Alweer een Roundhouse Billy

Discussie in 'Spoor 0 en spoor 1' gestart door waa01, 2 apr 2022.

  1. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,
    Na een lange "Mamod" periode heb ik mij een Roundhouse kit van de Billy laten leveren.
    In het Schutterspark Brunsum is een "hoge baan" van Stoomgroep Limburg, maar heb zelf ook een ovaal thuis.
    Op het Grootspoorforum is het moeilijk plaatjes te plaatsen als je geen Flickr account hebt of wilt hebben.
    Dus hiermee wil ik wat aangeven wat er tijdens de bouw van de Billy zoal is aangepast en is opgevallen.
    Op het internet is er al veel over te vinden en kunnen we elkaar hiermee helpen ideeën uit te wisselen.
    Dus er zullen wat posts gaan volgen maar niet alles wat al ergens anders is te vinden.
    Trouwe Mamod.gif
    Dus deze Mamod met spiritus brander volgens het vogelbak principe gaat op een zijspoortje :bye:
     
  2. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    De Roundhouse catalogus door gewerkt en wat extra dingetjes mee besteld.
    Het pakket uit Engeland..................en je krijgt nog de BTW rekening.........maar wel ex VAT besteld.
    Misschien een vakantietje naar UK goedkoper is, of als iemand anders daar heen gaat...
    Doosje Roundhouse.jpg
    In de doos zitten 3 kits, Chassis, Boiler, Body en RC kit en nog een grote fles Steam olie
    Contens.jpg
    Netjes verpakt
    De kleine extra's hadden ze in de Body kit doos gestopt ;)
    Maar dit wordt geen bouwverslagje, want er zijn er al zoveel van, alleen niet hier op het MBF :rolleyes:
    Dus alleen zaken die bij mij extra spelen.
     
  3. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    In de Chassis kit doos zitten ook wat BA Steeksleuteltjes :thumbsup:
    Maar de 5BA was een beetje aan de wijde kant :weetnie:
    5BA spanner te groot.jpg
    Dus eventjes tussen de bankschroef ietsjes passender gemaakt:thumbsup:
    Nee.....het was geen 6BA boutje! (BA nummer maten lopen omgekeerd evenredig met de grote!)
    Gr
    Kees
     
  4. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Hier heb je een plaatje van wat extra's details op het frame.
    De klinknageltjes zijn die messing spijkertjes van de DIY winkel in een 1 mm gaatje, langs achter gesoldeerd. afgeknipt, gevijld, klaar ;)
    Ze zijn dus niet "geklonken"
    Klinknageltjes.jpg
    Ook een stukje messing op het veren pakketje gesoldeerd voor wat meer "texture" ;)
    Achteraf had ik er nog wat meer van kunnen maken......voor de volgende! Je ziet op het internet ook wel eens mensen die dan die extra veren bij bestellen en er dan gewoon overheen plakken.....maar dat zie je dan wel weer, dan moeten ze eigenlijk deze originelen even weghalen...toch?
    Gr
    Kees
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2022
  5. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    De mensen hebben vaak problemen met het instaleren van de "Superheater", de koppelingen over de inlaat pijpjes krijgen.
    Wat ik gedaan heb is de nippel, dan het O-ringetje en dan het T-stuk van de Superheater eerst over de pijpjes heen geschoven, voordat de bakschuiven op het frame gaan.
    Zo kun je makkelijker werken met het beetje verdraaien en schuiven van de bakschuiven.
    Anderen halen nadat ze al wat geprobeerd hadden volgens de beschrijving 1 bakschuif er weer af om het makkelijker te maken.
    Maar dit gaat weer een stukje verder.....makkelijker.
    En het geheel zakt zo mooi door het frame!
    Superheater voor-gemonteerd.jpg
    Geen gehannes met opschuiven en je kunt er ook gewoon bij om de nippeltjes vast te zetten......niet te vast natuurlijk ;)
    Gr
    Kees
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2022
  6. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Even de Smokebox erop om het te passen en op te lijnen
    Even passen-oplijnen.jpg
    Klaar
     
  7. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    De uitlaat pijpjes blijft een uitdaging om netjes te krijgen, rond het T-stuk van de Superheater
    Omdat ze geleverd worden met de pijpjes geschroefd in de cilinders kun je ze er makkelijker even uitdraaien en "voorbuigen" dan weer terugzetten met een beetje Loctite, recht door de schoorsteen.
    Als je een Summerlands shuffer wilt monteren zou dat nu ook een goed moment zijn met het monteren van de Smokebox ;)
    Uitdaging om dit netjes te krijgen.jpg

    En dan de Superheater omzetten op ongeveer 2cm boven het frame, check even met de ketel erop en laat het dan links boven in de vlampijp uitkomen ivm de brander straks. Maar is al ook veel over geschreven.
    Superheater op 2cm boven het frame omgezet.jpg
    Gr
    Kees
     
