American 11320 Skyhorse

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Kraanbouwer, 8 mrt 2015.

  1. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Een tijdje geleden kwam ik via een ander forum een kraan tegen in schaal 1:16. Het bedroeg een American een oud merk wat helaas niet meer bestaat onder zijn eigen naam. Voor ik het over het model ga hebben wil ik eerst wat informatie geven over de echte kraan.

    [​IMG]
    Foto via het bouwmachine forum gevonden BouwmachineFORUM.nl ? Toon onderwerp - American

    Hier een foto van de echte. Het enige verschil is dat het model een andere ballastkar heeft en er geen verlenging tussen zit hier later meer over.

    [​IMG]
    Gevonden via het bouwmachineforum BouwmachineFORUM.nl ? Toon onderwerp - American

    En wat informatie over de echte kraan.

    Het is een 600 tons kraan met een vrij uniek systeem voor die tijd. De giek die achterover staat vergroot niet alleen de hijscapaciteit maar ook de gieklengtes kunnen veel groter worden.

    [​IMG]
    Foto via google gevonden.

    Hier nog een foto van de kraan.

    [​IMG]
    Foto via google.

    En hier nog een foto van de kraan met het broekstuk voor de derickmast.

    Nou ben ik zelf ook nog hard op zoek naar meer informatie om dit wat uitgebreider te beschrijven. Maar tijdens het verbouwen zullen er vanzelf dingen uitgelegd worden over de kraan en de gebruikte systemen.

    In de volgende post uitleg over het model.

    Mvg. Mitchell
     
  2. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Allemaal,

    [​IMG]

    De eerste foto van het model. Hier is het model volledig gedemonteerd.

    [​IMG]

    Hier het model compleet opgebouwd. De kraan is 30 jaar geleden gebouwd in opdracht van American. Het is een showmodel geweest die over de hele wereld op beurzen heeft gestaan. Het concept van de derick was toen nog uniek en American liet dit graag aan klanten zien. Omdat een model makkelijker te verschepen is als een echte kraan is dit model ontwikkeld.

    [​IMG]

    De kraan op een beurs. Er zat ook een pallet bij om het model te verschepen. Alles zat netjes verpakt om schade te voorkomen. Helaas heb ik geen ruimte voor de pallet op te slaan dus die is er niet meer bij.

    Het model heeft na zijn avontuur op het kantoor bij Doornbos gestaan in de Spaanse polder. Daarna is hij bij een oud monteur terecht gekomen die de kraan goed verzorgt heeft. Helaas had hij te weinig plaats en deed hem daarom met pijn in zijn hart weg. En toen kwam het model in mijn handen. Het model is 30 jaar oud en heeft hier en daar wat werk nodig. Het model werkt op 8 110 volt motoren. Het model heeft een hele mooi afstandsbediening en een omvormer om naar de 110 volt te komen. Het is allemaal netjes gemaakt en mooi gedetailleerd.

    Tot zover het 1e deel over het model en zijn geschiedenis volgend stukje zal gaan over mijn plannen en hoe hij bij mij thuis aankwam.

    Mvg. Mitchell
     
  3. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Allemaal,

    Het is natuurlijk zeer zeldzaam om zoon model tegen te komen. Na wat over en weer mailen wezen kijken en een paar dagen later de kraan opgehaald. De auto zat helemaal afgeladen dat is natuurlijk weer het nadeel aan 1:16.

    [​IMG]

    Eerste foto van het model thuis. Het nadeel zie je al op de voorgrond liggen zijn de 2 kabels voor de aansturing van het model. Ook de verf is een beetje verkleurd hier en daar.

    [​IMG]

    Hier een foto van het kopstuk van de giek. Het model is geheel van messing op sommige onderdelen na.

    [​IMG]

    Hier een foto van de bedieningskast. Het is allemaal mooi traploos te regelen de zwarte balletjes kan je draaien om de snelheid nog beter af te stellen.

    [​IMG]

    Alles is netjes afgewerkt met relingen kettingen tussen de relingen net zoals de echte. Het model heeft 4 rijmotoren vandaar de 2 kettingen die drijven de sprockets aan. De abok heeft altijd in zijn onderste stand gestaan dat moet als het derick systeem gebruikt wordt. Vandaar dat je de messing kleur ziet omdat het niet gespoten is.

