Amewi/Huina 1853 shovel

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 31 mei 2021.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Dat nou net ik zo'n ding moet kopen.......

    [​IMG]

    Toen Huina net op de markt kwam met baggers, shovels en aanverwanten vond ik het speelgoed en dat was het ook eigenlijk. Ook de opgegeven schaal was en is niet correct bij veel modellen. Ze geven te pas en te onpas meestal de schaal 1:14 op. Ook als het eigenlijk 1:24 is zoals met een baggermodel...... Je zag dan een zwaar transport met een veel te kleine bagger achterop. Ieder zijn ding maar het was niet het mijne zeg maar. Ik riep dan altijd je kunt er beter iets van Bruder opzetten.

    Echter komen ze nu ook steeds meer met betere versies en zelfs echte hydraulische modellen onder verschillende namen. Kabolite en aanverwanten zeg maar.

    Dan de bestickering....Ook op de mijne

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wij hebben ook een Chinese stofzuiger en daarop staat "For the love of family" of zoiets..... walg!
    Nu heb ik niets tegen mijn familie hoor maar om dat op de stofzuiger kenbaar te maken...

    Maar waarom dan toch zo'n Huina Rolf?
    (Amewi is een merk van de duitse importeur. Je hebt ze ook onder de naam FM en nog een paar meer)

    Tja..... Bij de club waar ik lid van ben in Hengelo Twente maak ik deel uit van een groepje van 4 Achterhoekers die daar een zandverwerking aan het bouwen zijn op het parcours. Wij hebben onder andere daar ook een grotendeels 3D geprinte sorteertrommel.

    In ons groepje hadden we aan materieel baggers, kiepers, dozertjes en ander klein spul maar geen shovel die de silo's kon leegscheppen.

    Ik had de Bruder Ketting shovel Cat 963 op de plank staan, al een tijdje, en wilde die gaan ombouwen op een low budget manier met actuators. Een ander lid van ons groepje kocht echter een groene Amewi 1583 V4 en showde deze. Toen ben ik mij er ook een beetje in gaan verdiepen eigenlijk en kwam tot de ontdekking dat dit mogelijk wel een mooie basis was voor een low budget shovel voor ons project.

    Echter de V4 versie, met verbeterde stuurinrichting en proportioneel gas, kost rond de € 250,--. Maar als ik toch de electronica eruit ga halen wat is dan de meerwaarde......Ik vond dus op Amazon mijn V3 in het wit en voor maar € 170,00 inclusief verzenden.

    [​IMG]

    Er moet natuurlijk wel het een en ander aan gebeuren. De basis is electronica eruit en opnieuw maken. Net als bij Rastar is het uiterlijk best goed maar de electronica speelgoed. De rij motoren lijken ook voldoende en zijn voorzien van metalen gearboxen. Ook de spindels van de hef en bak lijken krachtig genoeg. Ze tillen mijn accuboor zonder enige moeite op. Dan moet een bak zand ook kunnen of een geprint element op een vork. De shovel weegt nu al bijna 5kg. Mogelijk kan ik er nog een kilootje bij opplakken her en der.

    Echter de hefhoogte moet ook beter.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op ons terrein staat al wel een verhoging op het programma om hogere kiepers te kunnen laden. Er zijn ook gasten met kleinere shovels die je wilt kunnen laten laden. Maar ik heb me tot doel gesteld dat ik mijn eigen kieper zou moeten kunnen beladen. Ik ben al een beetje in de weer met de 3D printer hiervoor.

    Het sturen gaat met een motor. Te langzaam en zonder retour naar het midden. Das wel een dingetje weet ik nog van mijn Magom/Bruder shovel destijds. Hier zal dus iets met een servo in komen.

    Dan wat extra verlichting, grotere lipo en algemeen design aanpassen. De banden zijn van rubber en in de basis goed. Deze pas ik nog verder aan evenals de velgen. Heb ik al wat voor gezien.

    Veel van de aanpassingen vind ik natuurlijk niet zelf uit. Zou wel gek zijn. Ik probeer uit alle beschikbare info en producten dat eruit te halen wat ik kan gebruiken, maken en betalen zeg maar. Het blijft low budget.

    Ons terrein is verhard en het zand is los want ook net door de trommel geweest. Dus net als bij mijn Rastar en Bruder ombouwsels wil ik ook hier het speelgoedgehalte terugbrengen naar een voor mij aanvaardbaar niveau en het speelplezier op ons parcours maximaliseren.

