Zender instellen.
Hoe zat dat ook al weer
Zoals gezegd heeft de auteur (Davereap) van de tekening aangegeven dat het zwaartepunt een inch (2,54 cm) vanaf de voorlijst naast de romp moet zitten. Ik vind dat echter wel heel erg ver naar voren.
In onderstaand bovenaanzicht heb ik twee rode lijnen gezet bij wat volgens mij de koorde moet zijn.
De vleugelpunten links en rechtsboven kun je globaal onderaan aansluiten. De koorde is dan plm 24,5 cm. Volgens de vuistregel van 30 procent van de voorlijst zou het zwaartepunt dan op plm 8 cm van de voorlijst moeten zitten.
Da's wel een groot verschil met 2,54 cm.
Maar, oké ik wil niet eigenwijs zijn. Kan ook zijn dat ik het verkeerd begrepen heb. ;-)
Toen voor het eerst eens voorzichtig recht vooruit gooien. Het ding stak meteen zijn neus in de lucht en dook vervolgens met de punt omlaag. Mmm... moet voorin wat zwaarder?
Oke', wat lood er in. Jammer maar wat moet dat moet.
Nog eens gooien... Nu stak hij zijn neus niet meer in de lucht maar dook meteen de grond in.
Mmm... te veel lood. Wat gewicht er uit en nog maar eens.
Nog steeds hetzelfde.
Het rompje had daarvan wel ernstig te lijden. Moest ik ook wat aan doen.
Nadat alle lood er uit was werd het wat béter (ik had ook beter leren gooien) maar nog steeds geen mooie vlucht.
Toch alles eens goed bekijken.
Het lijkt er op dat het roer iets omhoog staat. En toch heb ik het gelijk gehouden met de vleugeltip
Aan de onderkant er een lineaal tegenaan gehouden en het blijkt dat de vleugel vanaf de bovenzijde gezien wat hol staat.
Het is niet heel goed te zien, maar hier aan de onderkant zit zowel onder het roer als onder de voorlijst wat ruimte.
De voorkant kan ik zomaar niets aan doen, maar aan de achterkant zet ik de roeren iets omlaag zodat de vleugel aan de onderkant daar vlak is.
Na nog wat gooi-testjes duikt hij niet zo erg meer.
Dus, alle lood was er uitgehaald en de roeren nu iets omlaag getrimd. Als hij dan nog duikt moet er nog meer gewicht naar achteren.
De accu is dus naar achteren verhuisd en het ontvangertje naar voren. Het gaat nu redelijk.
Het zwaartepunt ligt nu op 5,4 cm vanaf de voorlijst (naast het rompje) en ik denk dat het nog iets naar achteren kan.
komt het toch weer aardig in de buurt van de 30 procent vuistregel
(Edit) het zwaartepunt blijkt later op plm 5 cm te moeten liggen. Zie ook post#28 en #34.
Ik vertelde al dat het rompje met deze capriolen aardig te lijden heeft gehad. Ik heb de randen dus met wat balsa-stripjes versterkt. Een neuslanding is nu niet zo erg meer, ik hoop alleen dat dat nu niet zoveel meer voorkomt
Voor het moment ben ik redelijk tevreden. Met een gewone bovenhandse worp recht vooruit zweeft hij best mooi en is hij goed te besturen. Alleen duikt hij op het laatste moment nog wat en dat doe mij vermoeden dat het COG nog iets naar achteren kan.
Ik heb het hoogteroer overigens nog aardig wat expo gegeven zodat een kleine stuurbeweging niet meteen ontaard in een veel te grote uitslag. Rol heb ik nog even niets aan gedaan.
De maximale uitslag is aan de buitenrand zo'n 10 mm. Omdat de roeren in het midden veel breder zijn is de uitslag daar veel groter.
Het uiteindelijke gewicht is plm 235 gram.
Ik wil hem nu graag eens een echte "zwieper" geven zodat ik het wat beter kan bekijken. Daar heb ik wel ruimte voor nodig en aangezien de mais rond ons veld nu twee meter hoog staat is het daar geen optie.
Even rondkijken voor een gelegenheid dus.
Ohja, als het goed vliegt moet hij natuurlijk ook nog een mooi kleurtje krijgen. Kijken wat ik daarvoor kan verzinnen