    [​IMG]

    Hier het model met korte hoofdmast. De grote delen zijn 70cm per stuk dit kleine deeltje 20cm wat er tussen zit. Hier zit nog 1 maat tussen deze wil ik er met de tijd bij maken.

    [​IMG]

    Aframe netjes met trappetje uitgevoerd. Schijven zijn allemaal uitgevoerd met kogellagertjes Machinist zit netjes aan de stokken in de cabine.

    [​IMG]

    Blik op de lieren er zijn er 2 gemotoriseerd. Er horen eigenlijk 3 lieren in de bovenwagen maar daar zijn de elektromotoren geplaatst. Vandaar dat de 2e lier naar het aframe loopt.

    [​IMG]

    Details van het broekstuk. De hijskabel was dun staaldraad maar niet flexibel genoeg. Dit liep niet mooi over de schijven en was te stug. Dit heb ik vervangen door geslagen touw dat ik via Richard gekocht heb (bouwer van de ltm 1400 en de gotwald)

    [​IMG]

    betere blik op de rupsen deze staan op mijn zelfgemaakte draglinschotten. De rupsen zijn ook bestuurbaar ieder afzonderlijk zodat de kraan ook kan draaien.

    [​IMG]

    Beter blik op de aandrijving van de rupsen.

    [​IMG]

    Het ballast zal ik gaan uitbreiden het is nu 1 blok dit zal opgedeeld worden in meerdere blokken.

    [​IMG]

    Blik op de aandrijving van de lieren. Dit zal komen te vervallen ik wil dit anders op gaan lossen zodat ik plaats krijg voor de 3e lier.

    [​IMG]

    Hier de reden waarom ik de kraan aan wil gaan passen. Ik vond de oude besturing wel wat hebben bij een authentiek model. Maar toen ik deze scheur ontdekte was het helaas snel afgelopen. Helaas kan ik er niet zo bij om hem te solderen omdat de elektronica er net achter loopt. Toen besloten de kraan aan te gaan passen zonder zijn uiterlijk te veranderen.
    De kabelbestuuring wil ik vanaf. Hooguit een kabel voor de spanning maar meer ook niet. De 110volt motoren gaan eruit en zal denk ik naar 12 volt gaan. Vanaf de draaikrans zal het model opnieuw opgebouwd gaan worden zo komt er een echte draaikrans in met draaidoorvoer zodat hij 360 graden kan zwenken. De motoren voor de lieren worden in de lieren verwerkt zodat ik ruimte krijg voor de 3e lier. En zo zijn er nog een hoop kleine dingen die ik aan wil passen. De uitdaging wordt het model qau uiterlijk niet aan te passen. En een nieuw verflaagje met de tijd dan kan het model er weer 30 jaar tegenaan.

    Tot zover de eerste informatie over het model. Na het verbouwen van de hobbykamer zal het project gestart worden. De liebherr hc-l zal even naar de zijlijn schuiven omdat ik nu 2 kranen hebt die niet werken. Ik wil er geen haastwerk van maken van beide kranen niet dus het zal enige tijd duren allemaal.

    Mvg. Mitchell
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2015
    John Vogelaar, kos en cvdh vinden dit leuk.
  4. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Geweldig dat je zoiets op de kop hebt kunnen tikken, en dan nog wel een echte, ex fabrikant!
    Tja, 30 jaar geleden waren er nog niet goede en kleine accu's, ik denk dat je helemaal naar LiPo gaat om de benodigde capaciteit aan boord te krijgen.
    Een dergelijke kraan superzware werd ook door Manitowoc gebouwd, genaamd de Ringer 4100, alleen 'omgekeerd' want daarbij reed de mast over een rails die rondom de kraan lag, ook al zoiets bijzonders, en soms ook de ballast. Ik meen dat die toen 750 Ton capaciteit had.
    Maar goed, ik dwaal af: over naar de herbouw van de American Hoist.
    Cor
     
  5. Trucker

    Trucker

    Lid geworden:
    2 sep 2013
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Medemblik
    Super gaaf project.
    Ik wens u veel om(bouw) plezier.
    Hoop dat u ons ook up-to-date gaat houden.