  8. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Standard worden de Roundhouse Boiler kits geleverd met een gesloten Smokebox, de deur is er al vast in gesoldeerd.
    Als je dus later een Riverdale kolenketel in wilt zetten moet je die de-solderen :koud:
    Ik heb gevraagd bij levering om de Smokeboxdoor niet te solderen, maar los aan te leveren........no problem:thumbsup:
    Maar omdat hij nu nog gas gestookt wordt heb ik de deur er met een beugeltje in vast gezet, zodat later eventueel makkelijk is los te halen ;)

    Smokebox door vast gezet.jpg
    Het zwart is natuurlijk "uitlaten" zwart van de Motip ;)........ook aan de binnenkant :rolleyes:
    Gr
    Kees
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2022
  9. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    De "Weigh shaft" in de kit is voor de "Katie" standaard mee geleverd......dus krom......
    Weigh shaft in de kit.jpg
    Dit is niet handig als je later een Slomo wilt instaleren en ook niet nodig voor de Billy, omdat de ketel hier hoger zit dan die van de Katie waar de ketel een stuk lager op het frame zit en deze kromming wel nodig heeft.
    Dus een standaard stukje 1/8 (3,2mm) rond bij de goede modelbouwwinkel lost dit op.
    3,2mm rechte weigh shaft.jpg
    Hoef je Roundhouse ook geen "nieuwe" te laten toesturen of commentaar te geven...ze leveren gewoon goed spul dus neem dit even voor lief :thumbsup:
    Gr
    Kees

    Ps Dit is een knutsel hobby...dus dat kan iedereen wel, toch ;)
     
  10. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Op veel plaatjes zul je zien dat de "steps" wel iets verbogen zijn, zijn idd een zwak puntje.
    Hieronder zie je dat ik er een diagonaaltje tegenaan gezet hebt........wauw wat een verschil, nu zit het stevig en kan tegen een stootje.
    Extra versteviging en klinknagels 2.jpg
    Eerst solderen, dan een 1mm gaatje en een messing spijkertje, weer heet maken, afknippen en een vijltje, net echt ;)
    Gr
    Kees
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2022
  11. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Hier dan de ketel er definitief erop na meerder test-runs met afstellingen zodat hij nu ook net zo snel achteruit als vooruit gaat, etc. etc.
    Zover klaar voor het eerste buiten oefenritje.jpg

    Opmerking, de uitlaten van de Zand-box leidingen komen uit voor de achterste wielen, ook dat zie je soms anders. :weetnie: Dus buigen voorlangs de water kasten en dan schuin naar achteren, vlak voor de achter-wielen.
    Gr
    Kees
     
  12. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Messing moet je goed echt met een etch-primer voor behandelen, anders gebeurt er iets zoals hieronder :eek:
    Geen etsprimer gebruikt.jpg
    hele plakkaten van verf kon ik er gewoon af trekken!!
    Dus machinisten huis in de verf-afbijt en opnieuw met een goede etch primer, had ik kunnen weten, is genoeg info van te vinden :frustie:
    Sommigen gebruiken ook 2K epoxyprimer
    Gr
    Kees
     
  13. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Het fluitje(!) is maar een simpel dingetje en verdient beter dacht ik.
    Dus hieronder het materiaal
    Fluit materiaal.jpg

    En dit is het dan geworden
    Nieuwe fluit.jpg
    Beugeltje ook weer "geklonken" en met M2 vast gezet
    Gr
    Kees
     
  14. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    De raampjes hebben geen "glas", maar geven wel mooi de mogelijkheid hiervoor met die raamframepjes :)
    Hieronder zie je het rechter raampje klaar en de linker in progress.
    Gewoon een plasticje geknipt van een verpakkingsdoosje dat binnen het framepje past en mee opsluiten bij montage. Niks te plakken, blijft gewoon zitten :D
    Raampjes.jpg
    Het heeft zich nog steeds goed gehouden, ik was bang dat het zou smelten :rolleyes:
    Gr
    Kees
     
  15. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    ook de lamphouders hebben wat texture gekregen ;)
    Weer die "klinknageltjes"
    Lamp houders.jpg
    Dat geeft het net een beetje extra en niet moeilijk is
    Gr
    Kees
     
  16. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Ohja........volgens mij ben ik de enige die de het schuifdak heeft gebogen langs de buig-gleufjes, zelfs Roundhouse doet dat niet!!
    Misschien mijn fout, maar de introductie verteld dat de er gevouwen moet worden langs ALLE(!) vouw naden naar binnen........dan doe ik dat!
    Op alle plaatjes zie daar twee randen(vouwnaden) in zitten die als je die echt zou vouwen de geleiders voorstellen van het schuifpaneel! :p
    Dus dit is er van gekomen......wel of niet goed?
    Mijn schuifdak.jpg
    Ipv de hele platte plaat met plakschuim ertussen omdat het vroeger een (40Mhz) antenne moest zijn :weetnie:
    Gr
    Kees
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2022
  17. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    De RC spulletjes met 4AAA Nicad (geen lipo!) batterijtjes passen mooi in het bakje onder de lok achter en is genoeg naar verwachting voor een hele dag vol te houden. En dan thuis weer aan de lader.
    Het laadkabeltje zit verborgen onder de LH waterbak dat je er makkelijk onderuit haalt.
    Laadkabeltje.jpg Laadkabeltje weg.jpg Laadkabeltje weg....;)
    Gr
    Kees
     
