American 11320 Skyhorse

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Kraanbouwer, 8 mrt 2015.

  1. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Eef ontzettend bedankt voor de informatie! Leuk om te zien dat de 11320 niet het enigste model is van deze bouwer.

    Ik ben de laatste tijd af en toe bezig geweest maar niet echt grote updates te noemen.
    Het gefreesde schijvennest had behoorlijk wat afwerking nodig omdat er nog de nodige foutjes in zaten.
    Ondertussen begint het aardig op te schieten dus tijd voor foto's:

    IMG_2511.JPG

    Een deel zit al gesoldeerd en een deel is nog los. Morgen hoop ik alles uit te kunnen lijnen en dan kan ik alles vast solderen en daarna gaan afwerken en de schijven monteren.

    Ik kwam er helaas achter dat het materiaal van de lieren niet op mijn draaibank paste maar gelukkig was er iemand die deze voor mij wilde draaien. En ook de tandwielen zijn er netjes op gemonteerd kortom vakwerk!

    IMG_2513.JPG

    Een beetje te voorbarig alvast op 2 trommels het touw gewikkeld om te kijken of mijn berekeningen kloppen. de kleine trommel zit 12,5 meter touw en op de grote 26,5 meter. Tot zover kloppen mijn berekeningen en hoef ik nog geen concessies te doen. En mijn doel om 4 lieren in de kraan te krijgen lijkt te gaan lukken. Maar er is nog een lange weg te gaan maar ik heb er vertrouwen in!

    Tot zover weer deze kleine update.

    Mvg. Mitchell
     
    arm1948, Rakthi, Koos82 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Hier even kijken:https://hmc.heerema.com/fleet/thialf/

    Het is trouwens"Amclyde" en niet Amhoist
     
  3. Eef7260

    Eef7260

    Lid geworden:
    22 sep 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Den Haag
    Hallo ejb61

    Je zegt
    en verwijst vervolgens naar de website van heerema en de thiaf.
    De 2 kranen van de thialf zijn M5000 kranen.
    Hier op het zusterschip van Saipem staan 2 stuks M7000 kranen ook van American , beide schepen zij uit de zelfde periode.
    Lees dan dit even : " 2 twin Saipem 7000 model fully revolving bow mounted Amhoist cranes ".
    Bron : http://www.saipem.com/SAIPEM_en_IT/scheda/Vessels/Saipem+7000.page
    De Amclyde periode is pas veel later toen Clyde Iron Works werd samengevoegd met American Hoist ( 1986 ).
    Bron : http://www.ritchiewiki.com/wiki/index.php/Clyde_Iron_Works
    De M serie kranen op de thialf en Saipem 7000 zijn veel eerder gebouwd dus zeker niet in de Amclyde periode.
    Dus ik begrijp je opmerking en verwijzing naar de thialf niet helemaal , want dat zijn zeker geen Amclyde kranen.

    Wat de 2 kranen betreft waar ik eingenlijk naar verwees : de 2 kingpost pedestal cranes , die zouden uit beide periodes kunnen zijn.
    Om dat zoals ik al schreef ik van die 2 echt niks weet , deze dus : http://www.kenyostassoc.com/PedCraneDetail.html
    En deze helemaal linksboven : http://www.kenyostassoc.com/Only_Cranes.html
    Als je over die 2 iets kunt vertellen hou ik me van harte aanbevolen.

    Gr Eef
     
  4. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    http://www.kenyostassoc.com/images/M6000_a.jpg

    Misschien even goed kijken naar dit plaatje:rolleyes:
    Wat staat er nu eigenlijk aan de zijkant van de jib?
    Je heb deze verwijzing zelf geplaatst, heb zelf jaren met deze kranen gewerkt en op de tekeningen stond toch wel degelijk Amclyde.
    Misschien eens goed je andere verwijzingen lezen, je leest namelijk wat anders dan dat er eigenlijk staat.
    Maar laten we het topic niet te veel vervuilen, helaas sla je de plank finaal mis met je opmerkingen.
    En hier laat ik het bij.
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2016
  5. Eef7260