    Mvg
    Dennis
     
  6. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Gefeliciteerd met deze geweldige vondst :D
     
  7. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    596
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Leuk dat jij hem gekocht heb!
    Ben benieuwd, was ook onder de indruk van de foto's toen die aangeboden werd.
    Mooi model, met een mooi verhaal!
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  8. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Na enige tijd afwezig te zijn geweest (had even geen zin in modelbouwen gezien het gedoe met de graafmachine) weer verder gegaan aan de American. Ik ben een tijdje geleden al begonnen om de rijmotoren te demonteren en de elektronica aangezien deze niet meer nodig is. Ook heb ik de onderwagen en bovenwagen gescheiden van elkaar. Vandaag ben ik weer verder gegaan om het model weer naar het origineel aan te passen. Ondertussen liggen alle rijmotoren eruit en kan de onderwagen in principe weer opgebouwd gaan worden. Eerst opzoek naar de juiste motoren en het nodige tekenwerk verrichten voordat dat gaat gebeuren.

    Foto's:

    [​IMG]

    Hier de onderwagen op zijn kop met nog 2 rijmotoren deze zijn ondertussen wel verwijderd.

    [​IMG]

    Hier de bovenwagen los op de werkbank. De zwarte plaat waar de oren voor de giek opzitten komt te vervallen. Dit is voor een ander type skyhorse.

    [​IMG]

    Het model is een paar keer verbouwd wat ik een beetje vernomen heb. De verhoging tussen de rupsen en het kraanhuis is er later tussen gebouwd. Hierdoor werd het een super skyhorse goed voor 900 ton hijsvermogen. Ik vind de originele skyhorse mooier dus daar zal het model weer naar terug verbouwd worden.

    [​IMG]
    Hier een voorbeeldfoto van google zoals hij er ongeveer uit moet komen te zien.

    [​IMG]
    Aangezien het originele model zo gebouwd is de bovenbouw voor het zicht weer even op de draaikrans gezet.

    [​IMG]
    Even buiten gezet voor de foto. Hij hangt achterover omdat hij maar even met 1 boutje vast zit (rest komt niet overeen maar dat is niet zo belangrijk)

    [​IMG]

    Het voordeel van een model verbouwen is dat je al weet hoe het eruit komt te zien.

    [​IMG]
    Nou kan het tekenwerk beginnen om de bovenbouw opnieuw te bouwen 3e lier in te bouwen en een andere draaikrans te ontwikkelen.

    [​IMG]

    En het ballast plus aframe er los opgezet voor de foto. Vind het zelf een stuk beter eruit zien als met die gekke verhoging!

    Voorlopig kan dit model naar de tekentafel en zal ik moeten wachten op diverse onderdelen voor ik hier weer aan verder kan. Maar ik hou jullie op de hoogte.

    Mvg. Mitchell
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2015
  9. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal.

    Gister weer verder gegaan met demonteren van de kraan en de eerste mijlpaal gehaald. De onderwagen is compleet gedemonteerd en dat betekent ook dat de demontage klaar is van de kraan. Vanaf nu kan ik weer beginnen met het opbouwen van de kraan beginnend bij de onderwagen. Nog een paar foto's gemaakt van de demontage.

    [​IMG]

    Hier de rups gedemonteerd van de onderwagen de rupsplaten zijn eraf om overal bij te komen.

    [​IMG]

    Hier de rupsschakels er weer opgezet dit is de kant die tegen de onderwagen aan zit. De middelste langen assen zijn om de rups aan te drijven de korte om de rups vast te zetten.

    [​IMG]

    Hier de andere kant.

    [​IMG]

    Hier weer begonnen met de onderwagen op te bouwen in het middelste gat is een messing bus te zien. De aandrijving is niet gelagerd en is een lange as met veel speling. Met deze bussen is de speling weg en is het makkelijker de motoren uit te lijnen met de as.

    [​IMG]

    Hier de onderkant van de onderwagen genoeg ruimte om de motoren in te bouwen. De draaikrans die te zien is is de oude hier wordt een nieuwe voor gemaakt daar later meer over. Volgende stap is de motoren inbouwen en de verbinding tussen de rupsen en de motoren maken.

