Aluminum

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Hexacopter, 21 jan 2014.

  1. Hexacopter

    Hexacopter

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    9
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    vliegtuig aluminium??? hmm lijkt me wat overdreven ;). of je moet een bedrag met 6 nullen op de bank hebben.

    gewoon 6060 voldoet prima. overigens bij genoeg metaalhandels te verkrijgen als je aangeeft dat het geschikt moet zijn voor cnc frezen.
     
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Waarom speciaal 6061 T6? Ik zou denk ik kijken wat ik zou kunnen krijgen aan aluminium en dan kijken of het qua eigenschappen geschikt is.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  4. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik vermoed cnc frezen dan wil je wel kort verspaanbaar aluminium maar daar zijn meer soorten in.. en vliegtuig aluminium is echt overkill.
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik heb geen idee van prijzen Alwin. Maar "vliegtuig aluminium" zegt me eerlijk gezegd niets. Er worden nogal wat verschillende soorten in vliegtuigen verwerkt, zoals ook 2024 en 7075.

    Groet,

    Ad
     
  6. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Duraluminium
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat is gewoon een verzamelnaam voor precipitatie hardende aluminium legeringen, van oorsprong zelfs een merknaam voor zo'n legering. AA 2024 behoort ook tot die klasse Al-Cu-Mn-Mg legeringen.
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2014
  8. Hexacopter

    Hexacopter

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    9
    Aluminium ...

    Vliegtuig Aluminium..,is extreem sterk,licht van gewicht en Crash Resistant.
    Ik ga eerst met normaal aluminum werken..
    ik heb geen cnc machine .dus alles hand werk..
    mijn hexacopter wordt gemaakt van vierkante buis 10x10 0f? 15x15 en middelplaat 150x150x2mm dik.
    Maat hexacopter 90 cm of 80 cm?...

    Mvg
    Frans
     
  9. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    en extreem onbetaalbaar ;).

    normaal alumium voldoet prima voor jou toepassinge zoals de 6060 serie.
    extremer heeft echt geen enkele functie.
     
  10. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dan vraag ik me toch af welke legering jullie daarmee bedoelen, zoals ik al eerder opmerkte worden er nogal wat verschillende legeringen gebruikt in de vliegtuigbouw.

    Licht van gewicht zijn alle Al legeringen. Alleen aluminium-lithium is lichter dan alle andere soorten, maar dat is een apart verhaal.

    "Crash resistant" ken ik niet als materiaal eigenschap, dat is meer een kwestie van constructie.

    7075 is 1 van de sterkste legeringen, met een sterkte en rekgrens vergelijkbaar met een goede kwaliteit ongelegeerd koolstofstaal, maar het gaat wel ten koste van de ductiliteit (lage breukrek).

    Dus ben ik gewoon nieuwsgierig wat onder "vliegtuig aluminium" wordt verstaan.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  11. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik vermoed wat TS aangeeft 6061 T6 hier bedoelt wordt.
    Deze legering is ook wel bekend als een vliegtuiglegering.

    en 7075 is leuk maar wordt zelfs in vliegtuigen lang niet altijd toegepast mede door het grote kans op breken / scheuren.

    het is maar net welke eigenschap je nodig hebt.
    Crashbestendig... tsja leuke marketing praat... niks is crashbestendig... zelfs diamant niet als je het maar op de verkeerde manier toepast. Constructie is daar nog altijd van belang in.
     
  12. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Vliegtuigaluminium breekt als je het buigt terwijl epoxyplaat veert en pas na vele crashen breekt.
     
  13. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    OK, maar dan zie ik niet waarom dat zoveel duurder zou zijn dan andere legeringen uit de 6000 serie. De T6 behandeling is ook niet speciaal, gewoon oplosgloeien gevolgd door kunstmatige veroudering, dus daar zit hem het verschil ook niet in. Overigens wordt 2024 T3 zeker zo vaak gebruik voor vliegtuig vleugels en rompen, en is dacht ik nog iets sterker dan 6061 T6.

    En van 7075 zei ik al dat de hoge sterkte ten koste van de ductiliteit gaat, wat in een grotere kans op scheurvorming en een verhoogde gevoeligheid voor vermoeiing resulteert. Hoewel vermoeiingsgevoeligheid een mankement van alle aluminium legeringen is.

    Groet,

    Ad
     
  14. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    Je constructie hangt af van je materiaalkeuze.
    Je kan met 6060 een redelijk sterke constructie maken en stuk kan alles.
    om je een idee te geven kan je een simpele beamcalculator (Morren) downloaden en kijken wat diameter, afstand en wanddikte voor invloed hebben.
     
  15. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Daar heb ik geen "black box" programma voor nodig hoor, die formules heb ik grotendeels wel in mijn hoofd, en voor het overige deel kan ik die eenvoudig vinden:D.

    Maar beantwoordt mijn vraag niet: waarom is vliegtuig aluminium (6061 T6??) veel duurder dan andere legeringen? Ik zie wel dat 6060 T6 aanzienlijk minder sterk is dan 6061 T6 door (relatief) veel minder koper en wat minder magnesium.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zozo dat is weer een heel karwei.

    Lijkt me meer in het kader van duur en nieuw.
    Zoals toen ook alles ineens van carbon moest worden, normaal glasvezel was uit de mode.
     
  17. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    De processen van 6061 en 7075 alu zijn kritischer dan normaal.
    Door de toevoegingen hebben de fabrikanten een instabieler smeltbad, waardoor
    ze maar een deel kunnen gebruiken voor productie.
     
  18. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Daarom wordt het koud vervormd in de O toestand (oplosgegloeid) want dan is het nog taai en lang niet zo sterk. Na vervorming wordt het versterkt door kunstmatige of natuurlijke precipitatiehardeng (veroudering). Meestal kunstmatig, want natuurlijke veroudering duurt lang.

    Platen kopen in de T6 toestand is zinloos als je het nog koud wilt vervormen. Of je moet het daarvoor oplosgloeien op ruim 400 °C, en na vervormen pricipitatie harden op iets lager dan 180 C. Bij koud vervorming voor veroudering wordt het trouwens aangeduid als T651 in plaats van T6.

    Het kan dus wel, maar erg omslachtig voor hobbytoepassingen, en je moet een oven met een goede temperatuurregeling hebben.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  19. Heli tom

    Heli tom

    Lid geworden:
    27 apr 2012
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Apeldoorn
    vliegtuigalu

    alulegeringen voor vliegtuigindustrie zijn harder, hebben een lage breekgrens en zijn extreem gevoelig op de bewerkte zijkanten.
    miste geringste kras kan een scheur betekenen bij buiging.
     
  20. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    heli tom,

    dat gaat niet altijd op, ook in vliegtuigen wordt buigzamer alu gebruikt. Er zijn vele soorten aluminium die gebruikt worden. Overigens liggen de eisen aan het materiaal wel vele malen hoger.
     

Deel Deze Pagina