    Eef7260

    Lid geworden:
    22 sep 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Den Haag
    Hallo ejb61

    Dan is het wel heel erg jammer dat we nu nog steeds niks meer weten over die 2 kranen waar ik naar vewees.
    Het lijkt me geweldig als je die kennis zou delen maar je lijkt anders besloten te hebben , helaas.
    Bij American was het niet ongebruikelijk om een oud product van een nieuw type nr of naam te voorzien , dus dat zegt niet zo veel.
    Ik hou het hier ook bij en geef het onderwerp terug aan Mitchell.

    Gr Eef
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2016
  6. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Nog snel even een update in 2016 van de eindstand na 1,5 jaar verbouwen. Ik ben vandaag begonnen met een rups te demonteren om deze schoon te maken en te spuiten. De rupsen zelf heb ik niet verbouwd en vertoont ook geen slijtage of dingen die vervangen moeten worden. Wat mij eigenlijk reuze meevalt van een model van meer dan 30 jaar oud! Ik doe dit rups voor rups zodat de onderdelen niet door elkaar heen komen en ik ook nog een voorbeeld heb hoe het in elkaar gezeten heeft.

    Foto's:

    20161231_131349.jpg

    Het losse rups frame nog met de aandrijving.

    20161231_140603.jpg

    Hier 1 kant van de aandrijving uit elkaar. Alle assen zitten nog onder de olie deze moeten nog netjes schoongemaakt worden voor ik ze weer monteer. Het zwarte plaatje op de voorgrond heb ik weer gemonteerd deze had ik iets te ijverig losgemaakt.

    20161231_154222.jpg

    En hier alles gedemonteerd klaar om schoon gemaakt te worden. Nu op de planning staat de rupsbody stralen en spuiten waarna ik alles weer op kan gaan bouwen. Na 1,5 jaar bouwen toch al het nodige verbouwd ik hoop in 2017 te kunnen beginnen met de bovenwagen opnieuw te bouwen en de rest zie ik vanzelf wel. Iedereen een hoop modelbouwplezier in 2017 en doe voorzichtig met vuurwerk. Tot volgend jaar!

    Mvg. Mitchell
     
    vwforum, Helicor en adrie van gerwen vinden dit leuk.
  7. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Allemaal de beste modelbouwwensen voor 2017 dat er maar veel mooi projecten gestart mogen worden en natuurlijk ook tot een goed einde mogen komen. De american gaat dit jaar zeker nog niet ten einde komen maar ik heb ook geen haast.
    Ik ben wel al begonnen met het spuiten van de eerste rups. Deze heb ik eerst schoon gemaakt gestraald en daarna voorzien van een nieuw laklaagje.

    20170103_150723.jpg

    Hier de rups in de primer. De afgeplakte delen zijn de 4 draadeinde waar de rups mee vast zit.

    20170104_160826.jpg

    En hier in de zwarte verf. Morgen komt als het goed is de straalcabine dus dan kan ik de kleine onderdelen van de rups stralen en daarna spuiten. Misschien redt ik het nog deze vakantie om de rups in elkaar te zetten en anders komt het wel later. Tot zover de eerste update in 2017 dat er nog maar veel mogen volgen.

    Mvg. Mitchell
     
    Mad Max, Saxxon, Helicor en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Hallo Mitchell,

    In de afgelopen paar dagen je verslag tot dusver gelezen....
    Gaaf om zo'n model van weleer een nieuw leven in te blazen.
    En natuurlijk je duidelijke omschrijving van je werkzaamheden en de geschiedenis van de kraan is een prettige eigenschap van een bouwverslag.

    Succes met de verdere bouw.
     
  9. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,


    @Marco Bedankt voor je compliment dit geeft weer een beetje energie om het bouwverslag door te zetten.