    Mvg. Mitchell
     
    John Vogelaar en Tug.NL vinden dit leuk.
  10. Rutger2012

    Rutger2012

    Lid geworden:
    30 jan 2013
    Berichten:
    46
    complexe restauratie hoor, veelbelovend
     
  11. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Ik had even een vraag aan de elektronica experts hier op het forum.

    Ik heb 4 van deze motoren in de onderwagen liggen voor de aandrijving van de rupsen:
    https://www.conrad.nl/nl/modelcraft-transmissiemotor-rb-35-1600-221936.html

    Nou wil ik deze hetzelfde aan gaan sturen als mijn graafmachine met deze regelaars:
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000361&aid=70131&lang=nl

    Is het dan verstandiger om per motor een regelaar te nemen of 1 regelaar per 2 motoren?
    De kraan gaat geen lange afstanden rijden of intensief gebruikt worden dus dat de 2 motoren elkaar een beetje tegenwerken neem ik voor lief.

    Verder gaat alles op 12 volt werken waarschijnlijk dezelfde accus als mijn graafmachine.
    Ik wil ook een mogelijkheid maken om de kraan net als mijn torenkraan via netstroom te voeden.
    Maar als iemand mij met deze vraag kan helpen graag! Of iemand die andere tips heeft?

    Verder over de kraan de draaikrans laat ik maken net zoals voor mijn torenkraan. Daar is het wachten eigenlijk op dan kan ik de onderwagen afbouwen en de bovenwagen uittekenen en die gaan bouwen.

    Mvg. Mitchell
     
    John Vogelaar vindt dit leuk.
  12. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik zou 1 regelaar voor 2 motoren gebruiken indien deze motoren parallel geschakeld worden. Dan krijgen ze in ieder geval hetzelfde (PWM) signaal.
    Of de geselecteerde regelaar optimaal is weet ik niet, ik ken deze regelaar niet.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2015
  13. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Helaas laat de draaikrans nog even op zich wachten daar wordt na de vakantie weer aan verder gewerkt.
    Omdat ik toch niet stil kan zitten en de Liebherr veel tekenwerk nodig heeft voor ik verder kan bouwen de American er weer is bij gepakt. Ik had al eerder gesproken over een extra giekdeel. Ik heb nu een 10 ft en een 50 ft giekdeel en ik vond dat verschil te groot. Ben nu bezig met een 20 ft giekdeel. Van de week al het materiaal gehaald bij de grote oranje bouwmarkt. En vandaag onverwachts vrij dus lekker aan het klussen geslagen.

    Foto's:

    IMG_0507.JPG

    De buizen voor de hoofdliggers en de buizen voor de uithouders. De uithouders worden nog gefreesd zodat deze netjes over de ligger heen gaan vallen om meer oppervlakte te krijgen.

    IMG_0511.JPG

    Het verschil tussen het 10 ft (3 meter) deel en het 20 ft (6 mtr) deel.

    IMG_0512.JPG

    Hier de tekening met de maten. Het zijn globale maten ondertussen is er al het een en ander verandert om beter te passen.

    IMG_0513.JPG

    En hier even aan elkaar gelegd de uithouders zijn nog te breed omdat deze nog onder de frees moeten maar het geeft toch een beetje aan wat het gaat worden. Ondertussen is mijn vader al begonnen met het frezen van de verbindingen tussen de giekdelen maar hier later meer over.

    Tot zover deze kleine update.

    Mvg. Mitchell
     
    John Vogelaar en Vonk vinden dit leuk.
  14. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Weer het een en ander gedaan aan de kraan en hieronder de update.
    Het missende tussenstuk van de onderwagen is weer terug van de bouwer van de draaikrans.
    Daarna verder gegaan met de motoren inbouwen. Deze zitten er nu alle 4 in en de vaartregelaars hebben ook een plekje gekregen net als de stroom verdeel print. Bij de onderwagen moet ik alleen nog kijken waar ik de stekker maak voor de omvormer. Verder moet er nog 1 schoor naar de rupsen opnieuw gemaakt worden deze is met demonteren gesneuveld helaas. Als dat gebeurd is kan de onderwagen voorzien worden van een nieuw kleurtje en is deze af. Verder ben ik met veel voorbereidingen bezig zoals kijken welk materiaal er nodig voor onder andere de boomstops (deze zorgen er voor dat de giek niet achterover kan klappen) het schijvennest wordt aangepast en gaat van 9 schijven naar 6. De originele heeft er 5 maar met het optrekken van de giek komen er iets te grote krachten vrij vandaar de keuze voor 6 schijven. Kortom een hoop voorbereidingen maar ook een paar vorderingen zoals hieronder te zien:

