"Amerigo vespucci"

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door pantani, 11 dec 2007.

  1. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Ik ben momenteel ook bezig met een houten bootje in elkaar aan het zetten, dit is de vordering:
    Voila, heb de romp verder beplankt.
    Zoals je kan zien heb ik nog zeer veel plamuur en schuur werk :(
    Ik zal de meeste nageltjes toch verwijderen, en de nageltjes die te moeilijk worden of een plankje vast houden die op een redelijke kromme zit zal ik dieper slaan.Er komen dus nog fineerlatjes op.
    K'zal ook nog eerst de achterzijde afwerken en de boeg netjes zagen om dan de boegbalk mooi te doen passen.
    Hier enkele foto's van het verloop:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Zal nog beetje verder werken nu.
    Reacties en zeker strenge kritiek zijn welkom :D
     
  2. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Vervolg:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Pantani,

    Welkom hier op het forum.

    Kritiek? Ja, geen strenge maar opbouwende. Want daar heb je wat aan.

    Op de site van Dry Dock Models is een handleiding te vinden voor het bouwen van houten rompen.
    Hier kun je mooi lezen hoe je jou romp goed af kunt werken.
    Omdat je een tweede laag aanbrengt in fineer is het inderdaad mogelijk deze romp te plamuren.
    Maak deze romp dan zo vlak mogelijk. In de handleiding staat goed vermeld hoe je de tweede laag aan kunt brengen.

    Ga je haar ook nog RC maken? of krijgt ze een mooi plaatsje in huis?

    In ieder geval: succes!

    Wim
     
  4. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Static

    wimg
    Dit bootje zal ergens mooi komen te staan in men woonkamer, dus geen RC :)

    Ik zal deze Dry Dock Models nu eens doorbladeren, bedankt voor de info

    wimg De link werkt niet maat :(

    Pantani
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2007
  5. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Vreemd dat de link niet werkt. Ik had hem van een werkende link gekopieerd.
    Nou ja, dan maar via DDM rechtstreeks en de link "hull planking" klikken.

    Succes,

    Wim
     
  6. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Ik heb juist de romp al een beetje bijgewerkt met plamuur, nu laten drogen en morgen een goede schuurbeurt geven.
    Dan zal deze in vriezer komen te staan omdat ik geen verdere stukken heb.
    Foto's volgen morgen. :D

    Dus dan zal ik morgen of overmorgen beginnen aan de H.M.S. Bounty.
    Ik zal ook ieder stuk van dit schip op papier over tekenen, dan heb ik alles om later een andere versie van dit mooie schip te bouwen.;)
     
  7. theo_tb

    theo_tb

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Hoogeveen
    Link

    Hoi,

    dat die link niet werkt ligt waarschijnlijk aan het feit dat de webmaster php gebruikt om z'n pagina's dynamisch aan te maken als iemand een vraag voor zo'n pagina doet. Dan is de link die bij jou in beeld komt iets wat hij er als naam aan geeft, niet een pagina die ook werkelijk op zijn server bestaat.
    Het kan meestal geen kwaad om zo'n link even te proberen door hem zelf in de adresbalk te kopiëren van een nieuw browserwindow. Bovendien moet je eigenlijk kijken of de webmaster dat wel wil, soms willen ze je liever via de hoofdpagina hebben. Omdat bijvoorbeeld anders hun statistieken niet werken, of omdat je anders de copyright melding niet ziet die op foto's of filmpjes oid zitten. Soms wat onhandig, maar ik kan me voorstellen dat iemand die een hele site maakt, liever heeft dat mensen de paden volgen die hij ook daarvoor openstelt.
    Verder lof voor het vele (hand)werk dat in het model zit!

    Niet helemaal on-topic, maar even ter verduidelijking.

    VrGr,


    Theo
     
  8. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Heb nu een beetje verder geschuurd en er terug de gaatjes en speeltjes en oneffenheden met plamuur bijgewerkt.

    Heb er wat foto's van.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolg volgd.
     
  9. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Vervolg "Amerigo Vespucci"
    Hier dan terug een update van mijn project.
    Ik heb dus bijna alle plamuur weggeschuurd en dan in de plaats waar nodig bijgewerkt met kneedbaar hout.
    Een paar dagen terug zijn al een groot deel van mijn fineerstrookjes hier thuis aangekomen(Deagostini model) en kon ik dus beginnen met het plaatsen ervan.
    Morgen een verder verloop van de "Amerigo Vespucci"
    Hier enkele foto's:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    De volgende updates zullen dus morgen komen
    Heb dit textje hier geschreven omdat ik 2x hetzelfde had gepost
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2007
  11. theo_tb

    theo_tb

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Hoogeveen
    Geen zorgen daarover hoor, wij kunnen wachten. Tot begin volgend jaar als het moet :)

    VrGr,


    Theo
     
  12. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Hallo,

    Heb nu beide zijden tot aan het dek beplankt met fineerlatjes, moet wel nog bijsnijden en schuren, aan de achterkant(hek) zal ik vandaag werken.
    Hier terug enkele foto's van beide zijden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Moet dus nog gelijk met het dek afschuren, maar ik wacht tot het goed droog is.
    [​IMG]
     
  13. theo_tb

    theo_tb

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Hoogeveen
    Hoi Pantani,

    das een best werkje! En mooi die uitsparingen in het bovenste dek, vooral naar het voorschip.
    Ga door!

