Nu ben ik zo'n maandje geleden al begonnen met de bouw. Ik ben op dit moment bezig met de tweede beplanking, dus ik heb eerst wat achterstallig fotomateriaal van de afgelopen weken. Gelukkig heeft iemand een
complete serie Youtube filmpjes gemaakt van de bouw van zijn Endeavour, dus die hielpen me aardig op weg. Hij maakte bij het beplanken gebruik van houtlijm en allemaal klemmetjes. Ook liet hij op een gegeven moment gaten in de beplanking die later met wedges ingevuld werden. Ik merkte echter dat de (droge) latjes de buiging eigenlijk wel prima aankonden. En met secondelijm kon ik ze in een paar tellen op hun plek plaatsen en houden. Daarmee ging de eerste beplanking vele malen sneller dan mijn videoheld. Lastige stukjes waren de rondingen bij het roer en de achtersteven. De tweede beplanking lijm ik nu met houtlijm en vooralsnog hoef ik daar ook nog geen gaten te laten.
Het makkelijke deel
De eerste plankjes zitten erop!
Lastig stukje bij het roer. Omdat het toch de eerste beplanking betreft heb ik gekozen om hier een nat latje overdwars te plaatsen. Datzelfde heb ik gedaan op de onderkant van de kiel. De benodigde ronding kon ik er daarna vrij gemakkelijk inschuren.
De ronding op de achtersteven wordt apart beplankt met natte latjes die heel voorzichtig nagenoeg haaks gebogen moeten worden. Aangezien dit deel later geverfd wordt zal hier niets meer te zien van zijn.
De rest van de beplanking was eigen redelijk rechttoe-rechtaan. Dit is het resultaat na plamuren en schuren.
Verder met de tweede beplanking. Deze wordt gedaan met hele dunne mahonie latjes.
Status van de boeg op dit moment. Nothing goes to waste. Ook de korte stukjes niet.