Alula met KF-profiel

Ben benieuwd naar de maiden!
Ik ook ;-)
Ben al bezig geweest met "gooien" om te kijken waar het COG zit.


Roerhoorntje plaatsen
Plaats haaks op de servo en dicht bij het middelste scharniertje.
full


Roerhoorntje geplaatst en met een drupje epoxy vastgezet.
full


Naast het scharniertje
full


Om de stuurstangetjetjes vast te zetten gebruik ik deze "Linkage stopper" Ideaal met een staafje carbon en heel nauwkeurig in te stellen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Magneetje voor het dekseltje van het rompje.

Vastzetten met epoxy.
full


Stukkie blik knippen
full


Nog een beetje fatsoeneren
full


Magneetje met stukje blik er op en daarop een drupje epoxy.
full

Dekseltje er op en ff wachten tot de epoxy hard is.
Past precies :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zender instellen.
full

Hoe zat dat ook al weer :confused: :-)

Zoals gezegd heeft de auteur (Davereap) van de tekening aangegeven dat het zwaartepunt een inch (2,54 cm) vanaf de voorlijst naast de romp moet zitten. Ik vind dat echter wel heel erg ver naar voren.
In onderstaand bovenaanzicht heb ik twee rode lijnen gezet bij wat volgens mij de koorde moet zijn.

full


De vleugelpunten links en rechtsboven kun je globaal onderaan aansluiten. De koorde is dan plm 24,5 cm. Volgens de vuistregel van 30 procent van de voorlijst zou het zwaartepunt dan op plm 8 cm van de voorlijst moeten zitten.
Da's wel een groot verschil met 2,54 cm.
Maar, oké ik wil niet eigenwijs zijn. Kan ook zijn dat ik het verkeerd begrepen heb. ;-)

Toen voor het eerst eens voorzichtig recht vooruit gooien. Het ding stak meteen zijn neus in de lucht en dook vervolgens met de punt omlaag. Mmm... moet voorin wat zwaarder?

Oke', wat lood er in. Jammer maar wat moet dat moet.
Nog eens gooien... Nu stak hij zijn neus niet meer in de lucht maar dook meteen de grond in.
Mmm... te veel lood. Wat gewicht er uit en nog maar eens.
Nog steeds hetzelfde.
Het rompje had daarvan wel ernstig te lijden. Moest ik ook wat aan doen.

Nadat alle lood er uit was werd het wat béter (ik had ook beter leren gooien) maar nog steeds geen mooie vlucht.
Toch alles eens goed bekijken.

full


Het lijkt er op dat het roer iets omhoog staat. En toch heb ik het gelijk gehouden met de vleugeltip
full


Aan de onderkant er een lineaal tegenaan gehouden en het blijkt dat de vleugel vanaf de bovenzijde gezien wat hol staat.
full

Het is niet heel goed te zien, maar hier aan de onderkant zit zowel onder het roer als onder de voorlijst wat ruimte.

De voorkant kan ik zomaar niets aan doen, maar aan de achterkant zet ik de roeren iets omlaag zodat de vleugel aan de onderkant daar vlak is.
full


Na nog wat gooi-testjes duikt hij niet zo erg meer.
Dus, alle lood was er uitgehaald en de roeren nu iets omlaag getrimd. Als hij dan nog duikt moet er nog meer gewicht naar achteren.

De accu is dus naar achteren verhuisd en het ontvangertje naar voren. Het gaat nu redelijk.
Het zwaartepunt ligt nu op 5,4 cm vanaf de voorlijst (naast het rompje) en ik denk dat het nog iets naar achteren kan.
komt het toch weer aardig in de buurt van de 30 procent vuistregel :-)

(Edit) het zwaartepunt blijkt later op plm 5 cm te moeten liggen. Zie ook post#28 en #34.

Ik vertelde al dat het rompje met deze capriolen aardig te lijden heeft gehad. Ik heb de randen dus met wat balsa-stripjes versterkt. Een neuslanding is nu niet zo erg meer, ik hoop alleen dat dat nu niet zoveel meer voorkomt :-)
full


Voor het moment ben ik redelijk tevreden. Met een gewone bovenhandse worp recht vooruit zweeft hij best mooi en is hij goed te besturen. Alleen duikt hij op het laatste moment nog wat en dat doe mij vermoeden dat het COG nog iets naar achteren kan.
Ik heb het hoogteroer overigens nog aardig wat expo gegeven zodat een kleine stuurbeweging niet meteen ontaard in een veel te grote uitslag. Rol heb ik nog even niets aan gedaan.

De maximale uitslag is aan de buitenrand zo'n 10 mm. Omdat de roeren in het midden veel breder zijn is de uitslag daar veel groter.

Het uiteindelijke gewicht is plm 235 gram.

Ik wil hem nu graag eens een echte "zwieper" geven zodat ik het wat beter kan bekijken. Daar heb ik wel ruimte voor nodig en aangezien de mais rond ons veld nu twee meter hoog staat is het daar geen optie.
Even rondkijken voor een gelegenheid dus.

