen zo vast dat het moeilijk te corrigeren is.
Daarom ná drogen van de lijm een vel papier ertussen en dat tijdens het plakken, van het midden uit, wegtrekken.

Het werkte redelijk ;-)

Alle lagen gehad en nu een nachtje goed doordrogen
full

Ook hier gebruik ik de lijm "Cre-Ation" van de Action. Superlijm voor Depron! :-)

De lijmklemmen niet te vast aandraaien omdat het Depron makkelijk samen te persen is.

Ná het drogen van de lagen een 6 mm carbonbuis er in lijmen.

Davereap maakte met het inlijmen van dat profiel ook de v-stelling er in. Zoals ik al aangaf doe ik dat door de lagen Depron al in de vorm op elkaar te lijmen.
De carbon buis zit er in om de vleugel stijver te maken. Voor de vorm is het niet nodig.

Nadeel van deze manier van bouwen is dat er een flinke groef gesneden moet worden. Omdat ik de buis er aan de onderzijde in lijm moet de groef in het midden dus diep zijn en naar de zijkant toe steeds ondieper. Ik doe dat o.a. met de zijkant van een plaatje triplex waar schuurpapier omheen gevouwen is

Volgens Davereap moet de buis op het zwaartepunt komen, ongeveer één inch (2,54 cm) vanaf de voorzijde van de vleugel in het midden gemeten.

De buis wordt er met epoxy ingelijmd.
Nadat de epoxy droog is vul ik de diepe gedeelten van de groef op met Depron stripjes die ik er met Cre-Ation inplak.

full

Het rompje

Het rompje komt echt onder de vleugel te hangen.
Eerst de twee zijkanten er onder. Ze steken nét zover voor de vleugel uit als de uitgesneden bovenzijde van het rompje.

full

Omdat ik de 6 mm zijkant van het rompje niet zo'n erg stevige verbinding vind lijm ik er aan de binnenkant nog depron strips tegenaan.
full

Later zal ik aan de buitenkant ook nog een mooie afronding plakken, zowel voor de stevigheid als ook omdat ik het mooier vind.

Hier zit het rompje er in de basis tegenaan.

full

Zoals je ziet is de voorkant van de vleugel nog helemaal recht en zijn de op elkaar gelijmde lagen goed te zien.
Omdat de zijkantjes van het rompje neiging hebben recht te buigen zitten er twee Depron stukjes los tussen geklemd en zit er met schilderstape nog wat gefixeerd.

Hieronder is een begin gemaakt met het in profiel schuren van de vleugel

full

Voor het in profiel schuren van de vleugel heb ik een malletje gemaakt van triplex.

full

Door dat tegen de vleugel aan te drukken kan ik zien waar nog wat materiaal weg moet.

full

Op het malletje aan de onderkant staat nog een lijn. Dat deel van de vleugel moet voor de bovenkant recht blijven en als de bovenkant in vorm is kan ik de vleugel omdraaien en de onderkant daar afronden.

Hier heb ik aan de onderkant een overgang gemaakt tussen vleugel en rompje. Het is steviger en ik vind het mooier :-)

full

De roeren er in monteren. Zowel de roeren als aan de vleugelzijde alles wat afgeschuind en de plaatsen waar de scharniertjes moeten komen insnijden.
full

Ik gebruik deze scharniertjes
full

Het lijmen doe ik ook hier gewoon met Cre-Ation lijm.

De scharniertjes zitten ingelijmd en dat ziet er zo uit:
full

En hier een eerste overzicht van het resultaat tot nu toe
full

En een foto van de andere kant.
full

De staart is er met epoxy opgelijmd. Deze moet gemaakt worden van twee lagen van 3 mm Depron, omdat dat vlg Davereap stijver zou zijn. Volgens mij is dat niet waar. Ik vind de staart best wel slap en het zou best kunnen dat ik deze opnieuw maak van dikker materiaal dat wat meer in profiel is geschuurd.

Maar, eerst maar eens vliegen ;-)
Alleen komen de spullen die ik daarvoor heb besteld waarschijnlijk pas over een week of twee binnen. Nouja, precies op tijd voor mijn vakantie :-)

Mooi bouwverslag Thieu :) en netjes gebouwd ook zo-te-zien..
Hoe heb je die 2 lagen 3mm voor de staart op elkaar gelijmd? Met de juiste lijm zou dat inderdaad Redelijk stijf moeten kunnen zijn..

Succes met de vluchten alvast :)

Dank je :-)
Ook bij de staart heb ik Cre-Ation gebruikt. Die lijm blijft zeker in het begin nog best flexibel. Later verhardt hij nog wel wat.

Overigens heeft Davereap bij een volgende versie er dunne carbon staafjes in gelijmd. Ik wilde het echter eerst zo proberen.

