AME Pfeil vliegt weer!

In de zomervakantie heb ik wat foto's heb gemaakt van een orginele AME Dassel en op MBF geplaatst: trendsetter-eind-jaren-70-a .

In dit draadje werd ook enige aansdacht besteed aan een eerder AME project: Das Pfeil
Deze werd op dat ogenblik gerestaureerd.

Inmiddels heb ik van de huidige eigenaar, Hartwig Sprenger uit Berwang, wat foto's van Das Pfeil ontvangen. Das Pfeil vliegt weer!

full

full

full

full

Inmiddels bestaat de AME-vloot van Hartwig uit 2 Dassels en 1 Pfeil!
Das Pfeil intussen in de orginele kleuren gespoten

full

Pfeil P731
spanwijdte 1760 mm gewicht 1190 g
Commentaar van Hartwig: fliegt super!

Mooi dat zo'n unieke kist weer vliegt!
Ik hoop bij een volgende gelegenheid dat ik in Berwang ga vliegen, de kist "live" te zien vliegen.

PS:
Voor degenen die belangstelling hebben om een keer in Berwang te gaan vliegen: Het is goed vertoeven in Hotel Edelweiss van de familie Sprenger, goed geoutilleerd voor de modelvlieger (electro-veld, hang, bouw/reparatieruimte) en hun aanhang (wellness faciliteiten)

Laatst bewerkt door een moderator:
damn, wat een vet model! en die neus jongen :o daar kan je echt wel iemand mee vermoorden.

echt knap ding, en ik vermoed dat dit wel een modelletje kan zijn dat enorm enorm hard kan gaan op de helling met wat ballast.

Het doet altijd goed dat juist dit soort zwevers met een hoog ''nostalgie en antiek'' gehalte zo met zorg word gerestaureerd. Zeker gezien de historie van deze zwever. De voldoening zal groot zijn geweest. Hotel Edelweiss, het lijkt mij een leuke stek, waar je met diverse vliegtuigen welkom bent. De reistijd van iets meer dan 7 uur (van mijn huis uit dan) maakt het een tripje voor een lang weekend (3 a 4 dagen incl reisdagen) waard.

hey paul, wordt er vandaag de dag nog dergelijke modellen gebouwd?

ik vind de pijlstelling erg knap, evenals het stukje kielvlak dat nog uitsteekt boven de stabilo :)

Aanvullende gegevens

Ik heb onlangs nog wat aanvullende gegevens over Das Pfeil ontvangen

1971: Één van de eerste ontwerpen, nog in hout gebouwd: P711

1973: Ontwerpen voor de Pfeil in GFK, vleugelgeometie van P711-H, P711-S met GFK romp, spanwijdte 1760 mm.

1976: 29 mei 1e poging op de Seegrube voor het wereldrekord met 303,02 km/h met Pfeil P731-007. Gewicht 1,20 kg. Rekord vanwege manuele tijdmeting maar ten dele erkend

1977: 18 juni 2e poging op de Seegrube voor het wereldrekord met 390,92 km/h met Pfeil P731-008. Gewicht 1,60 kg, spanwijdte 1820 mm.
Nu met electronische tijdmeting, record door FAI erkend.
Duikvlucht begint op 1244 meter boven de startplaats welke op 2200 m ligt. Duikvlucht duurt 14-8-15.2 seconden, eindsnelheid ca 460 km/h

Het meettraject:
full

@ fireforx:
Ben bang dat zulke modellen tegenwoordig niet meer gebouwd worden. Zeker niet met zo'n neusje! (De FAI heeft zo'n scherpe neus nadrukkelijk verboden)

Ben benieuwd wat je met de tegenwoordige DS modellen kunt halen als je deze op dezelfde manier van 1200 m (3400 m) hoogte aanduikt en dan (op 2200 m) door eenvergelijkbaar parcours jaagt!
De huidige meetmiddelen maken het meten in ieder geval wel een stuk eenvoudiger dan in 1977

begrijp ik dit goed? trek je een model van 1760mm naar een hoogte van 1200 meter boven de piloot? en dan recht naar beneden duiken?

1.2km boven je hoofd? met een redelijk klein toestel?
zeker dat er geen missing is?

grtz

Ben bang dat zulke modellen tegenwoordig niet meer gebouwd worden. Zeker niet met zo'n neusje! (De FAI heeft zo'n scherpe neus nadrukkelijk verboden)

Ben benieuwd wat je met de tegenwoordige DS modellen kunt halen als je deze op dezelfde manier van 1200 m (3400 m) hoogte aanduikt en dan (op 2200 m) door eenvergelijkbaar parcours jaagt!
De huidige meetmiddelen maken het meten in ieder geval wel een stuk eenvoudiger dan in 1977

Het is zeker niet de neus die hem snel maakt. Een moderne neus met 7.5 mm radius zal zeker met de zelfde of minder weerstand gemaakt kunnen worden.
Een huidig DS model zal naar mijn overtuiging een hogere snelheid kunnen halen omdat de DS profielen van nu beter zijn dan de oudere Eppler profielen van de Pfeil serie.
Dit is blijkbaar een snelheid in één richting en is voor zover ik zie niet opgenomen in de FAI-CIAM record lijst.