    Ondertussen ook weer is verder gegaan met de eerste rups. Deze staat zo goed als weer in elkaar op 1 asje na deze is krom en zal ik opnieuw moeten maken. Door het kromme asje loopt de aandrijving stroef en dat is natuurlijk ongunstig voor mijn motoren. Ondertussen ligt rups nummer 2 uit elkaar om schoongemaakt te worden en daarna staat hetzelfde verhaal te wachten als rups nummer 1.

    Foto's:

    20170115_104620.jpg

    Hier een foto van de onderdelen voor de aandrijving. Het grijze plaatje heb ik aan de verkeerde kant gespoten gelukkig moest ik hem toch nog een keer spuiten als het geheel in elkaar zit.

    20170115_122756.jpg

    De rupsen heb ik niet helemaal netjes gespoten hier slijt de verf toch snel weer vanaf wat weer een realistischer beeld geeft. Eerst wilde ik de rupsen met een roestkleur gaan spuiten of een realistisch roestbeeld eraan geven maar ik ben bang dat de verf er te snel af gaat liggen ten opzichte van de tijd die hier in gaat zitten.

    20170121_130607.jpg

    En hier de rups zo goed als in elkaar behalve de aandrijving aan de achterkant gezien het kromme asje.

    Tot zover weer deze kleine update tot de volgende.

    Mvg. Mitchell
     
    Tug.NL, Ghossie, JHMA36(2) en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Dit weekend een hoop kleine dingetjes af kunnen ronden en pas gemaakt en weer een stukje dichter bij het eindresultaat.
    De 2 schijvennesten zijn op nieuwe schijven na klaar. Daarna kunnen ze geplamuurd en gespoten gaan worden en dan is dat hoofdstuk afgerond. Ook begonnen met de laatste hand te leggen aan het 20 fts deel en begonnen met het 10 fts deel schoon te stralen omdat deze een paar losse spijltjes heeft. Als dit klaar is kunnen ook deze voorzien worden van een nieuw laklaagje en zijn ook deze delen klaar.

    Tijd voor foto's:

    20170128_190826.jpg

    Hier het schijvennest passen in het aframe. voor het zicht even het andere schijvennest erbij gelegd.

    20170129_171231.jpg

    Hier met de 2 tuien gemonteerd deze worden gebruikt om de kraan op te bouwen. Met deze tuien kan je het schijvennest rechtstreeks aan het broekstuk monteren. Zo kan je de giek bewegen om de pennen er makkelijker in te krijgen. Als de giek compleet in elkaar zit en de tuidraden naar de kop van de giek lopen zijn deze 2 tuien niet in gebruik en hangen deze er nutteloos bij.

    20170129_171312.jpg

    Hier het schijvennest aan het broekstuk vast. Helaas zitten de oren op het broekstuk niet op 1 lijn waardoor het schijvennest wat scheef zit. Maar het zal weinig gebruikt worden dus of ik dit aan ga passen weet ik niet er zijn nog belangrijkere zaken.

    20170129_171501.jpg

    Het bovenste schijvennest voorzien van de uitloopbeveiligingen in de vorm van staafjes net achter de schijf zodat de draad als deze slap hangt er niet uit kan vallen.

    20170129_171532.jpg

    En het 20fts giekdeel waar ik aan begonnen ben om deze na te lopen en overtollig soldeertin te verwijderen.

    20170129_171553.jpg

    Ondertussen is mijn vader begonnen met het tussenstuk schoonschuren dat tussen de rupsen zitten. Hier moeten de gaten van de oude draaikrans dichtgemaakt worden en er moet een aansluiting inkomen om rechtstreeks een omvormer aan te sluiten op het model.

    1386623899.jpg

    En nog een verandering in plannen ik wilde eerst de ballastwagen die bij het model zit niet meer gebruiken omdat dit een ander soort ballastwagen is dan dat er op de meeste foto's te zien is. Maar na het zien van deze foto blijkt het dus wel mogelijk en ben ik ook van plan (als laatste) de ballastwagen die ik nu heb aan te passen zodat deze weer te gebruiken is.

    Tot zover deze update.

    Mvg. Mitchell
     
    Tug.NL, MicheldeB, Saxxon en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. pakoo

    pakoo

    Lid geworden:
    25 dec 2008
    Berichten:
    106
    Wauw, dit is echt schitterend.
    Wat een precisie en wat een prachtig model!
    Kijk even een jaartje niet op het forum. alles lekker op me gemakje zitten lezen, mooi verslag met goede aanvullende informatie.
    Maar kan je echt nergens een paar lipo's kwijt? lijkt mij echt afdoen aan het model om hem aan een omvormer aan te sluiten.

    groeten Patrick
     
  12. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Pakoo,

    Bedankt voor het compliment! Ik kan zeker wel een accu kwijt in de kraan maar ik wil gewoon voor het gemak de aansluiting hebben zitten voor een omvormer. Ik kan het beter hebben en niet gebruiken als dat ik het niet heb en er spijt van krijg. En waarschijnlijk komt het uit het zicht te zitten en zie je er vrij weinig van.

    Mvg. Mitchell
     
    Mad Max vindt dit leuk.
  13. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Op het moment een beetje op een saai stuk aan beland. Hoofdzakelijk aan het tekenen en heel af en toe nog een beetje verder hobbyen. Vorig weekend weer verder gegaan aan de dragline schotten en is mijn vader begonnen met het draaien van de kunstof schijven voor het schijvennest. Vandaag heb ik de rupsen getekend zodat er een beetje een totaal beeld ontstaat hoe groot alles wordt.

    compleet.jpg

    Helaas een beetje wazig maar geeft wel een idee hoe het gaat worden.

    Tot zover weer deze kleine update.

    Mvg. Mitchell
     
    Rakthi, MicheldeB, ahop en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Mad Max

    Mad Max

    Lid geworden:
    3 dec 2016
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Hoogeveen
    Het mooiste zou zijn dat je de accu uit kunt wisselen voor een omvormer. Heb je maar 1 plek nodig voor je stroom voorziening.
     
    haw vindt dit leuk.
  15. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Mad Max,

    Dat gaat helaas niet werken omdat de accu in de bovenwagen komt en die gaat draaien. Dus zal de aansluiting van de omvormer in de onderwagen moeten komen en met de draaidoorvoer naar boven moeten komen. De accu kan ik niet in de onderwagen kwijt of ik zou deze telkens op zijn kop moeten gooien om de accu te wisselen. En als de kraan dadelijk opgebouwd staat gaat dat niet meer lukken. Toch bedankt voor het meedenken!

    Mvg. Mitchell
     
    Mad Max vindt dit leuk.
  16. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Hoi Mitchell,
    Idd, de verf gaat er bij gebruik snel af.
    Wil je een roest effect dan kun je de rupsen ( als ze van staal zijn tenminste ) met water nat maken aan de buiten zijde, gaan ze vanzelf roesten.Wil je het nog sneller laten gaan kun je er ook s-39 soldeer vloeimiddel bij doen, werkt prima.

    Verder volg ik het project al een tijdje, gaat heel mooi worden, ga zo door.!:koud::koud:
    In de toekomst wil ik nog een American 7260 dragline/kraan gaan maken,dus kan ik hier al veel van je leren.
    Als er iemand trouwens info heeft over de American 7260 of vergelijkbaar, dan zou ik dat graag tegemoet zien, vast bedankt.:koud:

    groetjes, Charlotte:bye:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  17. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Na enige tijd weer is een update over de American.