De mijne heeft een grotere spanwijdte, namelijk 101.5 cm (zo'n 40 inch), terwijl de "originele" Alula een span heeft van 35,4 inch (900 mm). Als gewicht daarvan staat 164 tot 184 gram gegeven.
Ik hoopte de mijne onder de 200 gram te kunnen bouwen. Ik ben echter niet zo'n "lichte" bouwer omdat ik al snel vind dat het niet sterk genoeg is.:rolleyes:

De setup die ik heb besteld weegt plm 55 gram volgens de gegevens bij de artikelen. Toen ik gisteren mijn bouwsel wilde wegen bleek mijn electronische weegschaal kapot te zijn :-(
Gewogen op een ouderwets "veer-weegschaaltje" weegt het geheel plm 170 gram. Met de setup erbij zal het dus zo'n 215-225 gram worden.
Gezien de grotere spanwijdte lijkt me dat geen probleem.

Laatst bewerkt:
Nog een laatste paar plaatjes.
Het rompje moet nog een dekseltje hebben.
Nadat ik dat had uitgesneden heb ik het een nachtje met brede schilderstape rond een grote bus gespannen.
Verder heb ik een tweede iets kleiner dekseltje uitgesneden dat ín het rompje past.
Deze beiden op elkaar maken een perfect passend deksel (nadat de randen netjes bijgeschuurd zijn :-)

full

Op dat plaatje is óók het extra strookje te zien dat boven het rompje tegen de vleugel is geplakt. De overgang naar de vleugel is dan wat mooier :-)

Zoals je op onderstaand plaatje kunt zien steekt het onderste deksel wat uit onder de vleugel.
full

Daarmee zit het mooi passend vast.
Ik den dat ik er aan de voorkant nog een magneetje inlijm om het dekseltje op zijn plaats te houden.

De zijkanten van het rompje blijven toch naar elkaar toetrekken. Misschien dat daar iets van metaal in komt om dat recht te houden. Daarmee zal het geheel dus nog iets zwaarder worden.
Ik begreep van Davereap dat toch alles zoveel mogelijk naar voren ingebouwd moet worden om het COG goed te krijgen. Daarvoor heeft hij er zelfs een met langere neus gemaakt.
Wat meer gewicht voorin is dus waarschijnlijk geen probleem.

Ohja, nog een plaatje van de onderkant achteraan.
full

Het viel me op dat bij veel van deze kistjes het rompje achterin veel slanker is en spitser toeloopt. Ik heb echter gewoon De tekening van Davereap gevolgt, waarbij ik het uiteinde naar eigen inzicht heb afgewerkt. Misschien een volgende keer anders? :-)

Het wachten is nu op de setup... :-)

Kortom: goed vergelijkbaar met het origineel. Ben erg benieuwd naar de prestaties in de lucht. Persoonlijk verwacht ik dat het prima vliegt, maar dat kan natuurlijk eigenlijk niet met zo'n relatief simpele airfoil ;-).

...maar dat kan natuurlijk eigenlijk niet met zo'n relatief simpele airfoil ;-).
Daar ben ik dus ook benieuwd naar ;-)
Maar ik wilde ook met hele simpele middelen, low cost, zo'n vliegertje bouwen en kijken hoe dat uitpakt.
Qua kosten tot nu toe:
plaat Depron 6 mm € 5,25
Plaat Depron 3 mm € 3,75
Setup (HK) met ontvangertje, accuutje en 2 servootjes: € 30,27
Carbon buisje € 5,75
Lijm, flaconnetje Cre-Ation vd Action: € 0,89

Maakt tesamen € 45,91. Alleen de lol van het bouwen maakt dat al goed ;-)

Betreft de setup: Ik heb gekozen voor het gebruik van een 2 cellen LiPo plus regelaartje om de ontvanger de voeden. Zo houd ik alles standaard op LiPo en een apart NiCad-pakketje is toch ook zwaarder.

Laatst bewerkt:
Weer verder

De spullen zijn binnen dus we kunnen verder.

Inbouwen setup.
Omdat volgens Davereap het zwaartepunt erg vooraan ligt, de accu maar helemaal voorin gelegd.
Naderhand blijkt dat helemaal niet nodig.

Alles vastgezet met stukjes klittenband.
full

Hier is ook de aluminium versteviging te zien die het rompje in vorm moet houden.

Inbouwen servo's
Davereap bouwde de servo's in het rompje. Hierdoor krijg je erg lange carbon staafjes die bovendien schuin op de roeren staan en het roer ook helemaal aan de zijkant aansturen.

Ik wil de servo's recht tegenover de roeren zetten en in het midden daarvan. Ze moeten ook in de vleugel verzonken komen, die is daar dik genoeg voor.

Daar moet ie ongeveer komen
full

Meten van de plaats van de servo, Mooi haaks houden. Het roerhoorntje moet straks vlak naast het middelste scharniertje komen zodat er geen/ weinig speling is.
full

Plaats afgetekend
full

De draad van de servo is ook lang genoeg. Ruimte voor de servo uitsnijden, een insnede maken om de draad in weg te werken en een gaatje prikken naar de binnenkant van het rompje.
Servo ingebouwd.
full

Beide servo's
full

Tape om de servo en vastplakken met een drupje epoxy (nadat het hoorntje er opgeschroefd is :-)
Voor de middenstand van de servo's deze eerst even aangesloten.

Ben benieuwd naar de maiden! Volgens mij hoeft er nog weinig te worden gebouwd aan de Alula?!

Laatst bewerkt:
Back