Amerikaanse lader ombouwen?

Micropuller

Forum veteraan
Niet helemaal modelbouw-gerelateerd, maar ik denk dat er wel een aantal personen op het forum zijn die hier antwoord op kunnen geven.

Ik heb laatst wat accu-gereedschap besteld in de USA. Aangezien ik van hetzelfde merk al een europese lader heb, kan ik de accus gewoon opladen.
Echter, ik kreeg er ook een amerikaanse lader bij (voor gebruik op 110V dus) Nu is mijn vraag, zou het erg lastig zijn om deze zodanig aan te passen, dat ik deze ook op 220V kan laten werken?
Ik weet dat er iemand op Marktplaats mee adverteert. Bij hem kost het 25 Euro, maar dat is nogal een eind uit de buurt.
Een andere oplossing zou zijn om een omvormer te kopen, maar die kosten ongeveer 35 Euro (ex BTW), terwijl een nieuwe europese lader ca 55 Euro (ex BTW) kost.

Je moet eens op de europese lader kijken wat voor spanning deze nodig heeft. Vaak hebben schakelende voedingen/laders een spannings bereik van 100 - 240 Volt en 50 of 60 Hz. Zie ook je lader voor je laptop die je meestal wereldwijd kunt gebruiken. Als er een trafo in de lader zit (=zwaar) dan moet je een z.g. verhuistrafo er tussen zetten die de spanning van 230V naar 110V omlaag brengt. Voor een 110V lader heb je geen zware trafo nodig. De meeste op MP/Ebay aangeboden omvormers zijn 10 / 13 of 16A verhuistrafo's / omvormers en dus zwaar overbemeten en ook evenredig duur. Ik werk zelf ook af en toe met amerkaanse spullen (lampen) op locatie en dan heb ik wel een zware verhuistrafo nodig. Let even op want er zijn ook verhuistrafo's zonder aarde!!!!! ben ik achter gekomen. Die worden als scheidingstrafo gebruikt waarvan ze de secundaire wikkeling in het midden gekruist hebben om zo 110/115V te krijgen. Weet alleen niet hoe de rest van de electronica bij een 110V lader met trafo op de europese netfrequentie 50Hz reageert.

Groet Gert

Acculaders zijn zelden geschikt voor zo'n groot spanningsbereik. I.t.t. laptopvoedingen, die zijn geschikt om mee op reis te nemen, je zal zelden een accuboor meenemen op vakantie naar de VS ;-)
De elektronica is wel aan te passen, vaak zit er een netscheidingstrafotje in wat je aan moet passen. Let ook op componenten als condensatoren die niet geschikt zijn voor 230 V. Zonder schema is het niet te doen (niet veilig tenminste).

Europees:
- prim.: 220V-240V~ 240W 50-60Hz
- sek.: 7,2V-18V- SA

Amerikaans:
- Input: 120V~ 240W 50-60Hz

Lader is niet zwaar (geen trafo), zit alleen een printplaatje in.

Edit: tijdens het zoeken naar een foto van de printplaat vind ik zowaar een complete tutorial! (http://folk.uio.no/rickyh/DC18RA/)
Ziet dit er een beetje betrouwbaar uit, of is het een "hack-job"?

Edit 2: Ja hoor! Ik Google op "schema dc18ra" en raad eens waar ik uitkom! makita-dc18ra-lader-van-110-naar-220v

Laatst bewerkt door een moderator:
Er wordt in dit artikel wel heel erg simpel gesproken over dat "ombouwen". Alleen een zekering, een varistor en een condensator vervangen en hoppa je kan op 230V werken. Dat risico zal ik nooit willen nemen, om echt veilig te blijven zal er volgens mij meer aangepast moeten worden.