    IMG-20160830-WA0011.jpeg

    Hier de onderwagen waar de 4 aandrijfmotoren te zien zijn even als de snelheidsregelaars en de stroomverdeel print.

    IMG_1107.JPG

    Vandaag de kraan is buiten gezet voor goede overzichtsfoto's. Mocht iemand vragen ergens over hebben stel ze gerust.

    IMG_1109.JPG

    Hier een blik op het kraanhuis. Ik heb de oude draaikrans aangepast zodat deze nu goed op de bovenwagen past en ik ook de kraan op kan bouwen om de afmetingen van sommige dingen te bepalen. Ook kan ik zo uitrekenen hoeveel draad er op alle trommels moet komen.

    IMG_1115.JPG

    Hier is goed te zien dat ik de verkeerde tuidraden heb gemonteerd. Eigenlijk hoort het schijvennest in deze stand haast tegen het aframe aan te hangen.

    IMG_1119.JPG

    Buiten valt eigenlijk niet zo heel erg op hoe groot deze kraan eigenlijk is.

    IMG_1120.JPG

    Hier is de kraan voorzien van 1,50 meter giek. Daar kan nog een deel tussenuit om op de kortste gieklengte te komen van 1,30. het langste kan deze 3,80 meter opgebouwd worden maar dat zal niet zo vaak voorkomen. Om deze gieklente op te kunnen trekken is dan ook de derick benodigd om het model niet moedwillig te overbelasten. Mocht je ergens vragen over hebben stel ze gerust ik heb ondertussen al een hoop geleerd over de kraan. En bezit ook al een hoop foto's van de echte om het een en ander uit te leggen.

    Tot zover deze update.

    Mvg. Mitchell
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2016
  15. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo Mitchell,

    Wat een prachtige foto's:koud::koud::koud:
    Ik heb geen vragen want ik ben geestelijk nog aan het verwerken hoe bijzonder je American is.
    Succes met verder bouwen en aanpassen.
     
    peter 55 vindt dit leuk.
  16. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Ik denk niet dat je de verkeerde tuidraden hebt gebruikt, maar vergeten hebt om de juiste verlengingen te gebruiken voor de gemonteerde tussenstukken van de mast.
    Op deze manier hoef je als je de mast verlengt of inkort alleen maar de bijpassende tussen-tuien te monteren /demonteren, en niet de hele zaak vervangen.
    Ik weet niet of dit voor alle merken geldt, maar wel voor de kranen waarmee ik te maken heb gehad.

    Overigens ben ik wel jaloers op zo'n prachtig model; succes er mee verder, je pakt het grondig aan.
    Cor
     
  17. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo,

    Luchard, Bedankt voor je compliment!

    Helicor, Ik zag met optrekken van de giek pas dat ik de verkeerde gebruikt heb. Het klopt wel wat jij zegt dat elk giekdeel zijn eigen set tuidraden heeft. Of dit model ze er ook allemaal bij heeft moet ik nog uitzoeken. Het model is natuurlijk gebouwd met derick en zo heeft hij ook altijd gestaan. Hier gebruik je andere tuidraden voor als wanneer je alleen met hoofdgiek staat.

    Ik ben ook zeker blij met zoon supermodel nou die gekke verhoging er tussenuit is vind ik het model nog mooier geworden! En ik ben wel van mening dat ik het nu beter goed aan kan pakken dan dat ik over een tijdje weer heel het model uit elkaar moet halen. Maar de grootste verbouwing moet nog beginnen en dat is het compleet opnieuw bouwen van de bovenwagen. Maar dat duurt nog even. Bedankt voor jullie reacties maakt het plaatsen toch weer wat leuker.