    [​IMG]

    Ik hoop dat jullie er ook zin in hebben om dit te volgen......
     
    ozy, Schots en Scheef, Marker en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Sturen met een servo. Gaat servos kosten.

    Maar dat weet je waarschijnlijk al.

    Voor der rest ben ik benieuwd wat je der van gaat maken rolf
     
  3. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    je kan natuurlijk de gearbox uit de servo halen en alleen de nul schakeling gebruiken om een zwaardere moter te regelen die het sturen overneemt
     
  4. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Klopt of een cti thor 15 servo pakken dat is een aparte regelaar
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Dat was weer eens een deugdelijke product beschrijving, en ik blijf dit natuurlijk volgen!
    En wat die sturing betreft je zou een spindelmotor kunnen gebruiken, samen met een regelaar uit een servo, dan vang je 2 vliegen in 1 klap: de besturinge wordt realistisch "traag", ipv dat heen en weer klapperen bij een servo besturing, èn je hebt een bijna onbeperkt vermogen.
    Cor
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  6. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    weer een leuk project erbij Rolf !!!!!

    ga dit zeker volgen
     
  7. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Kijk, dat is nu de meerwaarde van een forum. Buiten interesse ook meedenken en nuttige info. Dank je Arjan. Ken al veel van CTI maar deze dus nog niet! Natuurlijk hetzelfde effect als de andere tips maar dit lijkt mij de beste gezien de waarden die de CTI aankan.

    Die gaat het worden samen met de wormmotor die Ali heeft!
     
    raoul00123 en Tug.NL vinden dit leuk.
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Je kan er een mooie LIEBHERR 576 Pro shovel/laadschop van maken, met hier en daar wat aanpassingen.
    Jouw model komt aardig overeen met de LIEBHERR 576 Pro
    Dan heb je een hele mooie shovel voor weinig geld.
    Even de hefmast wijzigen en verlengen, zodat jij je eigen MB kiepwagen kan laden, zonder dat je de zijschotten van de kiepbak beschadigd, bij het ledigen van de bak (voorover kiepen)
    Zie foto :
    LIEBHERR 576-pro SHOVEL.jpg

    Succes met de (ver)bouw van de shovel.
     
    raoul00123 en Tug.NL vinden dit leuk.
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    De stickers liggen al klaar Pieter......

    Weer een beetje gefröbeld. De stuurinrichting zit dus wel snor al zal ik die potmeter nog een plekkie moeten geven. Dan nog kijken hoe de spindels aangestuurd kunnen worden met een esc en hoe dat gaat met de eindschakelaars. Daarvoor zal hij eerst uit elkaar moeten. Wil eerst nu eerst even de hefmast en bakadapters etc op orde hebben en de wielen.

    [​IMG]

    De printer maar eens laten reutelen....

    [​IMG]

    Ik gebruik om te meten de vlakke onderzijde van de bak. Dat is om te kunnen vergelijken met verschillende methodes.
    Standaard is het dus 19,5 cm

    [​IMG]

    Met het setje dat ik uiteindelijk kies uit hetgeen ik van Thingiverse heb gehaald kom ik op ruim 23 cm. Spul zit hier nog niet goed vast.
    Daarmee wil ik het in eerste instantie gaan doen. Ik ben bang dat bij een nog grotere verlenging van de arm het optisch niet meer klopt maar ook de belasting voor de spindels groter gaat worden dan me lief is. Ik heb ook nog 2 reservebakken onderweg en een hoog uitkiep bak in mijn hoofd.....

    [​IMG]

    Eerst maar eens wat M5 bouten gehaald. Die had ik niet eens....paar M4 had ik nog verder kwam ik niet. Er moet een gaatje in de arm worden bij geboord.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is de print waarmee ik verder ga ontwikkelen. De plaat voor op de shovel is op zich prima. Stevig en massief geprint van PLA. Links de palletvork. Ook van PLA en massief. Hier is echter met vastzetten een onderdeel gescheurd. Zit vast en kan maar moet beter. Zie bij de moertjes links en rechts onder. Dit moet ik aanpassen of ook van PETG printen.