    Qua bouwen is er helaas nog niet heel veel verandert. Het 10 en 20 fts deel staan ondertussen in de verf en zijn klaar. De eerste rups is ook zo goed als klaar en de 2e rups is al een deel van gespoten en worden binnenkort de laatste onderdelen van gestraald en gespoten. De schijven voor het schijvennest aan de aframe zijn gedraaid nu alleen nog de schijven voor het andere schijvennest. Als de rupsen en schijven klaar zijn wil ik hem weer een keer helemaal opbouwen om te kijken of de schijvennesten goed lopen voor ik ze definitief in kleur spuit. Verder gaat er een hele hoop tijd in het tekenwerk zitten om dadelijk de bovenwagenwagen opnieuw te kunnen bouwen. Maar dat gaat pas gebeuren als de draaikrans af is en de tekening af is dus ik hoop rond het eind van het jaar daar mee te kunnen beginnen. Helaas nog geen foto's van de kraan maar wel 2 screenshots van het tekenwerk:

    Naamloos1.jpg

    Hier de kraan compleet. Kleine details net als de rupsen en de cabine werk ik niet uit aangezien deze al bestaan.

    Naamloos2.jpg

    En hier vast een kleine blik op hoe alles aangedreven gaat worden. Alleen de aandrijving van de hoofdlier moet er nog inkomen. De ballastkar heb ik er ook bijgetekend maar hier moet ik nog het een en ander voor verzinnen hoe ik de wielen wil laten sturen. En er moet nog een hoop plaatwerk bijkomen om het op een echte kraan te laten lijken!

    @Catwomen De rupsen zijn van aluminium en gaan helaas zelf niet roesten. Hoe snel het er af gaat zal denk ik wel meevallen gezien ik er niet mee in zand gaat rijden maar over dragline schotten. Ondanks dat wil ik niet het risico nemen en blijven ze gewoon zwart. Ik steek dan liever tijd in andere details zoals openslaande deuren om de techniek te laten zien.

    Over de American Eef weet ontzettend veel van Americans. Heeft ook een eigen pagina met heel veel foto's van Americans daar heb ik ook de nodige info weggehaald. Helaas is er niet heel veel info meer beschikbaar maar soms kom je nog het een en ander tegen! Succes alvast met de bouw en het zal vast een juweeltje worden.

    Tot zover weer deze kleine update.

    Mvg. Mitchell
     
    trialrolf, Rakthi, Helicor en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Mitchell,
    Ja, over als je over schotten rijdt zal het wel langer blijven zitten denk ik.
    Dank je wel voor de info, ga Eef wel eens contacten binnenkort.
    Heb al een onderdelen boek kunnen scoren van de kraan op E-bay, dus het begin is er al :banana::banana::banana::banana::banana:
    Ziet er heel mooi uit zoals je het getekend hebt, ook met die open tandwielen, dan ziet het er net echt uit ! .
    succes, grtjs Charllotte.:bye:
     
  19. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Charlotte,

    Dat zijn hele mooie vondsten over zoon kraan! En zulke informatie is goud waard als je er een model van wil bouwen.
    Ik heb via iemand ook een paar tekeningen ontvangen en dat is toch wel handig dat je een paar globale maten hebt!

    Al een tijdje stil om de kraan maar ben toch weer wat verder aan het rommelen. Mijn vader heeft het spuitwerk van rups 2 afgerond dus deze zou ook weer in elkaar kunnen. Ondertussen begonnen met 92 pinnetjes maken om de rupsen te verbinden. Deze zaten met plastic dopje en een stalen pinnetje maar de plastic einddopjes raken nogal vaak zoek. Dus dit worden messing pinnetjes die netjes opgeklonken worden zodat dit ook weer 30 jaar mee kan.

    Paar foto's:

    20171022_123211.jpg

    De 2 gespoten schijvennesten.

    20171022_123318.jpg

    De eerste 2 giekdelen zijn opnieuw gespoten en voorzien van houten latjes.

    20171021_153203.jpg

    En het begin van de 92 pennetjes om de rupsen te verbinden.

    Vandaag weer verder met de pinnetjes en later als dit af is de rupsen in elkaar zetten en de kraan weer is volledig opbouwen om de schijvennesten te testen of ze doen wat ze moeten doen. Tot de volgende update

    Mvg. Mitchell
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  20. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat is helemaal waar ! .
    Ziet er mooi uit allemaal.:thumbsup::thumbsup::thumbsup:
    groetjes, Charlotte :bye:
     

Deel Deze Pagina