AM 14 Trudy Vinke

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door M.Osinga, 12 okt 2019.

  1. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Friesland
    Dag Forum leden,
    Even een up-date:
    • Zonne tenten gemaakt, achter,- en voordek opgerold , boven stuurhuis uitgerold.
    • Sloepen-dek , schoorsteen en opbouw geverfd .
    • Nummer 14 er op geplakt (gewoon "Pick-up" plakletters)
    • Romp gerepareerd , na scheur als gevolg van volgieten met blanke lak, en is laatste laag spuitplamuur gespoten. Nu komen de eind kleuren erop.
    • Wind glazen in stuurkuip gemaakt.
    • Stokken met vlaggetjes gemaakt , welke in geschoten walvissen werden gestoken.
    Ben nu bezig met de davits voor de sloepen.
    Ik heb hier geen tekeningen en foto's van.
    Is er misschien een forum lid welke dit wel heeft en met mij wil delen?
    Verder ben ik van plan om op stuurhuis toch een werkende radar te plaatsen.
    Vanmiddag motortje en regelaar gekocht.
    Motortje komt in stuurhuis met aandrijfasje door radar mast, zie foto van AM 11.
    Am 11 was zuster van AM 14 , dus ik neem aan dat ook op de AM 14 ook ooit zo'n radar gestaan heeft.

    Tot zover, gr. 16-01-2020 Achterdek.JPG 16-01-2020 BB aanzicht.JPG 16-01-2020 Harpoen platform.JPG 16-01-2020 Radar Motortje.JPG 16-01-2020 SB aanzicht.JPG 16-01-2020 Sloependek.JPG 16-01-2020 Stuurhuis.JPG 16-01-2020 Voordek.JPG am 11.png Menne Osinga
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Menne, Schiet al lekker op zo. Voor mijn coaster heb ik soortgelijke davits gemaakt. Helaas geen tekening en ook geen duidelijke foto's. Wel een filmpje met een glimp van die dingen. Als bouwmateriaal gebruikte ik strookjes styreen plaat van 0,7 mm dik. Uitgesneden, gebogen en toen de korte stukjes ertussen gelijmd met CA-lijm. Als scharnier een U-stukje van hetzelfde materiaal gebogen, 1 mm gaatjes geboord en aan dek vastgeschroefd met twee mini schroefjes. Onder in de davit ook twee gaatjes en er een 1 mm stukje rond RVS door gestoken. Op de foto wel herkenbaar. Op het filmpje komen de davits(onduidelijk) in zicht na 4:17 min.
    Voor mijn Bugsier 3 de radar scanner ook gemaakt (op zicht van foto's van een Decca radar) van styreen plaat. Maten geschat en een cirkel getekend. Drager gemaakt van een V-vormig gebogen stukje RVS rond. Daarvan de einden haaks omgezet en door de ribben van de paraboolantenne gestoken. Op de V een driehoekje alu gelijmd en daar een gaatje in voor 2 mm boutje. Aandrijving vanaf een deels gedemonteerde servo met een stuk plastic isolatiekous door een 4 mm alu pijpje. Hieronder een foto van het boven gedeelte. Al is het maar voor het idee. Juiste toerental (+/- 30/min.) geregeld met een stepdown converter.
    https://www.tinytronics.nl/shop/nl/...erstelbare-step-down-buck-converter-lm2596-3a
    Succes ermee! Gr. Klaas.
    20151223_190034.jpg

    20180423_190006.jpg

     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2020
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Is de radar gelukt Menne? En nu verder met het verslag van de ATF sleper? Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  4. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Mooi geworden zeg, het is soms heel frustrerend weer opnieuw te plamuren en weer te schuren maar het is het waard. Maar niet makkelijk hahaha
     
  5. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Friesland
    Dag Klaas en forumleden,
    Gaat niet zo snel met de AM 14 als eerst verwacht.
    Vanwege mijn werk veel van huis en 's avonds in hotel.
    Wel heb ik de Apache mee en werk daar een beetje aan , beperkt want in een hotel kun je natuurlijk niet alles doen en je hebt ook niet alle gereedschap bij je. Maar we maken toch vorderingen: de romp is beplankt en 2e hout laagje (van sinaasappel kistjes hout) aan binnen kant gelijmd , voor extra stevigheid. En begonnen met de opbouw.
    Aan de AM 14 werk ik thuis in de weekends.
    De via M..p.. gekochte regelaars zijn toch te groot , kreeg ze niet ingebouwd , dus een Viper Marine Micro 10 regelaar gekocht.
    En een kleiner motortje (uit een oude speelgoed modelauto van € 1,50 ) ingebouwd , plus bijbehorend 7,2 V , 700 mAh, batterij pakket
    Besturing , motortje , stuur-servo , regelaar en ontvanger werken nu goed. Ook radartje werkt prima. Schroefas loopt nog niet soepel , moet nog smering in , molycoat of vaseline ?
    Verlichting in opbouw moet nog wel werkend gemaakt worden , evenals de stekker verbinding (9 polige computer stekker) tussen romp en opbouw.
    Ik maak de verlichting bij varende modellen dusdanig dat het ook kan branden als scheepjes in de vitrine kast staan. Verlichting brandt dan met een Maklin trafo , circa 5 Volt. Dus ik moet nog wat Zener diodes en diodes inbouwen.
    Verder moet relingwerk op hoofddek , verstaging , tuigage nog aangebracht worden , evenals rode verf laag op onderwater schip.
    Tot zover , ik zal binnen kort wel weer eens wat foto's plaatsen.

