Alwéér een Eagle - met FILMPJE!

Discussie in 'Ornithopters' gestart door mrblobby, 22 nov 2008.

  1. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Beste Ornipiloten,

    Afgelopen zomer was ik bij Quartel waar een Eagle aan het plafond hing. Ik vond het een bijzonder interesant ding, en voor € 50,- kon ik hem gewoon niet laten liggen. Vorige week ben ik met de bouw begonnen nadat ik zo'n beetje elk draadje hier heb doorgelezen over de Eagle. Ik wilde het meteen zo goed mogelijk doen en heb er direct een 4400Kv brushless ingezet en V-staart besturing met 2 HXT900 servo's. Hij flappert goed, alleen is de vleugen erg slap. Hij staat in het midden mooi strak gespannen, maar de tips hangen er maar een beetje bij. Ik vermoed dat er carbon of glasvezel zeillatten in moeten. Wat kan ik hier het beste voor gebruiken? (materiaal en dikte)
    De "kap" die erbij zit voelt erg slap aan, heeft het zin om deze eromheen te zetten of vliegt het net zo goed zonder?
    Ik zal binnenkort wat foto's maken van de eagle en die hier proberen te plaatsen.

    Alvast bedankt voor de tips.
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2009
  2. Gilbert

    Gilbert Guest

    Normaal moet de vleugel goed werken zoals geleverd. Er zitten voldoende koolstof staafjes bij. Een tip is om de staafjes te bevestigen met zelfklevende vliegerstof. Onder het draadje Caral kun je zien hoe de staafjes vastgemaakt voor deze orni die dezelfde vleugel heeft als de Eagle

    Veel succes met de bouw. Tip : Als je plaats hebt, span een touw tussen 2 palen en hang de Eagle eraan (op CG vastgemaakt) en kijk of de orni voldoende lift heeft

    Groeten, Gilbert
     
  3. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    gaan we weer volgen, lijkt me leuk!
     
  4. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Tja en dat is nou net het probleem, die zitten er niet bij. Ik had net genoeg voor de versteviging van de neus. Welke diameter staaf moet in de vleugels? Er zitten dikke witte dacron hoezen op de vleugel gestikt waar ik ze in kan schuiven. Die lopen niet door tot aan de voorrand van de vleugel, maar tot aan de staaf die naar de achterkant loopt. Is dat voldoende of moet ik ze verlengen en door laten lopen tot helemaal vooraan?

    Als ik hem aan een lang touw hang en ik laat hem flapperen, dan zou hij voorwaartse snelheid op moeten gaan bouwen en daardoor lift genereren of heb ik het niet goed begrepen?
     
  5. Gilbert

    Gilbert Guest

    In de vleugels moet 3 mm staaf, die doorloopt tot het einde van de vleugel. Als je kijkt in andere draadjes van Eagle en Caral vind je wel foto's die alles wat duidelijker maken

    Een draad spannen tussen 2 palen en daar met een lus de Eagle aanhangen (best zo ver mogelijk onder de horizontale draad) zodat hij tijdens het flapperen voorwaarts kan bewegen en ondertussen lift genereert. Op dit manier kun jij controlen of hij zal vliegen (voldoende flaps en goede vleugel) zonder kans op schade.

    succes ermee!
     
  6. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Ik had inmiddels al carbon is de vleugelhoezen gestoken, geen 3 maar 2 mm, voelt al veel beter aan nu. De hoezen lopen niet door tot vooraan, de staafjes ook nog niet. Ik wil het eerst even proberen zo. werkt dit niet dan naai ik een andere vleugel in elkaar met als voorbeeld de foto uit het Caral draadje. Ik heb mooie dunne spinaker liggen waarmee ik hem veel lichter kan maken.
    Heeft de kap zin om te plaatsen of dit alleen maar extra gewicht?

    De truc met de palen ga ik proberen. Het zullen wel 2 bomen worden, mijn tuin is veel te klein hiervoor.
     
  7. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Hier wat foto's van mijn Eagle. Er moeten nog wat kleine dingen gebeuren voordat hij z'n maiden krijgt. Wat krimpkous en een wat kleinere accu, deze is te zwaar.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Een carbon staaf heb ik door laten lopen naar de voorlijst. De vleugelslag ziet er nu heel mooi uit, of het effectief is kom ik met de maiden wel achter.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2008
  8. Gilbert

    Gilbert Guest

    de C-staafjes die je lijmde op de achterste servo's zijn bedoeld voor de vleugel. Voor de rest ziet het er goed uit, behalve de zware LiPo zoals je zelf reeds zei
     
  9. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    De staafjes die ik op de servo's heb gelijmt had ik zelf nog liggen. Ze zijn gewoon echt alle carbon staafjes voor de vleugel vergeten in te pakken. Ik mistte ook al een tandwiel en heb dus een maandagochtend doos gekregen.
    Als het weer nu eens wat mee wil helpen kan ik hem uit gaan proberen.

    Waar hebben jullie de klapfrequentie mee gemeten? Ik heb wel een optische toerentellen maar denk niet dat die de vleugels zal "zien". Ik heb hem uitgeleend en dus nog niet kunnen testen.
     
  10. Gilbert

    Gilbert Guest

    Ik heb de frequentie 'berekend' aan de hand van motor kV, spanning en vertraging
     
  11. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    HIJ HEEFT GEVLOGEN !
    Eerst even aan een touwtje tussen 2 bomen een paar voorzichtige gooi pogingen gedaan. Na een tikje up ging dat goed genoeg. Daarna een grasveldje opgezocht met hoog gras om een echte vlucht te proberen. Met iets meer dan half gas de Eagle een klein zetje gegeven en weg vloog hij. Hij maakte een glijvlucht waardoor ik gas bij moest geven. Met vol gas bleef hij mooi op hoogte. Ik heb een paar cirkels gevolgen, zowel links als rechtsom. Een paar bomen ontweken en tijdens de laatste bocht een boompje geraakt waardoor de Eagle in de sloot belandde. Zwemmen doet hij erg beroerd. Ik heb hem er snel uitgehaald en de accu losgetrokken. Nu ligt de elektronica te drogen.
    Ik heb met een toerenteller de klapfrequentie gemeten. Met vol gas heb ik ongeveer 6 slagen per seconde. De meter geeft rpm aan, en dat x10 dus heel nauwkeurig is de meting niet.
     
  12. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    mooi dat hij gevlogen heeft!! heb je iets van een filmpje ofzo?
     
  13. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
  14. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Helivliegen schiet er dus bij in? :wink:
     
  15. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Ja, helivliegen staat al wat langer op een laag pitje. Vliegen met vleugels is veel meer ontspanning voor mij.
     
  16. Gilbert

    Gilbert Guest

    gefeliciteerd met je eerste vlucht!!! Ik ben mijn eagle verloren in een kanaal. Orni's zwemmen inderdaad niet goed. Nog veel leuke vluchten toegewenst
     
  17. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    De 2de vlucht met camera erbij ging wat minder. De verzopen ontvanger had ik vervangen en daarbij de 2 servo's omgewisseld. Sturen klopte wel maar hoogte was omgewisseld hierdoor. Stom stom stom dat ik dat niet opgemerkt heb. Na de crash na zo'n 10 seconden vliegen kwam ik er pas achter. Scahde: kop eraf en ophangpunt van de staart gebroken.
    Back to the drawing board !
     
  18. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    zonde, maar hopelijk wel goed te repareren?
     
  19. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Ja, de staart is een heel zwak punt, daar moet ik eens op mijn gemak voor gaan zitten.
    Binnenkort vliegt hij weer en maak ik een filmpje vor het forum.
     
  20. Bertragen

    Bertragen Guest

    Tja jongen,
    Leer daar eerst fatsoenlijk mee vliegen met zo'n ding.
    En mss op een open vlakte ofzo?
    Jonges jonges,
    vlak in de buurt van een sloot??:???:???:
     

Deel Deze Pagina