Amati Riva Aquarama

• Topicstarter Topicstarter RPI
  • Startdatum Startdatum
R

RPI

Guest
Ik ben zeer onder de indruk van de Riva Aquarama van Amati, o.a. gezien op de website van www.2brothersrc.com.

Ik heb wel redelijk veel ervaring met modelbouw en veel gereedschappen tot mijn beschikking, maar geen ervaring met houten beplanking aanbrengen en daaroverheen een epoxylaag, dat is toch de bedoeling?

Ik zou graag weten of iemand ervaring met het bouwen van deze boot heeft en of deze boot mooi strak is te maken. Ook zou ik graag meer weten over vaarsnelheid, motorisering en ruwweg de totale tijd benodigd om de boot te bouwen.

Dan kan ik een inschatting maken of deze boot iets voor mij is. (Voor het mooie, niet voor de snelheid overigens)

Alvast bedankt,

Rob :pc:

volgens mij heeft ruud48 ook een riva. Maar hij is al een tijdje niet online geweest dus dan zou je hem een pbtje moeten sturen.

Greet

Kor

Dat die boot strak is, dat is een ding wat zeker is.
Ik heb er laatst bij 2 brothers ook mee in mijn handen gestaan, en de hele bouw doos is kompleet, je moet alleen de romp be latten, maar als je dat goed kunt is het een plaatje van een boot. De boot is eigenlijk bedoelt als pronkstuk, en is niet varen, maar wel varen te maken.
Ik denk alleen niet dat het heel erg hard zal lopen, van wege het gewicht van de boot. Mocht je er aan willen beginnen wens ik je heel veel succes met bouwen, en ben heel erg benieuwd naar het eind resultaalt.

Riva

Ik ben hem op het moment aan het bouwen en inderdaad het model wordt met de dag mooier. Modelvorm (schuim) is zeer goed, kwaliteit hout is uitstekend. Alles is lasergesneden en past prima. Voor de bouw kan ik je de aanschaf van een houtsnijzetje aanraden (X-acto oid). Verder wordt het hout niet in de epoxy gezet maar in de "doodnormale lak". Jachtlak danwel te verstaan en in niet zo'n misselijk klein beetje ook. In totaal 16 lagen om een mooi sluitend en glimmend oppervlak te krijgen. Denk aan bouwtijd bij gemiddeld 2 avonden in de week aan ongeveer 2 maanden voor de laminering van de romp, 1,5 maand lakken (iedere avond een laag en dan ook nog afwisselend de romp en het dek) en ongeveer een twee maanden afwerken, maar ja ik wil dan de bekleding van echt leer wat weer heel wat meer met zich mee brengt.
Aandrijfsetje heb ik er ook bij aangeschaft en mijn advies hierover is NIET DOEN !!!!, ZELF MAKEN. Je betaald er belachelijk veel geld voor (€199,=), voor twee schroefassen, twee roerbladen, drie tandwielen en een aluminium bevestigingsplaat voor de schroefassen en de motor (die dus niet in de set zit). Alles los aangeschaft via Graupner zal het waarschijnlijk niet meer dan € 45,= kosten. Ben nu in de afbouwfase en ben nu al benieuwd naar de vaareigenschappen. Model in gemotoriseerd met een 700BB turbo op 12 volt.

Wiggie,

Laat eens wat foto's zien (of emailen) als ie klaar is. Ben reuze benieuwd.

Groetjes,

Rob

Tegenwoordig motoriseren we de Riva met 2 aandrijfsetjes van graupner met 2x speed 600, heb je niet van die vervelende tandwielen en veel meer broodnodige ruimte over om je spullen in te bouwen..
Ik geloof dat het de aandrijvingen van de Hydrospeed waren ......Peet.....8)

Als je epoxy wilt gebruiken (het kan wel nl) dan is de standaard werkwijze:

1x in epoxy, liefst met schuim-om-karton-roller. (te verkrijgen bij dealers van West-System, vraag ernaar bij Heeren Lakfabriek in Aalsmeer). Eventueel natrekken met kwast. Deze roller brengt slechts een kleine laagdikte aan, maar meer dan gewone lak. De epoxy mag net uitvloeien.

Daarna licht schuren, ongeveer 60% van de oppervlakte moet geraakt zijn. De vezels van het hout gaan nl opstaan, die moet je enigzins platschuren. Niet door de epoxy schuren. Schuur met korrel 120-150. (voor de epoxy de boot al mooi strak schuren)

Daarna 1x met zelfde roller in epoxy rollen, laten aanstijven, en als de epoxy hard genoeg is om verder te werken, nog een keer in epoxy.

Hierna schuren tot 80% van de epoxy dof is. (korrel 120-150)

Nogmaals 1 laag epoxy aanbrengen. Deze goed laten uitharden (min 1 week) en dan geheel dof schuren met korrel 150-180. Naschuren met 220-240.

Hierna een 2 componentenlak aanbrengen met UV filter, bijv Double Coat van de IJssel. (verkrijgbaar bij veel watersportzaken). Breng deze aan met de superfijne schuimroller van de gamma, dubbel afgerond. Lak aanbrengen, en afblijven. Niet oneindig narollen. de lak vloeit slechts 1 keer.

Na droging van de lak kan je deze nog napolijsten met bij commandant 4 of nog fijner, en goed in de was zetten.

-----

Mocht het hout in de kit niet rood genoeg zijn naar je zin, dan kan je deze beitsen. gebruik hiervoor het liefst een poeder-beits. Moeilijker aan te komen, maar werkt erg mooi. Waarschijnlijk hebben meubelrestaurateurs / antiekhandelaren dit wel. Aanmaken met water.

-----

Mocht er tijdens de bouw (en voor het lakken) een deukje in de romp gekomen zijn, voorzichtig warm water in het deukje druppelen. Desnoods een aantal keren herhalen. Het hout zwelt weer op, en het deukje is weg.

Ik ben me ook aan het verdiepen in een Amati Riva Aquarama. Ik lees en zie volgens mij twee verschillende uitvoeringen, Geheel uit hout opgebouwd, een houten geraamte en één met een epoxy romp, klopt dit

Als je de info bedoelt die hierboven gegeven is, dan is je gedachte onjuist.

Epoxy is een vloeibare hars, welke gebruikt kan worden om de romp, gemaakt van houten latten, af te werken. Eigenlijk net als lak dus, maar per laag een grotere laagdikte, en geen verlies van oplosmiddelen (en laagdikte)

Pas na het "latten" van de romp, heb je dus de keus uit zeer veel laklagen, of minder lagen epoxyhars. Dat is waar we het hierboven over hadden.

----

Epoxyhars kan je ook gebruiken om glasvezel te impregneren, waarna je een hard plaatachtig materiaal krijgt. Doe je dit in een mal, dan kan je een romp hiervan maken. (moet je dus wel de mal hebben).

Het kan zijn dat er een mal is van de Riva, en dat Amati rompen van epoxy uit die mal aanbiedt, maar dat weet ik dan weer niet zeker...
Mocht dat zo zijn, dan zou het alsnog het mooiste te zijn die waterdichte romp te beplanken met mahonie-fineer, en dan af te werken.

Back