  18. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Ik had in Duitsland bij een soort particulier wat "Schilder" besteld, 8 maart had hij het verstuurd en nog steeds niet binnen :mad:
    Hier was dat: http://mzb.bplaced.net/schilder/schilder.html bij deze meneer foxip54@yahoo.de.
    Jammer, misschien komt het nog en dan kan het er nog op.
    Hieronder de lok zover
    2022-04-03, Zover klaar.jpg
    Ho ja.....
    Ik heb een Boiler Logbook dat ik bijhou als er een ritje is gemaakt, hierin zit ook het ketelcertificaat
    Ketel logboek 1.jpg

    2022-04-02, Ketel logboek.jpg

    Kijken hoever we komen.................herkeuring?............;)
    Zit inmiddels op page 2 :worship:

    Mensen, dit waren mij dingetjes die ik anders dan anders gedaan heb aan de Roundhouse Billy zover, misschien later nog een Slomo en Riverdale ketel......
    Als jullie nog verbeter punten hebben voor de Billy kunnen jullie hier verder posten.
    Ben benieuwd hier op het MBF
    Het was geen volledig bouwverslag, daar wil ik de ruimte hier op het MBF niet mee "bevuilen"

    Groetjes
    Kees
    :bye:
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2022
    ozy en Stoompomp vinden dit leuk.
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mooie stoomlocomotief.
    Op het forum is er ook een rubriek "Stoomtechniek", onder Scheepsmodel bouw.
    In deze stoom rubriek worden momenteel enkele stoomlocomotieven beschreven.
    Hier zijn er meerdere deelnemers op stoom gebied.
    Bekijk of het iets voor je is.
     
    waa01 vindt dit leuk.
  20. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Welkom in deze rubriek Kees en maak je geen zorgen, de treinen liefhebbers vinden je wel in deze rubriek.
    Gefeliciteerd met je nieuwe RH Billy, het is een prachtig lokje geworden en het zijn goede rijders (mits alles goed afgesteld is).
    Mooie kleur ook, zoiets ben ik ook van plan op mijn nieuwe Riverdale Willie die ook echt persoonlijk gaat worden.
    Ik heb ook een Billy, met tender en gebruikt gekocht op marktplaats maar in vrijwel nieuwstaat.
    Die heeft ook de nodige aanpassingen, waaronder wat ik heel handig vind, een bijvul ventiel om de ketel onder druk te kunnen bijvullen met water.

    Bij de standaard RH moet je dus na max. 25 minuten rijden de ketel af laten koelen, bijvullen met risico van blaren op je vingers en weer gaan opstoken.
    Ik ga liever uit van 20 minuten want ik wil dat de trein stopt als ik het wil, niet omdat het gas of het water op is!
    Dat bijvullen kost je zeker ook 25 minuten werk!
    Daarom heb ik in de plug die in de ketel boven het stoomventiel zit draad getapt, M5x0,5 mm en daarin een Regner Speiseventil geschoefd,
    Nu kan ik dus met de ketel heet en op werkdruk water bijvullen met een "plantenspuit"
    Ik gebruikte eerst de spuit van Regner, die geeft 1,2 cc per knijpje, maar heb de een fles van Jacksons, die geeft 5 cc per knijpje en gaat dus veel sneller.

    Ik reken dat ik maximaal10 cc water per minuut gebruik (met lange sliert wagons)
    Als ik iedere 6 minuten 50 cc water bijvul in circa 10 seconden blijft het water dus aardig op peil en blijft ook op temperatuur, de trein hoeft dus niet te wachten tot de druk weer op peil is.
    Je hebt geen peilglas en je wil zeker niet teveel water in de ketel, ik vul dus iets te weinig bij, het peil zal dus in theorie ongeveer 1 cc per minuut dalen, maar ik rij toch nooit langer dan een paar uur per rit.
    De eerste rit (met opwarmen) kun je dus 20 minuten rijden met een paar keer water bijvullen.
    Ook het oliepotje gaat snel omdat er veel condens is bij het opwarmen.

    Maar na die eerste 20 minuten loopt alles beter.
    Je hoeft maar eens in de 40 minuten gas bij te vullen omdat de gaskraan op minimaal kan blijven staan en ook het oliepotje gaat nu zeker 40 minuten mee.
    Je kunt dus 40 minuten rijden tussen service stops (maar wel elke 6 minuten pitstop voor beetje water).
    En de service stop voor olie en gas gaat echt binnen 10 minuten, omdat de ketel niet hoeft af te koelen en weer opwarmen.
    Je kunt zo dus urenlang rijden zonder lange stops en blaren op je vingers.

    Een echt waardevolle upgrade wat 5 minuten werk is en nog geen 50 euro investering kost.

    Succes Willem
     
    waa01 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina