Amewi Rocket US-1

Discussie in 'Speedboten' gestart door Danny Verkade, 30 aug 2020.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ja, dat vreesde ik al... Kijken of je het laadproces op gang kan krijgen (bijvoorbeeld eerste stukje even zonder balancer laden). Nooit, maar dan ook nooit meer diep ontladen, want dat is zeer schadelijk voor de LiPo (moge duidelijk zijn). Ook nooit vol weg leggen... immer op 3,85V per cel, zogenaamde storage voltage, etc. etc. Een Li-accu is om echt goed te behandelen en veilig op te slaan.
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Danny,

    Als je de lipo's nieuw gekocht heb, dan zou ik de winkel aanspreken om een nieuw exemplaar te krijgen dat niet véél te lang op de plank heeft gelegen...

    Een volgeladen lipo, vers van de lader, heeft 4,2V per cel, een volle 2S lipo moet dus 8,4V aangeven op de display.
    Het lijkt er op dat je oude meuk in de maag gesplitst hebt gekregen, óf, zoals Eric vreesde, de boel niet goed (of helemaal niet) voldoende geladen hebt en zélf de lipo beschadigd hebt.

    Je kunt proberen de lipo op de NiMH stand zoveel mogelijk 'recht te trekken' wat de beide cellen betreft, maar dit doe je op eigen risico en je mag er niet(!) bij weglopen, of je riskeert fik.

    Groeten, Jan.
     
  3. Danny Verkade

    Danny Verkade

    Lid geworden:
    30 aug 2020
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Ridderkerk
    Bedankt allemaal voor de antwoorden, ik heb de winkel reeds een mail gestuurd en krijg ik daar geen reactie op dan ga ik eens bij mijn neef langs die wat technischer is qua ‘recht trekken’ van beide cellen.

    mijn ene lipo is nu wel vol en kan ik nu niet gebruiken omdat er 2 moet gebruiken.
    Moet ik de ze nu op een of andere manier gaan ontladen ivm schadelijkheid van volle lipo’s ?
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    3,85V per cel, storage... Die andere pack moet je kunnen rechttrekken, maar op eigen risico (zie comment Jan). Even zonder balancer of NiMh programma of domweg blijven proberen te laden.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Danny,

    Als je geen weken wacht met je neef vragen om je te helpen, dan kun je de lipo die wél vol is rustig een paar dagen laten liggen, daar krijgt 'ie niks van.
    Duurt het wél langer, dan zet je je lader op 'storage' en hangt de volle lipo er aan en drukt op start. Het ontladen tot 3,8V duurt behoorlijk lang, omdat je lader geen grote ontlaadcapaciteit heeft (5W), zie de gebruiksaanwijzing.

    Als je het wilt proberen op de NiMH instelling, dan selecteer je NiMH op je display en zet de laadstroom (current) laag, 1 - 2 A , sluit de lipo aan, alleen de beide kabels, de balancer kabel kun je los laten, en drukt op start.
    Als het werkt, dan zie je het Voltage langzaam oplopen.
    Houdt dit in de gaten, blijf er bij en als het Voltage de 7 Volt voorbij is, breek je het laadproces af en start je opnieuw, maar nu in het Lipo menu, met de balancer kabel aangesloten.

    Met een beetje mazzel zijn beide cellen nu voldoende geladen en neemt het lipo laadproces de rest voor z'n rekening.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2020
  6. Danny Verkade

    Danny Verkade

    Lid geworden:
    30 aug 2020
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Ridderkerk
    Gelukt thx allemaal
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Als in: de tweede lipo komt ook weer op spanning?

    Om dit soort verrassingen en ander onaangenaamheden in de toekomst te vermijden, zou je de lipo's moeten laden zoals je ze in de boot gebruikt; in serie geschakeld.
    Dus als één 4S lipo in één keer aan de lader, die kan dat, maar je hebt dan wél een serie bordje nodig om het balanceren óók als een 4S in z'n werk te laten gaan.
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-multi-pack-serial-balance-board-xh.html
    Hier zit een addertje onder het gras; dit bordje heeft een aansluitkabel voor een lader die tot 8S kan laden, jouw lader houdt het bij 6S voor gezien, dus je moet één kant van de stekker aan de laderzijde inkorten. Dit moet wél goed gebeuren anders werkt het niet én/of je hebt een fraaie kortsluiting die gehakt maakt van de dunne printsporen op het bordje...

    Een betere optie is dan parallel laden, dan zijn beide lipo's gelijk vol geladen, je hebt dan zo'n balancer bordje nodig:
    https://nl.aliexpress.com/item/3302...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

    Groeten, Jan.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  8. Danny Verkade

    Danny Verkade

    Lid geworden:
    30 aug 2020
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ja het is gelukt om de Lipo weer op te laden via de nihm ‘truuk’.
    Gisteren ff bootje getest en hij gaat nu dus sneller, helaas slaat hij nog wel af dus nu ga ik het proberen om de propeller iets losser te maken.
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat is toch wel een curieus fenomeen... een elektro speedboot die afslaat. Kijk ook vooral even naar de instellingen van de ESC.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Ik las dit en dacht: Sukkel! Zoiets controleer en corrigeer je toch vóór je de electronica weer hier aan blootstelt...

    Groeten, Jan.
     
  11. Danny Verkade

    Danny Verkade

    Lid geworden:
    30 aug 2020
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Ridderkerk
    Je hebt helemaal gelijk , maar ik was zo blij dat die lipo’s weer werkten dat ik er helemaal niet over heb nagedacht
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Danny,

    Maar je hebt nu wél speling tussen het achterlager en de drivedog?

    Groeten, Jan.
     
  13. Danny Verkade

    Danny Verkade

    Lid geworden:
    30 aug 2020
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Ridderkerk
    Net gedaan , nu mijn lipo’s ff helemaal opladen en dan zal ik her zien

    groet Danny

    ps. Echt iedereen bedankt voor de input
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Danny,

    Houdt ons op de hoogte.
    Eventueel een filmpje?

    Groeten, Jan.
     
  15. Danny Verkade

    Danny Verkade

    Lid geworden:
    30 aug 2020
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Ridderkerk
    Zal ik doen , heb ondertussen de propeller wat losgedraaid zodat er speling is.
    Hij gaat iig bij volledig opgeladen sneller , maar hij slaat soms nog steeds af.
    Ben nu ff druk , maar woensdag vrij.
    Als het dan lekker weer is zal ik eens een filmpje maken.
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Danny,

    Maak even een foto waarop de speling te zien is, dan kunnen de flexasspecialisten beoordelen of dit voldoende is.
    Omdat de regelaar nog steeds zo nu en dan afschakelt, vermoed ik dat de speling te krap is en de boel onder last nog steeds zwaar begint te draaien...

    Groeten, Jan.
     
  17. Danny Verkade

    Danny Verkade

    Lid geworden:
    30 aug 2020
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Ridderkerk
    Zo , nou ff alles uitgeprobeerd en het werkt nu naar behoren. Als de accu minder wordt dan slaat de motor nog wel uit , maar dat lijkt mij een beveiliging.
    Moest het pijpje ook draaien welke voor de koeling zorgt zodat het water wordt opgezogen.
    Gaat nu lekker hard en ben nu flink aan het oefenen.
    Hij slaat nog wel eens om als ik de bochten te kort neem en dan moet ik hem ophalen met de kano.
    Ben nu bezig het roer af te stellen zodat hij standaard grotere bochten neemt.
    Ook ben ik bezig om de lipo’s goed op hun plek te houden(Antislip matje) , maar daar Ben ik denk ik nog wel ff mee bezig.

    iedereen bedankt voorde imput
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Als de accu minder wordt, ben je te laat! Ik krijg de indruk dat je niet zo van LiPo’s houdt, klopt dat?
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Danny,

    Je moet even je 'bootjevaarjargon' bijspijkeren; een elektromotor 'slaat' niet uit; het is de regelaar die onderspanning detecteert en de stroom afschakelt (LVC), als gevolg daarvan houdt de motor op met draaien.
    Zoals Eric al zegt, doorvaren tot de LVC van de regelaar ingrijpt is niet zo goed voor je lipo's, tenzij je de LVC op 3,8 - 3,9V instelt.
    Beter is het om, zodra je ziet dat de topsnelheid inzakt, gelijk naar de kant te komen.

    Toen ik de foto's beter bekeek, zag ik pas dat het koelwaterinlaat pijpje verkeerd om zat, dat werkt inderdaad niet. dat koelwater wordt niet opgezogen, want je hebt geen pomp aan boord, maar het is de spray van de prop die het water het pijpje in jaagt.

    Als je voldoende ruimte hebt om ruime bochten te varen dan is het reduceren van de roeruitslag geen probleem, echter, als je eens op lage snelheid een krappe bocht moet maken om een obstakel te ontwijken, kom je met weinig roeruitslag waarschijnlijk niet om een aanvaring heen...
    Beter is het om véél te varen en te leren hoeveel/weinig roeruitslag je moet geven voor het gewenste resultaat, na verloop van tijd gaat dat automatisch, spiergeheugen ontwikkelen heet dat.

    Ik gebruik antislip matjes om de lipo in m'n multirotor op z'n plaats te houden, maar bij een harde landing is dat niet voldoende en verschuift de lipo toch.
    In m'n boten heb ik een kort stuk zelfklevend klittenband in de akku schaal en aan de lipo; het is even lastig met loshalen (daarom ook maar een kort stukje) maar als het bandje om de lipo eenmaal is aangetrokken zit 'ie onwrikbaar op z'n plaats.

    Groeten, Jan.
     
  20. Danny Verkade

    Danny Verkade

    Lid geworden:
    30 aug 2020
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ben hier nieuw in , dus moet nog wennen aan de verschillende aandrijfvormen.
    Had ook gehoopt dat ik iets langer zou kunnen varen op een opgeladen LiPo.

    ondertussen mijn eerste crash gehad , maar oefening baart kunst (Hoop ik).
    En jullie zijn een grote hulp
     

Deel Deze Pagina