    Mvg. Mitchell
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  18. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Mijn collega zat zijn foto's uit te zoeken en kwam toevallig een paar foto's tegen van een van zijn hijsklusje.
    Hij moest diverse onderdelen lossen van een American en stuurde die foto voor de grap naar mij toe.
    In de eerste oogopslag herkende ik gelijk onderdelen die mij bekend voorkwamen.
    Wat blijkt het gaat hier om een American 11250 een slagje kleiner dan de 11320.
    Maar in grote lijnen zijn deze kranen allemaal hetzelfde opgebouwd alleen verschil zit hem in het hefvermogen.
    Na wat doorvragen was dit klusje op een goede 50km van mijn huis dus de moeite waard om er toch even heen te rijden om te kijken of deze kraan er nog was.
    Helaas was het bedrijf al dicht maar achter de hekken lagen wat giekdelen die bij de American horen.
    Na wat foto's gemaakt te hebben bleek er niet 1 maar 2 Americans te liggen.
    Waarschijnlijk van de week terug als het lukt om te vragen of ik ook binnen foto's mag maken want daar ligt de bovenbouw (hopelijk nog)
    Mijn dag kan ieder geval niet meer stuk!

    20160907_200916.jpg

    Broekstuk en het 50ft giekdeel. Rechts is ook nog een blok ballast te zien. Langs het hek liggen de 2 basis platen waar de blokken op gestapeld worden.
    Het verschil tussen de 11320 en 11250 was ook te zien aan het ballast wat bij de 11250 een stuk kleiner is.

    received_1267673353265997.jpeg

    Foto geleend van mijn collega. links de kopsectie, vooraan de abok en achterin het gele frame dat is de bovenbouw. Nu hoop ik daar foto's van te kunnen maken om de bovenbouw na te kunnen bouwen.

    IMG_9613.JPG

    Hier goed het verschil te zien tussen de echte bovenwagen en die van het model. Natuurlijk is het streven de bovenwagen als de echte na te bouwen maar daar zal ik eerst foto's van moeten zien te vinden. Tot zover deze voor mij best belangrijke update.

    Mvg. een blije mitchell
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  19. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Vandaag het 20 fts deel voorzien van de laatste spijltjes torsiestangen en natuurlijk de gaffeltjes erop gesoldeerd.
    Daarna alles buiten even opgebouwd om te kijken of het allemaal heel bleef.
    Foto's:

    20160908_120420.jpg

    Giek op de tafel even in elkaar gezet dat is makkelijker dan over de grond kruipen en beschadigt minder.

    20160908_120428.jpg

    De basismachine wel op de grond uiteraard.

    20160908_120558.jpg

    De giek aan de basismachine.

    20160908_121003.jpg

    Koppelen van de tuien aan het schijvennest. Ik wilde de kraan niet van de grond af aan optoppen omdat dit en ontzettend veel kracht overal op uitoefenend en het allemaal nog niet 100% in elkaar zit. Hier stond de kraan nog net met de achterste rups op de grond. Het ballast is te weinig maar hier waren toch al plannen voor om dat aan te passen.

    20160908_121253.jpg

    Hier de giek al een stuk opgetopt klaar om het hijsblok in te scheren.

    20160908_121855.jpg

    En de kraan in bedrijf haak even op 2 touwtjes omdat het een drama is om in te scheren. Weer een puntje erbij op de to do list nieuwe haken maken.

    20160908_122233.jpg

    En de kraan even volledig opgetopt hierbij tikt hij net niet de 3 meter aan. Ik heb nog een giekdeel van 96cm staan maar ik vind dit een mooie hooogte.

    20160908_122243.jpg

    Betere blik op de kraan zelf.

    20160908_124521.jpg
    Hier onder het zonnescherm alleen is hij daar net iets te hoog voor. Mocht ik vandaag nog tijd vinden ga ik de derick er ook nog opbouwen. maar dat is nog even de vraag of ik dat ga doen.

    Tot zover weer de fotoreportage.

    Mvg. Mitchell
     
    John Vogelaar, luchard, bram1324 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    MET de juiste tussen tuien.....:koud: :friends:
     

Deel Deze Pagina