aluminium kokerprofielen haaks doorzagen

Ik heb wat advies nodig.
Ik zou op consequente wijze kokerprofieletjes moeten kunnen doorzagen.
Het gaat om aluminium: 20x20mm, wanddikte 1.5mm.
Lengtes van 700mm tot 35mm

met consequent bedoel ik: een run van 20stuks op 700mm, daarna 15 van 200mm,... zo verder. Afwijking op de lengte +- 0.5mm.

Welk toestel en zaagblad gebruik ik daar best voor?

Alle tips welkom, alvast bedankt

FSM01_2004-017_X.jpg

kraspen-rechts.jpg

$_85.JPG

FSM01_1979-395_X.jpg

;)

bedankt voor de input.
Het zal een afkortzaag worden waar ik een metaalblad op kan bevestigen.
Eventueel monteer ik de zaag op een plank en maak ik zelf een langsgeleiding

da's inderdaad wat ik voor ogen heb! Nice
Ik heb intussen ook oplossingen gevonden bij de premium merken
ca 1250€ voor een setje (afkortzaag+langsgeleiding)
Ongeveer 1150€ boven budget...

Hier doe ik het altijd mee.
afkortzagen - Herman Buitelaar
Als zaagblad heb je dan wel eigenlijk een zaag met negatieve tanden nodig, dan hapt hij niet.

Maar volgens mij heb je ook kleine machientjes waar een slijpschijfje in zit dan is het echt mooi strak.
Ik zal kijken of ik het ergens kan vinden wat ik bedoel.

Als het netjes moet slijp ik zelf altijd.
Ik heb een kleine accu haakse slijptol met een 1 mm dik schijfje.
Het is dan echt strak maar het haakse moet je dan goed afschrijven.
Hoe het met zo'n dikke schijf gaat weet ik niet maar verwacht dat het ook goed gaat.
Het lijkt mij dat een dunne schijf fijner is en daardoor met minder bramen slijpt.

Overigens zit bij het linkje wat je plaatste de slijpschijf er nog niet bij, het is alleen de standaard.

Is het trouwens éénmalig of komt het vaker voor?
Heb jij toevallig een kleine haakse slijptol op 220?
Ik zit net te denken als dat zo is kan je voor een paar centen zelf iets maken wat volgens mij perfect kan werken.

Edit: ik zie dat er voor kleinere slijptollen ook een standaard is.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...-Brueder-Mannesmann-M-1255-S?ref=searchDetail
Dan met een slijpschijfje van 1 mm lijkt het net of het met een lazer gedaan is.

ik had het gezien.
Een haakse slijper heb ik, klein en groot. Echter de reviews van die houdertjes zijn echt slecht vind ik.

dan zou ik er niet voor gaan, en gewoon die afkortzaag pakken die ik linkte. Ik heb nagenoeg geen last van speling, en zelfs met het houtblad ga ik door aluminium raamroosters (wel met beleid zagen natuurlijk, een raamrooster (alu profiel van ca. 60x60mm) kost me ca. 10-15 seconden. Je kan er niet in 1 keer doorheen klappen.)

Ik heb er zelfs rolgordijnen en plisségordijnen mee op maat gezaagd. (gewoon opgerold/ingevouwen laten zitten, en met beleid zagen.)

Oke ik had ze ook nog nooit gezien.
Je kan het ook anders doen.
Stel je maakt de haakseslijper op zijn kant op een plank vast.
Op de plank naast de slijper maak je nog een plank op twee lade lopers. ( van die platte die dus tussen de twee pkanken kunnen)
Op de tweede plank maak je een lat aan de rand.
Je heb dan een soort slede gemaakt waar je het aluminium tegen de lat legt en zo tegen de draaiende slijper laat gaan.
Lade lopers kosten bijna niets en een paar plankjes heb je misschien nog wel.

verstuurd met mijn smartphone

Electrisch?

Natuurlijk zijn de elektrische afkort/ verstekzagen erg makkelijk, zéker als je hem (erg) vaak nodig hebt. Als je budget echter zo'n 100 euro is dan is een manuele verstekzaak natuurlijk een mooie optie

Bij een goede maatvoering voor een kleine serie is een aanslag het belangrijkste, natuurlijk gecombineerd met een redelijk spelingsvrije en precieze verstekzaag.
Dan moet je niet de hobby-verstekbakken hebben van (b.v.) de Gamma voor een paar tientjes, maar kun je voor iets meer geld een hand-verstekbak kopen die erg precies en behoorlijk spelingsvrij is.

Hoe precies wil je het hebben...

Back