@Paul: weet jij waar dit record gedocumenteerd is?

Wanneer ik op de site van de FAI-CIAM kijk is het snelheidsrecord voor RC Zweef (Record klasse 159) met 239.70 km/h gevlogen in 1991 door Klaus Kowalski in Bottrop Duitsland. Het andere zweef snelheidsrecord (nr. 161)is in gesloten circuit en ligt op slechts 133.2 km/h.

Het lijkt me dat de records met modern materiaal gemakkelijk gebroken kan worden.

Rick

deze zullen dan ook dagelijks sneuvelen vermoed ik...
alleen staan er geen meetaparatuur om dit vast te leggen.

het neusje zal hem idd niet de snelheid geven, maar geef toe...
stoer is het wel!

@Rick

Ik heb van Hartwig Sprenger de volgende reactie ontvangen naar aanleiding van je opmerking met betrekking tot de vindbaarheid van het record.

Ik citeer:

die FAI hat die regeln geändert
"1977 " war es 50 m messtrecke 25 m einflug Klasse F3B gruppe nr. 33
"1991 " ist es 200 m messtrecke 100 m einflug RC Glider Klasse 159

momentan liegt der record mit einer messtrecke von 200M bei 239,70 km/h

Geschwindigkeits-Weltrekord für RC Glider (Record-Klasse 159) mit 239,70 km / h in 1991 von Klaus Kowalski in Bottrop Deutschland

anbei die urkunde von 1977

full

Je moet dus in klasse 33 zoeken ipv klasse 159.
Leuk dat (een kopie van?) de oorspronkelijke oorkonde nog bestaat! :)

M.v.g.

Paul

Das van hotel Edelweis kan ik beamen,ga volgend jaar weer (fmt hangflug week) afgelopen jaren waren super, goed weer uitstekend hotel,en Hartwig kan meer dan alleen modelvliegen,heeft zelf een eigen sportvliegtuig gebouwt en volgend jaar neemt hij me mee in een oldtimer kist.
En hij is ook een uitstekende goochelaar en een prima goser ook nog (maar dit ter zijde).
Dus de gegevens van hem daar kun je op vertrouwen.
Succes verder met je project.

@Rick

Ik heb van Hartwig Sprenger de volgende reactie ontvangen naar aanleiding van je opmerking met betrekking tot de vindbaarheid van het record.

Ik citeer:

die FAI hat die regeln geändert
"1977 " war es 50 m messtrecke 25 m einflug Klasse F3B gruppe nr. 33
"1991 " ist es 200 m messtrecke 100 m einflug RC Glider Klasse 159

Je moet dus in klasse 33 zoeken ipv klasse 159.
Leuk dat (een kopie van?) de oorspronkelijke oorkonde nog bestaat! :)

M.v.g.

Paul

Dank je Paul,

Die klasse 33 is inderdaad niet meer te vinden in de huidige lijsten, jammer want het is natuurlijk een mooi record. Leuk dat de oorkonde er nog is.

Misschien hebben een aantal mensen zin het nieuwe record scherper te zetten?

Rick

Misschien hebben een aantal mensen zin het nieuwe record scherper te zetten?

Rick

Rick,

Lijkt me op zich wel een uitdaging, en technisch zou het met de huidige stand van zaken zeker haalbaar moeten zijn.

Echter het is geen 1-mans werk om dit te doen.
Lijkt me wel leuk om eens na te gaan wat er allemaal bij komt kijken, of er voldoende belangstelling/draagkracht is, in welke orde van grootte de kosten zullen zijn en of dit financieel haalbaar is.

M.v.g.

Paul

Rick,

Lijkt me op zich wel een uitdaging, en technisch zou het met de huidige stand van zaken zeker haalbaar moeten zijn.

Echter het is geen 1-mans werk om dit te doen.
Lijkt me wel leuk om eens na te gaan wat er allemaal bij komt kijken, of er voldoende belangstelling/draagkracht is, in welke orde van grootte de kosten zullen zijn en of dit financieel haalbaar is.

M.v.g.

Paul

Mooie kerstgedachte om het met een groepje te doen.
Ik ben vóór.

Rick

Back