    G. Menne Osinga
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk Menne om van je vorderingen te vernemen. Als voeding voor je modellen raad ik je een adapter voor een telefoon aan. Die geven ook ongeveer 5 Volt en zijn stukken kleiner dan zo'n Märklin trafo. Aan dek raak je (verdekt) gemakkelijk een contrastekkertje kwijt. Bij al mijn modellen gebruik ik nu uierzalf als smering voor de schroefassen. Zit in een blikje van Bogena. In het deksel warm ik een paar CC op en zuig dat op met een injectiespuit (zonder naald). Vanuit de spuit blaas ik het in de askoker. Dan de as erin steken vinger op het eind en pas als de as niet verder wil de resterende zalf laten ontwijken. Voordeel: Het verzeept niet en het is prettig aan je handen. Zou ik nog varen dan haalde ik wel wat schroefkokervet uit het voorraadblik of het kanon, maar dank zij Roel van Essen ben ik al een aantal jaren op de uierzalf-toer. Ook prima spul om kloven in handen en voeten te bestrijden. Zie je plaatjes tegemoet. Gr. Klaas.
     
  7. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Friesland
    Goede morgen forumleden,
    Hierbij enkele foto's van voortgang AM 14:
    61 scepters gereed om wit gespoten te worden, overzicht van voortstuwings componenten en enkele foto's van geheel.

    06-03-2020 (2).JPG

    07-03-2020 (1).JPG

    07-03-2020 (2).JPG

    07-03-2020 (3).JPG


    07-03-2020 (4).JPG

    07-03-2020 (5).JPG

    Gr. Menne Osinga
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Stoompomp vindt dit leuk.
  8. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Friesland
    Goede morgen,

    Intussen is de walvisjager AM 14 , Trudy Vinke , bijna gereed.
    Thuishaven , AMSTERDAM , moet nog op achtersteven en Nederlands vlag nog.
    Heeft al in de badkuip gelegen , alleen een beetje topzwaar. :-(
    Dus de schoorsteen opnieuw gemaakt , nu van plastic , i.p.v. messing. Scheelt toch weer 20 gram.
    Ook de verstaging aangebracht. Ik heb onder beide masten een veertje (uit een ballpoint) gemonteerd, blijft de verstaging mooi strak staan. Ook nog een foto gevonden op internet met details welke ik niet wist, bijvoorbeeld : rubber fenders aan weerszijden achterschip , en zonnen tent voor schip over volle breedte.
    De voortstuwing apparatuur moet er ook nog ingebouwd worden. , maar ligt er allemaal klaar voor.
    Intussen ook weer een beetje verder met de Apache: opbouw gemaakt en nu bezig met plaatsen schroefaskoker.
    Bijgaand enkele foto's van het resultaat.

    Gr. Menne Osinga
    09-04-2020 (2).JPG 17-05-2020 (1).JPG 17-05-2020 (2).JPG 17-05-2020 (3).JPG 17-05-2020 (5).JPG 17-05-2020 (13).JPG 17-05-2020.JPG 17-05-2020 (10).JPG 17-05-2020 (11).JPG
     
    k-k vindt dit leuk.
  9. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja, ik zeg altijd: bouw de opbouw zo licht mogelijk! Ook ik spreek uit ervaring.:hammer:

    Mvg,
    Willie
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er mooi uit Menne! Vind het altijd leuk om te zien hoe een ander bouwt en de boel "aankleedt". Zullen heel wat uurtjes in zitten, maar dat telt niet zo bij een hobby. En je Apache begint ook al aardig vorm te krijgen. Succes verder met het afbouwen. Gr. Klaas.
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ja , in die oude walvisjagers zat een zwaar over gedimensioneerde stoommachine om het schip een hoge snelheid te geven.
    Door de zware stoominstallatie lagen deze schepen vrij diep.
    In je bericht #21 staat zij, weliswaar overhangend naar bakboord, maar je kan goed zien hoeveel vrijboord er over is.
    Zij ligt dus dieper dan verwacht, eigenlijk bijna boven het berghout.
    Bedenk, dat 1 cm dieper liggen(door ballasten) een groot verschil geeft in stabiliteit.
     