Het zijn allemaal schakelende voedingen, de regeling is vrijwel zonder uitzondering een PWM regeling. De puls breedte wordt groter als er meer energie gevraagd wordt en kleiner als er minder gerbruikt wordt. Toch moet die pulsbreedte binnen bepaalde grenzen blijven. Beneden een bepaalde grens worden de pulsen te smal of te klein, net hoe je het noemen wilt. De schakel verliezen die dan optreden worden groter en de schakelFet kan behoorlijk warm worden. Ook kunnen de storingen die de voeding produceerd erg groot worden. Die hele korte pulsen hebben heel veel harmonischen in het hoge frequentie bereik. De kans is groot dat de filters die in de voeding zitten niet in staat zijn om dat allemaal weg te filteren.
Als de pulsbreedte te groot wordt zal er iets ontstaan dat op kortsluiting lijkt. De kern van de transformator zal in verzadiging raken. Hierdoor zal de stroom heel hoog oplopen waardoor de trafo heet worden. Ook de schakelFet zal extra heet worden. Allemaal niet goed dus.

De voeding is ontworpen voor gebruik bij 110V nomimaal. Die netspanning wordt gelijkgericht wat een gelijkspanning van ongeveer 160V over de elko geeft. De wikkelverhouding tussen de in en de uitgang van de trafo staat vast dus ook de overzet verhouding.
Gelijkspanning kan je niet met een transformator omlaag of omhoog transformeren. Daarom wordt de stroom door de trafo met een schakelFet steeds aan en uitgeschakeld. Hierdoor ontstaan er stroompulsen door de trafo wat spanningspulsen aan de uitgang geeft. Deze pulsen laden via een diode een elko op wat een uitgangsspanning over die elko opleverd.
De uitgangsspanning kan je regelen door met een PWM regeling meer of minder energie in de trafo te stoppen. Als je er minder in stopt zal de uitgangsspanning zakken. Natuurlijk zal de uitgangsspanning omhoog gaan als je er meer energie in stopt.

Als je van 160V naar 12V moet zal je een bepaalde pulsbreedte nodig hebben om de juiste hoeveelheid energie via de trafo over te brengen. Die energie is de spanning maal de stroom maal de tijd.
Het zal hopelijk duidelijk zijn dat de hoeveelheid energie hoger wordt als je één van die zaken verhoogt. Dat is precies wat er gebeurt als je 230V gaat gebruiken in plaats van 110V. De gelijkspanning wordt dan ongeveer 320V. Door die hogere spanning zal ook de stroom hoger worden. De spanning wordt 2x zo hoog hierdoor zal de stroom ook 2x zo hoog worden. De hoeveelheid energie wordt dus maar liefst 4x zo hoog!
Om toch dezelfde hoeveelheid energie over te brengen zal je de pulsbreedte flink kleiner moeten maken. En daar komen we bij het probleem. Het is bepaald niet ondenkbaar dat je dan beneden de minimale pulsbreedte komt. Wat de voeding dan gaat doen is niet te voorspellen, dat hangt helemaal van het ontwerp af.
De ene voeding zal helemaal afschakelen en gewoon niets meer doen. Een ander ontwerp zal steeds aan en uitschakelen en dus een soort van gaan "hikken". Weer een ander ontwerp zal de uitgangsspanning niet laag genoeg kunnen krijgen.

Al met al komt er dus heel wat meer kijken en zou ik niet zomaar een 110V voeding om bouwen naar 230V. Natuurlijk is het mogelijk maar dan moet je weten wat je doet en hoe. En ja er bestaan heel veel voedingen die het hele berijk van 90V tot 250V aan kunnen. Er zijn vele manieren om dat voor elkaar te krijgen maar de hele schakeling is er voor ontworpen. Met alle zaken die ik genoemd heb, en met nog meer, is bij dat ontwerp rekening gehouden. Dat is wel iets anders dan zelf iets veranderen.
Denk erom je bent met het lichtnet bezig en daar zit heel veel energie achter. Het is bij verkeerde behandeling echt levensgevaarlijk.

Laatst bewerkt:
Die gelijkspanning wordt dus via een transformator omlaag gebracht naar 12V aan de uitgang

Eh, ernst, je kunt een gelijkspanning niet omlaagbrengen met een trafo..