    Het systeem op zich is wel goed. Op zich kun je zo ook op afstand de bak/vork etc wisselen. De magneetjes zijn best sterk. In de toekomst nog een vergrendeling met een kleine servo of een n20 motor.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eerste modificatie is de moertjes die als contra voor de magneten werken vervangen door boutjes die in het materiaal zijn geschroefd. Die moertjes zitten onvoldoende klem en wil lijm nog even vermijden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De adapter voor de kiepbak wil niet goed van de printer af komen. Hij is nu al 2x omgevallen tijdens het printen. De 3e keer lukte het met een brim, een soort extra geprint voetje, wel maar ik vond hem niet sterk genoeg. De haken waarmee hij aan de adapter op de shovel moet hangen hebben mijn sresstest niet doorstaan.....Ze braken zo af..... Deze plaat wil ik nu van PETG gaan printen.

    Dan de wielen en banden...... Hierover is ook al wat geschreven op het internet. Wuehlbox.ch in Zwitserland verkoopt wat spulletjes voor deze machines waaronder ook andere velgen en banden...... ruim € 80,00!!!

    Eerst maar eens zelf mee aan de slag!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wielmeenemers..... mmhh Hier zie je de speelgoedherkomst.......

    [​IMG]

    De velgen en banden hebben binnen en buiten een verschillende diameter net als short corse banden op een Traxxas zeg maar. Er zit verder geen vulling in. De banden laten zich lastig van de velg halen. 2 Banden hadden al een scheurtje van de montage......

    [​IMG]

    [​IMG]

    De banden krijgen een dremelbehandeling. Zo zou je betere grip moeten hebben.

    [​IMG]

    Geen goede foto van de bewerkte velg zie ik nu. Zitten er al weer op dus hier links kun je wat zien..... Met een tang de schotjes afgebroken cq verlaagd zodat het schuim (van een Tamiya M chassis, lag er nog) in de band kon en er weer omheen.

    De banden lijken zo wat mooier om de velg te zitten en zouden in het geheel dan meer grip moeten opleveren. Als deze shovel echter een blijvertje is dan zullen er nog wel een keer wat andere bandjes en velgen onder komen.
     
    ozy, modelbouwer, Cnn en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    lekker bezig Rolf :yes::yes::yes:
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Goed bezig, dit wordt weer een mooi Low Budget model.
    Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg

    Ga je de shovel in Liebherr Geel spuiten ?
    Of laat je de shovel Wit.
    Liebherr heeft twee standaard kleuren.
    Geel : De meeste machines zijn Geel gespoten.
    Maar Liebherr heeft ook de standaard kleur : Wit.

    Deze standaard kleur Wit zie minder vaak, zeker in Nederland, maar bestaat wel degelijk.
    In Duitsland zie je de kleur Wit veel vaker : Rups en Mobiele kranen, Shovels, Bulldozers, maar ook de Bouwkranen zijn er in de witte uitvoering.

    De shovel Wit laten scheelt weer een hoop werk.

    Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
     
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Eerst maar eens opbouwen. Zolang blijft ie wit. Geel zal hij zeker niet worden. Dan eerder groen net als de graafmachine.
     
    Hans2020 vindt dit leuk.
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Aha, in de bedrijfskleuren.
     
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Zoiets ja al weet je bij mij maar nooit......

    Ik heb de adapter voor de bak zelf met Tinkercad een beetje meer body gegeven. Ondanks dat ik mijn 3D printer weer een beurtje had gegeven vind ik het resultaat toch nog niet tevredenstellend maar voor de testsessies voldoende.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ruim 23 cm zit ik nu op. De meeste setjes die je ziet leveren net boven de 20 cm. Ik denk echter dat ik ook niet verder moet gaan. Optisch zal dat niet meer lijken en denk ook dat de stress op de spindels te groot gaat worden en laadvermogen afneemt. Nu nog steeds zonder piepen of blozen omhoog.

    [​IMG]

    Dan dit momentje.... Veelvoorkomend beeld bij deze shovel, ook al bij het standaard origineel. De bak kiept met een klap terug en het materiaal ligt op je cabine....

    [​IMG]

    Ik heb 2 nieuwe stangen (weet niet hoe ze heten verder) geprint, De korte zat erin, 2 stuks met steeds 5 mm meer geprint. De langste zit er nu in en het werkt...

    [​IMG]

    De bak blijft op het goede punt staan en kan ook nog steeds prachtig uitkiepen en vlak op de grond. De vergrendeling zijn de magneetjes en er kan een spie/bout in. Hier wil ik in een toekomstige versie nog een kleine servo bouwen zodat ik de bakken op afstand kan wisselen en vergrendelen.

    Bij mijn Arocs ziet het er dan zo uit...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om helemaal uit te kiepen nog aan de lage kant maar al veel hoger dan de meesten. Ik heb ook nog een aangepaste kiepbak in mijn hoofd. Een hoogkieper of hoe dat ook heet. Op het terrein waar hij voor bedoeld is komt een verhoging waar de kiepers voor kunnen staan.

