aluminium buis door vleugel.......

corvl

verslagschrijvers
Hallo,

Wat voor materiaal wordt er gebuikt in een ribbenvleugel als "geleider" voor de aluminium buis om de 2 vleugelhelften te bevestigen?

Groeten, Cor

danwel zon harde kartonnen pijp of zelf een pijp exact op maat maken met glasmat en epoxy rond de pijp die je wil gebruiken.

in de hobbyin krant van een tijdje terug stond precies in hoe dat te doen.
misschien heeft iemand het artikel nog.
ze gebruiken het altijd bij de x-tras van dennis.

@Bertus: Ik heb tekeningen van een P-38 besteld, en naar verluid zit daar een alu buis in om het geheel bij elkaar te houden. Hij zou rond de 2,10 meter zijn. Er komt ook een intrekbaar landingsgestel in. Zo'n GFK buis (GFK, is dit glasmat met epoxy?)?) is dat in diverse maten te koop, bij modelobouwshops of diehetzelf shops.

Als iemand dat artikel nog heeft waar Gerard_nl het over heeft; ik hou me aanbevolen.

Bedankt,
Cor

hallo,

je kan ook in de betere vliegerwinkel GFK buisen kopen in alle gewenste diameters.ik heb verder geen verstand van modelvliegen.

groetjes Robert

Ik denk dat aluminium hier toch beter is. Koolstof en GFK buizen kunnen heel slecht tegen puntbelasting en breken dan heel snel. Die puntbelasting treed op bij de scheiding tussen de romp en de vleugel. Als de buis in de lucht op die plek breekt heb je echt problemen.

Ik ga eens in de lokale hobbyshop kijken of ze daar GFK buizen hebben die precies om een Alu buis gaan...... thanx,

Cor

Ik vlieg al jaren met zelfgemaakte gfk buis. Deze is zelf gemaakt rond de alu buis. De problemen met puntbelasting bij de romp ondervang ik door ter plaatse van de wortelrip een versteviging van houd rond de gfk buis te maken. Ik heb bij mij nooit extra slijtage kunnen ontdekken in de gfk buis.

Grz

Mark

Met een alu-buis zul je niet snel last hebben van die punt belasting, maar wel met een GFK-buis. denk aan de schaar. daar waar de vleugel tegen de romp aan komt kan hij de GFK-buis doorsnijden als een schaar, dit is bij een alu-buis bijna niet mogelijk.

we halen hier denk ik 2 dingen door elkaar.
je hebt de buis die je maakt in de romp of vleugel waar je later de buis om de boel mee te verbinden inschuift, die is het beste te maken van glasmat/epoxy.
en je hebt de buis die je uiteindlijk gebruikt om de delen aan elkaar te vebinden dus die je in de andere glasmat/epoxy buis schuift, hietvoor zou ik de alu versie nemen.

Dat denk ik ook Gerard

Indien onduidelijk: Ook bij mijn toestellen een Alu buis als verbinding tussen de vleugels en de romp. GFK buizen verwerkt in vleugel en romp als geleiding voor de alu buis.

dus

Mark

Mij is het nu ook helemaal duidelijk.

Ik ben niet zo held in het verwerken van glasmat en epoxy.... ik ga eens in de modelshop zoeken of ze de juiste maat (GFK) buis hebben die om een alu buis kan.....

Thanx voor de hulp.
Cor

Even een vraagje: plaats je de gfk-buis in de vleugel (van een zwever) over de hele lengte van de vleugel of slechts over een deel? Ik zie namelijk weleens vleugels waar dit over de hele lengte gebeurd en ik vraag me af of dat bij (ingedekte) piepschuim vleugels wel nodig is. :roll: :?

Onzin dus. Ik vroeg me al af waarom iemand dat uberhaupt zou willen doen omdat het volgens mij (vooral bij dunne profielen) de sterkte van het schuim alleen maar verzwakt. Het is ook niet dat ik het vaak zie, het viel me alleen op toen ik ergens op internet een bouwverslag las van iemand die dat wel deed. :?

Idd wordt er regelmatig bij zwevers over de gehele spanwijdte wel eens een koolstof ligger in de vleugel verwerkt. Deze is dan met de huid aan de boven en onderzijde verbonden en moet eventueel breken tegengaan en alle krachten opvangen. Als dit een koolstof buis is dan kun je die idd best een dubbelfunctie geven en daar ook gelijk de vleugelverbinder in laten schuiven.

Bertus die GFK zwever van jou heeft waarschijnlijk ook wel een koolstof ligger.

Op Ezone is er ergens een draad over het bouwen van de Eisvogel en nog zo een monstermachine en hier in wordt duidelijk uitgelegd hoe die ligger is opgebouwd.

Ben inmiddels bij 3 modelbouwzaken geweest, en geen had er GFK buizen. Wat wel voor handen lag was een koolstof buis, deze had de juiste (binnen diameter). De buisdikte is 4 mm en de binnendiameter 16mm. Kan ik dit materiaal gebruiken als geleiding voor een alu buis ? Ik heb nog niet eerder met koolstofbuis gewerkt, is dit te lijmen?

thanx,
Cor

Dit lijkt me niet zo'n goed idee, want koolstof buizen zijn meestal uni-directioneel. Daarnaast is koolstof ook veel brosser. Glas of kevlar is veel beter geschikt.

Bij de Zwaluw in Montfort (L) hadden ze laatst enkele "papieren" kokers die bedoeld zijn voor dit soort werk, alleen was de diameter vrij groot 2 cm of zoiets.

Zijn er enkele reacties uit deze draad verwijderd ?? :?
Ik mis namelijk de reacties van Bertus op mijn vraag op pagina 1. :?

Back