Ohja, als het goed vliegt moet hij natuurlijk ook nog een mooi kleurtje krijgen. Kijken wat ik daarvoor kan verzinnen :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zwaartepunt

Omdat ik me zat af te vragen wat ik verkeerd had begrepen toch het draadje op RC Groups nog ff opgezocht.
RC Groups - View Single Post - Alula and Weasel Based Slope Gliders.. A-clone and W-clone
In deze reactie beschrijft hij het COG.

Hij heeft het over de roeruitslagen (daar moet ik nog eens naar kijken), maar hij noemt ook het COG.
They need keeping small for good flying... elevator +- 5mm and if you fly with the most rearward COG even less works better
...ailerons +- 12mm
.......................COG at 1" for startup better at 1 1/8" and just a touch back from there is looking probable..
That small bit of lead turned out a very fine tuning option.. being able to move it fractions at a time, then marking the spot when it flys its best

Ik kom toch echt heel anders uit. :)
Nouja, het moet goed vliegen, da's het belangrijkste. Het is zoals het is ;)
Ik ben hierdoor wel wat op het verkeerde been gezet, waardoor ik in het begin al verkeerd reageer op de gedragingen van het toestel.

Ik ben alles nog iets naar achteren aan het zetten en dan nog eens testen. Het gaat al aardig, maar moet nog beter kunnen :)
 
Ik denk dat je elevons niet goed staan. Als ik afga op mijn (zeer korte, maar intensieve :-)) ervaringen met wings is het wel dat de elevons standaard een paar tikkies 'up' staan (zogenaamde S-Schlag). Ik laat me graag corrigeren door hen die meer ervaring hebben, maar zo vlieg ik zelf al een tijdje met succes.

PS In het draadje van de Tiger-Hai zie je overigens hetzelfde. Standaard aantal millimeters up, zie plaatjes in dat draadje.
 
Draadje even doorgenomen. Indrukwekkende kist. Moet ik toch ook eens bouwen ;-)
Natuurlijk is dat profiel niet echt te vergelijken met een KF profiel lijkt me.

Ik heb tijdens het gooien hoog ook iets up getrimd en dat vloog ook goed ja. Alleen duikt hij op het laatste moment toch steeds. Ik denk dat het zwaartepunt echt nog iets naar achteren moet.

We gaan het meemaken ;)
 
Nou, elke een vleugel heeft een bepaald profiel en het profiel van de Tiger-Hai kan/ zal andere stromingen hebben als het KF-profiel lijkt me. Maar, proberen en testen is altijd goed :-)
Edit. Met "wing" bedoel je het type vliegtuig en niet "een vleugel" besef ik nu. :-)

Bij de laatste tests gisterenavond lag het zwaartepunt op 5 cm. en kreeg ik de eerste keer een mooie glijvlucht met landing. Ik heb echter ook ondervonden dat de manier van gooien erg nauw luistert. Direct erná dook hij na het werpen weer meteen omlaag.
Waarschijnlijk komt dat door de korte romp zonder staart, welke anders een verkeerde gooi voor het grootste deel corrigeert.
 
Laatst bewerkt:
Ja, klopt, bij vliegende vleugels zie je als neutraal-stelling meestal iets 'up'. Niet te veel, want dat is minder goed voor de stroomlijn.

Wellicht als je van een hellinkje (dijkje/ viaduct) gooit dat het al beter gaat. Of anders een piepklein buitenlopertje en klapprop.
 
Nieuwe staart

Ik vertelde in het begin al dat ik de staart erg slap vond. Dat bleek ook tijdens het gooien en het vervoer :rolleyes:

Toen ik gisteren naar het veld wilde bleek er een lelijke scheur in de staart te zitten. Nog geprobeerd te lijmen, maar het bleef krom.
full


Dus maar een nieuwe staart gemaakt.
De oude was gemaakt van 2 laagjes Depron 3 mm. Ik wilde de nieuwe maken van 2 laagjes Depron van 6 mm en daar tussenin twee carbonnen staafjes van 1,5 mm. Na lijmen wilde ik hem in profiel schuren.

Mal van de staart op het Depron
full


De twee lagen uitgesneden
full


Inlijmen en carbonnen staafjes er op gelegd. Ik gebruik hier weer de Cre-Ation van de Action.
De twee staafjes komen dus tussen de twee Depron plaatjes in te zitten.
full


Ik heb speciaal voor dit doel een paar jaar geleden een oude boekenpers gekocht. Op Marktplaats staan er meer ;-)
Hiemee pers ik de twee lagen Depron op elkaar zonder een sleufje voor de carbon staafjes te maken.
Maar, ik gebruik de pers óók om zelf plaatjes multiplex te maken van Balsa-hout. Superlicht en erg sterk. Daarvan staat hier nog ergens een tutorial.
full


Tijdens drogen en persen de oude staart verwijderd.
full


De staart in profiel schuren.
Deze methode heb ik hier afgekeken :-) De hoogte op de schuurlat plakken (met schilderstape) en schuren maar
Mijn schuurlat is een stuk U-profiel van Gamma-aluminium. Als ik deze op zijn kant leg kan ik ook iets perfect haaks schuren.
Rechts zit er meer onder de lat waardoor de lat schuin ligt en het profiel er in komt.
full


Mooi in profiel
full


En op zijn plek gelijmd met een beetje Epoxy.
De Alula heeft weer een keurige staart.
full


Gewichtstoename valt mee, het gewicht is nu iets meer als 240 gram.
Het zit alleen wél aan de verkeerde kant. Ik weet nu tenminste waar het zwaartepunt moet zitten en kan de accu evt. nog een stuk naar voren leggen.