    VrGr,


    Theo
     
  14. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    :thumbsup:
    Mooi werk Pantani!

    Wordt vervolgt hoop ik?

    Wim
     
  15. zomp

    zomp

    Lid geworden:
    27 dec 2007
    Berichten:
    50
    Hoi Pantani

    Ik heb je bouwverslag gelezen en het ziet er allemaal keurig en netjes uit :thumbsup:

    Ik ben zelf ook bezig met een model ( houten zeillogger) en deze maak ik op de zelfde manier.
    Eerst de spanten beplanken en dan polyester, plamuren en als laatse fineerplankjes erop plakken en dan nog een keer aflakken.

    Vandaag net van de bouwplak gehaald.

    Deze boot wil ik nl. rc. zeilend maken.
    Vandaar deze bouwwijze.
    Mijn vraag is dan ook; met welke lijm plakje het fineer op het polyester.

    Verder zou ik willen vragen of iemand weet waar ik info kan vinden over hoe je de zeilen van een logger/botter bestuurbaar maakt d.m.v. een lijnenplan ofzo iets

    groetjes zomp
     
  16. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Hallo

    Om op polyester te lijmen heb je contactlijm nodig maar ik moet het u afraden om polyester te gebruiken, om alles te verbeteren heb ik ook die plamuur er terug af geschuurd en heb ik kneedbaar hout gebruikt in de plaats,je kan ook het houtvijsel gebruiken met een beetje lijm mengen en zo alles bijwerken, dan kun je dus met houtlijm blijven verder werken, ik heb Bison houtlijm Topspeed gebruikt en het werkt echt super snel en goed.

    Als je namelijk contact lijm zou gaan gebruiken (dan heb ik van een grootmeester in de modelbouw-wereld ) dan kun je je latjes idd niet meer bewegen om ze nog eens te verleggen, of om ze beter te leggen, het is dus lijmen effe 2 min wachten en plakken, is erg moeilijk om alles in 1 keer goed te hebben, een paar latjes kun je wel doen als je geluk hebt.:)
     
  17. BigBoat

    BigBoat Guest

    In vrkeerde topic geplaatst, sorry.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jan 2008
  18. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Voila hier dan klein update,
    Heb dus verder gedaan met het leggen van de fineerlatjes:
    [​IMG]
    Nog aan beide zijden de resterende latjes plaatsen en dan nog de boeg en het hek afwerken ook met fineerlatjes:
    [​IMG]
    hier nog een update van het hek:
    [​IMG]
    Als deze beplanking gedaan is is het tijd om alle resterende spleetjes op te vullen met plamuur,dan goed glad schuren om dan eerst een porienvuller aan te brengen en dan de primer.
    De kleuren die ik zal aanbrengen zullen ja en neen dezelfde zijn die op de foto te zien is in de beschrijving van de Amerigo Vespucci, alleen zal ik de kleuren bij benadering moeten zoeken daar ik geen nr's heb van deze kleuren, is enige minpunt die ik tot nog toe heb tegengekomen met de bouw van dit schip, de uitleg en de mooie history is prachtig, toch zal ik in het vervolg anders te werk gaan, de boeg is niet zoals het hoort te zijn, daar heb ik nog wat werk aan, foto's volgen.
    Ik heb dus eerst de huidplanken moeten aanbrengen en daarna de boegbalk, dit is niet goed uitgekomen, dus volgende keer zal ik eerst maken dat men kiel volledig is gemaakt en dan pas de spanten, en daarna de beplanking aanbrengen, zo kun je mooi zien waar je de beplanking moet aanpassen.
    Ook zal ik op Ptèr en Beagle hun mannier tewerk gaan met het verjongen van de spanten bij men volgende project.
    Ok tot zover deze update, morgen meer hoop ik :)
     
  19. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    dag pantani ,

    mooie romp ...

    waarom gebruik je geen G4 i.p.v. porienvuller ?

    gij hebt het toch in huis ...

    de groetjes ,

    Laurent
     
  20. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Kleine update

    De beplanking van de 2de laag is volledig klaar, dus de fineerstrookjes zitten er mooi op.

    Heb vandaag ook al een klein beetje aan het plamuren geweest aan de kiel, ook de roerkoning heb ik geplaatst.
    Ben dan ook al begonnen met het teveel aan plamuur weg te schuren, veel is het niet alleen een beetje de kleine kiertjes opvullen, nu kan ik dus wel plamuur gebruiken om een beter resultaat te bekomen met het schilderen.

    Tot zover deze korte update
    Morgen komer er foto's aan te pas
     

Deel Deze Pagina