Amewi Unimog met storing

Hoi allemaal,
Ik heb een Amewi Unimog 1:10 met een WP160RTR regelaar, LiPo 5200mAh 11.1V en een Dumbo DDF-350 zender. De auto hield er ineens mee op. De Dumbo ontvanger met de MIND knop geprobeerd opnieuw te verbinden, maar dit is het niet. De regelaar WP-160-RTR knippert rood en geeft een piepsignaal. Wat zou het kunnen zijn en wat kan ik doen?

Ik kan even niets over de regelaar vinden en dus ook niets over de piepjes en knipper codes. Is daar niets over in de bijgevoegde manuals te vinden? Misschien anders even de fabrikant benaderen?

Begin in ieder geval even met het meten van je accu of die nog wel in orde is.

Ik kan even niets over de regelaar vinden en dus ook niets over de piepjes en knipper codes. Is daar niets over in de bijgevoegde manuals te vinden? Misschien anders even de fabrikant benaderen?

Begin in ieder geval even met het meten van je accu of die nog wel in orde is.
Dit geeft de AI manual aan:

Een rood knipperend lampje op een RC regelaar (zoals een Traxxas WP 160 RTR) duidt vaak op een 1) waarschuwing voor lage accuspanning (Low Voltage Detection (LVD)), een 2) oververhittingsprobleem, of een 3) fout in de zender/ontvanger verbinding, waarbij de exacte betekenis varieert per merk en model. Controleer of de accu volledig is opgeladen, de temperatuur van de regelaar, en de zender-ontvanger synchronisatie, en raadpleeg de handleiding voor de specifieke foutcodes (bijvoorbeeld één keer knipperen voor LVD aan/uit, meerdere keren voor oververhitting).

1) Accu is recent nieuw en opgeladen en gemeten. De vervangt de oude LiPo (enigszins bol gevormd) waar de auto altijd goed op gedaan heeft
2) Oververhitting lijkt me niet want auto heeft niet gereden.
3) Fout in de zender en ontvanger heb ik gecheckt met de MIND knop.

Bind knop heet dat, niet mind.
De stuurservo doet het wel? Als die het doet is er verbinding. Je kunt stuur en gas even van kanaal op de ontvanger wisselen om te kijken of de stuurservo ook op het gaskanaal reageert. Als dat wel werkt is er niets met je ontvanger/zender aan de hand. Ik neem aan dat er een brushed motor in zit, je kunt de motor even loshalen en los op de accu aansluiten om te zien of die wel draait. Indien zo kom je uit bij de regelaar, ik weet niet of die een calibratieproces kent, indien zo zou ik die opnieuw calibreren.

Bind knop heet dat, niet mind.
De stuurservo doet het wel? Als die het doet is er verbinding. Je kunt stuur en gas even van kanaal op de ontvanger wisselen om te kijken of de stuurservo ook op het gaskanaal reageert. Als dat wel werkt is er niets met je ontvanger/zender aan de hand. Ik neem aan dat er een brushed motor in zit, je kunt de motor even loshalen en los op de accu aansluiten om te zien of die wel draait. Indien zo kom je uit bij de regelaar, ik weet niet of die een calibratieproces kent, indien zo zou ik die opnieuw calibreren.
Dank Roelof, en sorry het is idd 'bind'. Als zijinstromer was ik in het verre verleden een gedreven modelbouwer met vliegen, varen en rijden en wordt nu met veel nieuwe (gave) elektronica geconfronteerd wat niet echt mijn expertise heeft.
Ik ga eens verder verdiepen in het kalibreren. Weet jij of er een club/vereniging van RC crawlers in de buurt van Ermelo actief is?

grt Jasperr

Ik ben niet zo van de crawlers, sommige offroad clubs kennen wel een crawlerhoekje dus misschien even googlen als er zo'n club in de buurt is. Qua gewone clubs dat ik weet
- Almere - RC braniacs (een breed RC bashers club)
- Raco2000, bij Maarsen, een on en offroad circuit
- AMCA Apeldoorn, een onroad circuit

Verder als je facebook hebt kan je daarop ook zoeken als er een hobby/bashers clubje in de buurt is.

wat ook nog kan, een regelaar heeft doorgaans een detectie voor het gas wat open staat.
bij het initialiseren hoort hij "0" gas te zien.
Dan "armed" de regelaar, en gaat hij vermogen richting de motor sturen.

ziet de regelaar geen 0 gas, armed hij niet, en gaat dus ook niets doen.
Soms een dingetje dat er net ff een tik op de trim is gegeven, bijvoorbeeld.
Of er is iets mis gegaan in de instellingen van de regelaar (je gaf al aan dat hij opeens stopte), en hij denkt opeens dat hij geen achteruit heeft (dus vol achteruit is opeens 0 gas)
bij mijn vliegtuig / heli regelaars gaan ze meestal piepen als er geen 0 te zien is.. ook rode lampjes komt voor.

heb je het hele gasbereik al eens doorlopen?
boel aanzetten, vol achteruit, langzaam naar 100% volgas.

Back