aluminum solderen

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door rottierood, 24 okt 2004.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Kan je aluminum solderen met een gewone soldeerbout?Of moet dat gelast worden?Ik wil voor mijn nieuwe truck een oplegger maken met een huif,maar dan moet ik wel een frame hebben.Ik dacht zelf aan aluminum hoeklijn van 10mm bij 10 mm.....
    gr Marcel
     
  2. Jelle

    Jelle Guest

    aluminium valt niet te solderen, je moet hiervoor veel te veel warmte inbrengen.

    Misschien is lijmen een optie??
     
  3. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    weet ik niet Jelle.Kan dat dan?gr Marcel
     
  4. Jelle

    Jelle Guest

    natuurlijk kan dat anders stel ik het niet voor ;)

    Of het een optie is hangt natuurlijk van de verbinding af
     
  5. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    weet jij ook hoe de lijm heet?gr Marcel
     
  6. Jelle

    Jelle Guest

    Voor normale stervelingen te koop bij de bouwmarkt, het is een 2-komponenten goedje van Bison in een grijze/zilvere verpakking....

    Bison Kombi nogwat heet het ;)

    www.bison.nl
     
  7. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    ...of vraag naar metaal-epoxy...
     
  8. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    joepie,ik ga deze week ff informeren bij de bouwmarkt voor deze lijm.Jongens bedankt voor de snelle hulp.gr Marcel.
     
  9. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.060
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
  10. Jelle

    Jelle Guest

    interessant maar ik zou er mijn leven niet aan toevertrouwen.... wat ze niet vermelden is de samenstelling van het toevoermateriaal, MgO duidt op een reactie met zuurstof...

    Hoe oud zou het zijn?
     
  11. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.060
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Aluminium is te solderen, met een normale gasvlam. Ik heb het uitlaatbochtje van mijn heli daarmee op het spruitstuk gesoldeerd. Staafjes aluminium en vloeimiddel in poedervorm (aanmaken met water), merk Castolin, gevoerd door Terolas in Delft. Het is al een paar jaartjes geleden.
     
  13. Jelle

    Jelle Guest

    Hecht het soldeer goed op de oxidelaag dan??? Zo leer je iedere dag nog bij :D mooi is dat :)
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het vloeimiddel verwijdert de oxydelaag, neem ik aan. En het zorgt ervoor dat geen nieuwe oxydehuid ontstaat tijdens het solderen. Het vloeimiddel wordt na afkoelen glazig hard en is erg makkelijk met water te verwijderen.
     
  15. Jelle

    Jelle Guest

    voor zover ik weet niet.... ik ga eens zoeken op internet....

    SOLDEREN VAN ALUMINIUM

    Het solderen van aluminium is nooit in de mode geweest. Een probleem vormt de zeer hardnekkige oxidelaag. Goed schuren vlak voor solderen is de enige remedie. Agressieve vloeimiddelresten verwijderen vanwege de corrosiegevoeligheid. Er zijn weinig goede en goed verkrijgbare soldeersoorten voor aluminium. Het enige is Silumin, maar het smelt pas rond 580°C en dit is helaas vlakbij het smeltpunt van de meeste aluminiumlegeringen. Dit maakt het lastig om ermee te werken. Bovendien is hiervoor een autogene lasbrander nodig. We zien het materiaal niet echt warm worden en de aluminiumoxide laag smelt pas bij 2200°C; als we met de vlam te dicht bij het metaal komen, kruipt de smelt ineens eronderuit. De eerste drie soldeersoorten zijn niet sterk genoeg; hooguit iets voor nokjes. Technoweld is helaas nauwelijks leverbaar, maar het is wel geschikt voor framebouw. Erg makkelijk is hier het feit dat er geen vloeimiddel (flux) nodig is, en dat het met een propaanbrander verwerkt kan worden.

    Sn90Zn10 smelt bij 200-250 C sterkte 30N/mm2 Sn60Zn40 smelt bij 200-350 C sterkte 40N/mm2 Cd80Zn20 smelt bij 265-280 C sterkte 60N/mm2 AlCuZnSiMgNi smelt 380-395 200N/mm2 “Technoweld” Al83Si11Ag6 smelt 420-450 100N/mm2 Al88Si12 smelt 580-590 150N/mm2 “Silumin”
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als lasnaad kun je het niet beroerder treffen, het uitlaatspruitstuk van een RC heli: trillingen en hoge temperaturen. Het werkte bij mij perfect, ging niet kapot.
     
  17. Jelle

    Jelle Guest

    dat is mooi natuurlijk :)

    In principe is solderen gunstiger dan lassen in zulk soort situaties (mits het gesoldeerde deel niet zo warm wordt dat je soldeerverbinding weer smelt ;) )

    Dit omdat je bij lassen de structuur van je alu laat veranderen, hierdoor wordt het MEESTAL veel harder en dus brosser, solderen echter heeft dit niet waardoor je soldeer"las" veel flexibeler is dan je las"las"...

    Tenminste voor zover mijn kennis rijkt ;), je kunt het gelaste alu natuurlijk weer gaan gloeien etc etc waardoor de hardheid weer afneemt en de taaiheid weer toeneemt maar dat geheel terzijde gelaten :p
     
  18. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.060
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
  19. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik heb in het verleden redlijk vaak aluminium gesolderd, zoals Ron al aangaf, met de gasvlam en vloeimiddel. Ik heb toevallig nog wat liggen:
    - B-soudee (zachtsoldeer, smelt bij 265 graden, te gebruien in combinatie met soudoflux)
    - Platinum (smelt bij 365 graden, behoeft geen vloeimiddel)

    Silumin heb ik geloof ik ook wel eens geprobeerd, evenals technoweld.

    Het is te doen, maar je moet wel eerst flink experimenteren om aan te kunnen voelen wanneer het materiaal warm genoeg is. Verder een grote vlam gebruiken, zodat het hele werkstuk gelijkmatig warm wordt en alles van tevoren goed schoonmaken. Ook niet bijvoorbeeld een deel in de bankschroef zetten, want dan stroomt alle warmte weg en krijg je nooit een goede verbinding.

    Persoonlijk ben ik blij dat ik, sinds ik een TIG-lasapparaat heb aangeschaft van dit geknoei ben verlost.

    Persoonlijk zou ik proberen om je frame gewoon in elkaar te schroeven. Dit is ook de manier waarop wij onze micropuller-frames maken en dit werkt vele malen beter dan solderen of lassen.
     
  20. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb in een ver verleden eens geëxpirimenteerd met aluminium solderen. Nu zijn er veel soorten aluminium en of het toeval is weet ik niet, maar ik heb ooit een soldeerverbinding gemaakt met een gewone soldeerbout tussen koper en aluminium. Als vloeimiddel heb ik gewone RENAULT motorolie gebruikt terwijl ik met een staalwol spons tegelijker tijd het oppervlak schoon maakte. Ik gebruikte als soldeer een mengsel van antimoon en tin. Tot mijn verbazing kreeg ik een goede hechting. Ok RVS met gewoon S39 en hetzelfde soldeermengsel liet zich goed solderen aan messing, hetgeen ik nodig had voor een waterpomp. Ik kan mij voorstellen dat het niet op alle soorten aluminium zal werken, maar voor mij was het in ieder geval geslaagd, mogelijk was het gewoon een toevals treffer.

    Groetjes Hans.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina