American 11320 Skyhorse

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Kraanbouwer, 8 mrt 2015.

  1. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Heel mooi Mitchell!

    Kwam deze vd week tegen op Facebook. Ook een American Skyhorse lijkt me?
    [​IMG]
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  2. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Mark,

    Als ik het zo is bekijk is het inderdaad dezelfde als die ik aan het bouwen ben! Helaas is de foto niet in Nederland genomen! Had graag is bij de echte gekeken hoe het er uit ziet allemaal.

    Ondertussen is de American weer op zijn vertrouwde stekkie geeindigd. Morgen de rest opbouwen om is te kijken hoe het een en ander gaat werken.
    Ik hou jullie op de hoogte!

    20200126_233623.jpg

    Mvg Mitchell
     
    Rakthi, modelbouwer, Catwoman en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Vandaag de grote dag om de american is op te bouwen en is wat testjes uit te voeren.

    20200127_115844.jpg

    Als eerst de verschillende maten tuidraden waarmee het schijvennest aan de kop van de giek/derick bevestigd wordt. Op de achtergrond licht de derick al klaar.

    20200127_170649.jpg

    En na het zoeken van de juiste tuidraden en het inscheren van het schijvennest kan de derick omhoog. Zonder moeite trekt de kraan deze op ook al hangt er nog geen ballast aan.

    20200127_170756.jpg

    Daarna het volgende schijvennest inscheren die dalijk gekoppeld wordt met de hoofdmast.

    20200127_145102.jpg

    Dan krijg je dus dit... De derick giek is al achterover gezet alles staat al strak alleen vergeten de boomstops te monteren...

    20200127_154642.jpg

    Hier de haak ingeschoren, boomstops gemonteerd en het eerste testgewichtje erin. Hier hijst de kraan 4 kilo op 2,3 meter vanaf hart draaikrans.

    20200127_155414.jpg

    Tijd voor het 2e testje 8 kilo op 1,7 meter vanaf hart draaikrans.

    Niet extreem sterk maar ik vind het meer dan genoeg. Zolang hij dalijk de torenkraan op kan bouwen vind ik het mooi.

    20200127_170736.jpg

    En als afsluiter nog een blik op de kraan zelf.

    Er zijn wel wat kinderziektes naar boven gekomen. Dus het geeft weer wat te doen de komende tijd!

    Tot de volgende.

    Mvg Mitchell
     
    ozy, bvdh, JHMA36(2) en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    prachtige machine :worship::worship::worship::worship:

    hier moet je trots op zijn
     
  5. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Wat een ontzettend mooie kraan zeg. Zou hem tzt graag eens in het echt bewonderen en in werking zien.
     
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Mitchell: Prachtige set-up! gefeliciteerd maar weer.
    Wel een vraag/opmerking: je monteert voor zowel de derrick als de hoofd giek 2 stel tuidraad verlengingen.
    Misschien heb je niet meer de beschikking over alle passende kabels, maar normaal gesproken heb je bij het topstuk 1 set kabels, en bij elke verlenging zijn eigen set verlengkabels; dat zou dus betekenen, dat , omdat je hier nog geen verlengstukken in de masten hebt, je maar 1 stel tui-kabels nodig zou hebben/ moeten gebruiken.
    Toch?

    Ik hoor het graag.
    Cor
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  7. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Cor,

    Interessante vraag! Dit heeft te maken met waar het schijvennest vast zit op de giekdelen tijdens het opbouwen. Vanaf daar is het eigenlijk de bedoeling dat de tuien te koppelen zijn zonder het schijvennest te moeten verleggen. Ik heb veel naar de afbeeldingen van de originele zitten kijken om te kijken waar het schijvennest zich ongeveer bevind.

    9035921452_bdf76edec3_o.jpg

    Hier mooi te zien op een foto van Eef, het schijvennest van de derick hangt ter hoogte van het broekstuk van de derick. Hier zit deze ook aan gekoppeld tijdens het opbouwen.
    Dit is ongeveer dezelfde configuratie als dat mijn kraan nu opgebouwd staat alleen met een 20 ft deel minder. Het bovenste schijvennest zit bij mij wel een tui extra tussen dit om niet heel de trommel leeg te hoeven draaien voor ik op ga toppen. En op verschillende foto's zie ik boven ook weer 2 tuien gemonteerd zitten.

    american 11320.jpg

    En hier nog een foto zoals de derick gekoppeld zit tijdens het opbouwen. Ik hoop dat ik het zo een beetje goed uitgelegd heb.