Deze nieuwe staart is nog steeds flexibel, maar een heel stuk stugger en steviger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien moet je dat profiel schuren juist niet doen omdat depron bij het oppevlak juist het sterkste is

Eventueel kun je die harde laag wel weer terugkrijgen met bakfolie en een strijkbout
 
Van het oppervlak van Depron zijn de cellen gesloten, waardoor het naar mijn idee misschien slechts een fractie harder zal zijn. Met schuren schuur je die cellen open, wat je heel goed merkt als je het gaan verven.
De originele staart van 2 x 3 mm Depron was ook niet geschuurd.

De stevigheid heeft het nu door die carbon staafjes. Daar kan geen oppervlaktehardheid tegenop ;-)
En, twee keer 6 mm is gewoon lelijk als je het niet in profiel schuurt ;-)
 
Thanx, Kan zijn dat het al vaak voorbij is gekomen, maar ik had het nog niet gezien :)
Klopt het zwaartepunt dat ik proefondervindelijk heb gevonden toch al aardig :)

Nog even dit plaatje waarin ik aangeef dat het MAC globaal 24,5 cm is.
full

Het zwaartepunt moet dan op 4,9 cm liggen, en dat klopt met wat ik gevonden heb.

Nogmaals bedankt voor de tip :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vleugelbelasting

Nou was het ding mooi in balans, tot ik besloot hem wat "op te leuken" :)
Op het hele kistje een laagje verf weegt er natuurlijk wel in. Daarbij komt dan nog dat de meeste verf áchter het zwaartepunt komt te zitten zodat opnieuw balanceren noodzakelijk was. En, natuurlijk is het niet veel verf, maar toch weegt het mee.

full


Alle elektronica zoveel mogelijk naar voren gehaald, maar toch bleek er 8 gram lood helemaal voorin het neusje noodzakelijk om het zwaartepunt weer goed te krijgen.

Het totale gewicht komt nu uit op 276 gram.
Het vleugeloppervlak is iets meer dan 20 dm2 (ongeveer 20,5)
Dat maakt een vleugelbelasting van 13,46 gram, zeg afgerond 13,5 gram per dm2.
Als ik dan kijk naar de gemiddelde vleugelbelasting van de verschillende typen modelvliegtuigen dan zit ik nog steeds aan de lage kant.

Op verschillende plaatsen op dit forum worden overzichtjes van verschillende vleugelbelastingen genoemd die globaal altijd wel overeen komen.
Een voorbeeld daarvan staat hier:
Laag = HLG/DLG en F3J, meestal 15 - 35 gram per dm2.
Hoog = Jets en F3F, vanaf ± 75 gram per dm2
Vele gewone weekend electro-kisten zitten rond de 50 gr/dm2
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erg mooi geworden! Gebruik je 'm als werpzwever? Of voor aan de helling (of toch nog 's motoriseren)?
 
DLG

Thanx :-)
Ik wil hem op de eerste plaats als werpzwever (DLG) gebruiken, maar dat komt dan door het gebrek aan een helling :rolleyes:

Als de gelegenheid zich voordoet dan wil ik het graag eens op een helling proberen. Dat heb ik ook nog nooit gedaan, maar lijkt me erg leuk :) ik zie wel mogelijkheden op een vakantie.

Motoriseren zal niet gebeuren. Daarvoor heb ik genoeg andere kistjes, of ik begin eens een keer aan een Hai ;-)
 
De Hai is idd erg leuk ontwerp... Wat overigens misschien wel net zo goed vliegt zo niet beter is een 2x6mm depron symmetrisch profiel verstevigd met carbon. Heb nu een aantal modellen op die manier gebouwd (o.a. Fauvel en een delta) en vliegt prima. (Overigens schijnt foamboard net zo goed te vliegen, vergelijkbaar met depron.)
 
...Ik heb speciaal voor dit doel een paar jaar geleden een oude boekenpers gekocht. Op Marktplaats staan er meer. Hiemee pers ik de twee lagen Depron op elkaar zonder een sleufje voor de carbon staafjes te maken. Maar, ik gebruik de pers óók om zelf plaatjes multiplex te maken van Balsa-hout. Superlicht en erg sterk...

full

Super! Goed idee, ga gelijk opzoek naar ook zo`n boekenpers!

Je Alula is mooi geworden. Vleugelbelasting is laag, lijkt me prima.
Veel plezier ermee.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tutorial

Thanx :-)
De tutorial voor het maken van laminaat/ multiplex staat overigens hier:
zelf-laminaat-triplex-maken
Het gaat daarbij overigens niet alleen om multiplex, maar je kunt ook verschillende materialen op elkaar plakken, zoals b.v. triplex op balsa of koolstof op balsa.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top