Eh, ernst, je kunt een gelijkspanning niet omlaagbrengen met een trafo..

Ehh, helemaal juist Henry, dat heb ik een beetje (veel) verkeerd geschreven. :oops:
Twee zinnen verder staat het wel juist maar dit zet de mensen wel op het verkeerde been. Ik heb die zin dan ook maar weggehaald

koop twee laders en zet ze in serie
dat is al helemaal niet aan te raden.

Dat is inderdaad helemaal niet aan te raden en zeker niet met schakelende voedingen.

Laatst bewerkt:
Dus gewoon verloop trafo er tussen...
Weer wat geleerd, nam ten onrechte aan dat die laders voor een breed voltage waren.

Dus gewoon verloop trafo er tussen...
Weer wat geleerd, nam ten onrechte aan dat die laders voor een breed voltage waren.
Als je wilt weten of je lader voor een breed spannings bereik geschikt is moet je op de type sticker kijken. Wanneer er iets op staat zoals: Power: 90~250VAC Max 2.5~1.5A Dan is die voeding geschikt voor het hele bereik.
Er kan ook iets staan zoals: Power: 90~120VAC Max 2.5A, 200~250VAC max 1.5A Dan is de voeding in principe ook geschikt maar dan zal je om moeten schakelen. Dat kan vaak door een schakelaar aan de achterkant naast de net ingang. Soms zal de voeding automatisch om schakelen maar dat zal er dan ook op moeten staan. Achter de spanningsaanduiding zal dan zoiets staan als "Autoswitching".
Bij twijfel vraag het iemend die er meer van weet dan jij, dat is geen schande alleen maar veilig

Werk veel in de computer omgeving, en daar is zowat tegenwoordig alles wat geschakelt is voor een breed spectrum geschikt.... Dus ja dan zit je soms vastgeroest in je denkpatroon..... Dus dan denk je met een kliene aanpassing als een varistor en wat elkotjes, het al gedaan te hebben, ten onrechte...

Dat klopt, ook in de consumenten elektronica zoals TV's, CD en DVD spelers en al dat soort zaken meer komen die voeding meer en meer voor. Het scheelt een heleboel narigheid en natuurlijk kosten. Één ontwerp, één productielijn, één pakket onderdelen inkopen, één keer de kinderziektes eruit halen en zo meer van die voordelen.
Het grootste probleem is de Amerikaanse markt, daar heeft men heel lang die voedingen tegen gehouden. Men was daar van mening dat ze gevaarlijk zijn. Dat is ook de reden waarom je omschakelbare voedingen in heel veel staten niet zal vinden. Alleen als je binnenin om kan schakelen kon je je apparaat op de markt brengen maar dan moest de voeding bij de importeur op de juiste spaning gezet worden waarna de zaak verzegeld moet worden zodat de gebruiken er niet aan kan komen.
Langzamerhand wordt men daar nu ook "wakker" en zijn de voedingen die het hele spanninggebied aan kunnen in de meeste staten toegestaan. Ze konden het echt niet langer tegen houden want bijna alles wordt zo gemaakt.
Toch worden daar nog steeds heel wat apparaten voor puur de Amerikaanse markt, dus alleen voor het 90~130VAC 60Hz gebied, gemaakt en verkocht. Wanneer wij zo'n apparaat hier krijgen hebben we dus een probleem. Een simpele 230V => 120V trafo is de beste oplossing. Hoeft niet eens zo veel te kosten en is echt veilig. Dat wij hier op 50Hz werken en niet op 60Hz is vrijwel nooit een probleem, zeker niet als het om schakelende voedingen gaat. Mogelijk dat je een beetje warmere trafo krijgt als je een "ouderwetse" lineaire voeding hebt maar dat zal meestal best meevallen.
O ja, er is één apparaat dat wel problemen kan geven. Een klok die op het lichtnet loopt, die zal hier in Europa flink achter gaan lopen, 10 seconden per minuut om precies te zijn. :):):)

Back