  12. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Friesland
    Goede avond,

    Ik heb boot (1140 gr.) en apparatuur (310 gr.) even gewogen , totaal 1450 gram.
    Originele boot was BRT 355,85 , NRT 114,75. volgens gegevens in boek over walvisvaart door W.J.J.Boot.
    Hoeveel gewicht zou er nog bij moeten om model op gewenste diepgang, geladen lastlijn (3580 : 75 = 47,7 mm) te krijgen?
    Is hier een formule voor? Of kan iemand dit voor mij uitrekenen?
    Misschien is 1450 gr wel te zwaar, dan wordt het alsnog een statisch model :(.

    Gr. Menne Osinga
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Menne, Heb je een displacement of waterverplaatsing van het echte schip? Dat gedeeld door 75x75x75 wordt dan het gewicht van het schaalmodel.
    Reken je vanuit het model dan wordt het 1.450 x 75x75x75= 611,718 ton voor het echte schip.
    Heb je per mail een rekenmodel in Excel gestuurd. En nog een link met een plaatje en wat gegevens van Trudy. Helaas geen displacement. Gr. Klaas.
    https://www.shipsnostalgia.com/gall...o/1202855/title/trudy-vinke28am-14-29/cat/518
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2020
  14. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Friesland
    Dag Forum

    Op de Fleet Ocean Tugs van de US navy stond de volgende bewapening:
    • 1 stuks: single 3"/50 gun mount
    • 2 stuks: twin 40 mm AA gun mounts
    • 2 stuks: single 20 mm AA gun mounts
    Dit heb ik op internet gevonden.
    Wie weet of er ook modellen (1:72) of tekeningen van deze bewapening verkrijgbaar zijn?
    Ik denk dat deze kanonnen of machine geweren ook wel bij de infanterie zijn gebruikt.
    Wie kan me hier verder mee helpen?

    Gr. Menne
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Menne, kijk eens bij Shapeways. Hoop dat ik de goede heb gevonden. Je kunt ook zelf even zoeken door het woord mount weg te laten of vervangen door 1:72. Waarschijnlijk leverde de werf niet meer dan de bevestigingsplaat (mount) en zette de marine daar zelf de kanons op. Succes ermee! Gr. Klaas

    https://www.shapeways.com/product/SNZ99UVM7/1-72-usn-40mm-bofors-twin-mount

    https://www.shapeways.com/marketplace/miniatures/ships?tag=aa

    https://www.shapeways.com/product/8...usn-deck-gun?optionId=62830694&li=marketplace
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2020
  16. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Friesland
    Goede middag,

    AM 14 is gereed ,Nederlandse vlag zit erop , en thuishaven AMSTERDAM (plakletters 2 mm) ook.
    Misschien volgt er nog foto's van proefvaart , als deze ooit komt.
    Ik heb er nog geen vertrouwen in dat ze blijft drijven en niet omgaat.
    Eerst nog maar eens knoeien met gewichtsverdeling en extra lood.
    Ook verlichting doet het nog niet naar de zin.

    De AT 67 begint ook al te vorderen.
    Deze heb ik weggehaald uit dit draadje, ik open wel nieuw , binnenkort met wat foto's van de status.

    Gr. Menne Osinga
     
  17. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Friesland
    Dag Forum,

    De AM 14 staat sinds begin juni tot 5 september op een expositie over de Nederlandse walvisvangst, in het scheepvaart museum te Sneek.
    Leuke expositie , ook het gehele museum is een bezoekje waard.
    Veel scheepsmodellen.

    Gr. Menne

    13-06-2021.jpg
     
    Herby63 en Stoompomp vinden dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooie kroon op je werk Menne! Leuk museum in Sneek met mooie modellen. Gr. Klaas.
     
  19. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Friesland
    Hallo Forum,

    Hierbij nog enkele foto's van de AM 14 in het Friese Scheepvaart Museum in Sneek.
    Model is keurig in een vitrine geplaatst, beter dan thuis .:)

    Gr. Menne

    Svm Sneek 1.jpg Svm Sneek 3.jpg Svm Sneek 8.jpg Svm Sneek 10.jpg
     
    k-k en Herby63 vinden dit leuk.
  20. hans materman

    hans materman

    Lid geworden:
    12 sep 2005
    Berichten:
    662
    Locatie:
    utrecht
    Heb een romp van een walvisjager gekocht . 115 cm Steingraeber . Kan er zo goed als niets over vinden .
     

Deel Deze Pagina