    [​IMG]

    Hier alvast een testje met zijn bedrijfsbroertje.....

    [​IMG]

    En ons terrein in Hengelo in de maak. De komende weken is de grand opening!
     
    ozy, Schots en Scheef, timkoerhuis en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    We beginnen maar eens met de machine te slopen.... Eens kijken hoe alles eruit ziet van binnen en wat ik ermee kan beginnen.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De wielen eraf, onder wat schroefjes zoeken en er valt al weer heel wat uit elkaar. De typische chinese RC manier. Alles op een printplaat. Op zich prima maar niet altijd even goed. In mijn geval dus niet even proportioneel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wel zitten er eindschakelaars in. Deze voor het sturen. Dat dan weer wel. Bij speelgoed vaak niet het geval. Deze zitten ook nog ingenieus in een houdertje en kun je er zo uithalen. Ik ga ze niet gebruiken maar toch.....

    [​IMG]

    De cabine kan uit elkaar....

    [​IMG]

    Onder de achterklep die geschroefd zit van binnenuit en dus eigenlijk niet open kan zit een groot deel van het gewicht. 4 ijzerstaven samen goed voor 1162 grammen.

    [​IMG]

    De achterklep met de Strong Power.......

    [​IMG]

    en de achterklep zonder Strong Power..... Het zit erop gedrukt als het ware. Een beetje water en korrel 800 schuurpapier doet wonderen.

    [​IMG]

    Boven die gewichten wil ik ruimte vinden/maken voor de lipo. Ik denk een 2000 of 2200 mah 2S lipo moet gaan lukken.

    [​IMG]

    De gewichten zitten geborgd met deze kap. Die is echter onnodig hoog. Bovendien houden de gewichten zichzelf eigenlijk al op de plaats door.....juist ja, hun gewicht.

    [​IMG]

    Dit is het bakkie waar het in ligt. Hier zie je ook al de kleine magneten waar mee de kap dadelijk vast zit. Krachten kun je bundelen maar gewichten ook dus ducttape (stop de eendenslachting) en tie raps en dadelijk nog iets eroverheen maken van een alustrip.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De contra magneten in de motorkap! Deze dus zowel in de chassis kant als de kap in de pilaren gelijmd waar de schroeven doorheen zaten.

    Daarna nog de nieuwe stickers aanbrengen op de kap en ook op de armen!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De techniek van de voorwagen ziet er robuust uit. Grote lagers. Goed ingevette spindels en ook eindschakelaars.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Die eindschakelaars wil ik proberen te blijven gebruiken als ik het voor elkaar kan krijgen. Ik kan alleen nog niet helemaal duidelijk krijgen hoe ik de boel dan moet aansluiten. Van de week de hele boel eens demonteren en een proefopstelling maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan de cabine.....beetje klein voor Mr Bruder himself.....Helmut! Hij is de gedoodverfde favoriet voor de plek in de cabine maar.....

    [​IMG]

    De japanse zaag en Helmut....

    [​IMG]

    De japanse zaag ook door de cabine geweest en de onderdelen even losgemaakt....

    [​IMG]

    Een nieuwe vloer met een lagere stoel......

    [​IMG]

    En Helmut overtuigd dat hij MOET blijven....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat ziet er toch al weer een beetje beter uit nietwaar? Die spooktrucks en bouwmachines zonder chauffeur...Lijkt wel of ze radiografisch bestuurd worden!!

    Ajuus
     
    RenéH, Marker, ozy en 11 anderen vinden dit leuk.
  16. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Rolf is weer op dreef :banana::banana::banana::banana:
     
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Dit begint er op te lijken.

    Je bent wel een keiharde werkgever hoor !
    Hmmm, de onderbenen van Helmut geamputeerd ?

    Dit loopt niet echt makkelijk, ook in en uit de cabine klimmen is niet fijn.
    SMILEY HUILEN - kopie.jpg

    Toch maar weer de voetjes aan de onderbenen zetten ?
     
  18. Fixit

    Fixit

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Badhoevedorp
    ja en dan is Helmut ook nog met een parker aan zijn stoel bevestigd zo dat hij helemaal niet weg kan harde baas ben je Rolf
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    SMILEY VERDRIETIG..01 - kopie.jpg
     
  20. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Daarom heeft ie ook geen voetjes nodig.....
     

Deel Deze Pagina