    Mvg. Mitchell
     
    Tug.NL, trialrolf, Ro-tje en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Nog eentje om het af te leren, mijn beeld de afgelopen dagen.

    20200130_215503.jpg

    Mvg Mitchell
     
    Tug.NL, Catwoman, hobbyvanrobbie en 7 anderen vinden dit leuk.
  9. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    zo'n plaatje gaat echt niet vervelen...prachtig!!!
     
  10. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Mitchell, ik had dit al eerder willen vragen: wat is dat kegelvormige ding op de top van de derrick mast?
    Het enige wat ik kan bedenken: een wiel, zodat je kunt zwenken, met de mast op de grond; maar zou je dat eigenlijk wel willen.?
    Cor
     
  11. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Cor,

    Dit is een draaibaar hoedje om de derick af te spannen als er geen gebruik wordt gemaakt van een ballast kar.
    Dit noemen ze het guy derrick systeem en dat houdt in dat de derick afgespannen wordt aan gewichten of aan een ponton bijvoorbeeld. Dit is in kleine ruimtes handig al heeft het ook nadelen natuurlijk.

    7161822768_18b2676237_o.jpg

    Hier goed te zien bij 3 americans aan het werk. Dit is ook de reden dat deze kraan een langere derick kan hebben dan hoofdmast. Wat bij de moderne kranen heel ongebruikelijk is daar is de hoofdmast altijd langer dan de derick.

    22682755377_93833efe97_o.jpg

    Hier nogmaals mooi in beeld gebracht hoe dit in zijn werk gaat.

    85 ConExpo 2 (1).jpg

    Het is slecht te zien maar de witte lijnen zie je wel een beetje lopen vanaf de derick al klopt het in deze opstelling niet helemaal. Het is namelijk of een kar of het guy derrick systeem en niet alle twee.

    En hier nog een link naar een mooi stukje techniek met de nodige uitleg:
    http://www.maximumreach.com/Lifting Heater Section With Guy Derrick Four Rear Guys.pdf

    Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

    Mvg. Mitchell
     
    Mark300 en Rakthi vinden dit leuk.
  12. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Hé, dat laatste plaatje ken ik ! Met mijn neus bovenop gestaan: De Conexpo in Las Vegas, in 1986!
    Bemande de stand aan de linkerkant.

    En dat van dat "hoedje", dat wist ik dus niet, wel foto's van gezien als de derrick onder 90* staat en afgetuid is, maar nooit dat detail opgemerkt, nu pas, op jouw model. Interessant hoor.
    Bedankt voor de uitleg
    Cor
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  13. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooi om te zien allemaal,
    Zover ik het weet is American opgegaan of overgegaan in Terex.

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
  14. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Helaas ging de vuurdoop gister voor de kraan niet door. Ik zou met het model naar ede komen maar zoals jullie weten is dit afgelast.
    Ontzettend jammer want ik had graag willen testen hoe de kraan zich houd als deze een dag in beweging zou zijn.
    Nu gaat het model voorlopig even naar de zijlijn omdat ik weer even wat anders wil doen dus aan de liebherr verder gaat.
    Verder hoop ik dat het virus snel onder controle is zodat het leven weer verder kan gaan en de modelbouwbeurzen ook weer gehouden kunnen worden.

    En nog maar een plaatje om het af te leren,

    20200127_174551.jpg

    Mvg Mitchell
     
    Marker, Rakthi, modelbouwer en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo Mitchell

    Het is echt een prachtkraan geworden. Ik zit nu toch met een klein beetje trots naar de foto te kijken hoor!!

    Mvg.Opa Wil
     
  16. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Heel mooi Mitchell!

    Zet maar neer op de zaak, ga ik wel een dagje ermee spelen voor je:bier::beer:
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  17. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Hij is echt te WOW
     
  18. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Bedankt voor de complimenten!
    En Wil nogmaals super bedankt! zonder jullie hulp had ik het nooit gered en was het project gestrand.

    Mvg. Mitchell
     
    arm1948 en Mark300 vinden dit leuk.
  19. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Schitterend eind resultaat ! :wave
    Hoop hem een keer te kunnen zien op een beurs .:koud:

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  20. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Nissewaard
    In 1 woord, GAAF!
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina