Amigo II Beginner

Hallo allemaal,

Ben nieuw in het model vliegen.
Heb onlangs een half afgebouwde kit gekocht (Cambria Eagle) en daar zaten ook de complete bouwtekeningen bij van de Amigo II.
Heb de kit gekocht voor een vader en zoon project en mn zoon en ik vonden de tekeningen van de Amigo interessanter dan de kit die we hadden gekocht.
Mijn vraag is of iemand met ervaring van het bouwen voorvan deze kit weet hoeveel balsa en andere materialen we ervoor nodig hebben?
Het is onze eerste build en we kunnen niet wachten om te beginnen!

Mvg Beau & Tijn
 
Hoi Eric,

Bedankt voor je reactie!
Het bouwen lijkt ons niet te moeilijk, alles staat bijna aangegeven.
Alleen het aantal onderdelen is moeilijk in te schatten.
De rest van de informatie kunnen we (denk ik) van internet afhalen.
Maar als het echt niet lukt kunnen we inderdaad wel voor de Lindinger gaan.

Mvg Beau
 
Lijkt me best nog wel een hele klus alle bouwmaterialen voor een kit bij elkaar te scharrelen. Dan is het toch makkelijker voor de kit-versie te gaan. En, al heb ik lang geleden zelf de Amigo (III) gebouwd als eerste zwever en koester ik nog goede herinneringen aan de vluchten, tegenwoordig zijn er veel betere soortgelijke kits. Beter qua prestaties en waarschijnlijk ook makkelijker te bouwen.

Dit is trouwens ook een leuk zwevertje dat 't ook leuk doet aan de helling en ev buitenlopertje...

HobbyKing? Guppy Mini Slope Glider Balsa 1165mm (KIT)

Lijkt me ook wel redelijk snel in elkaar te bouwen. Awel, als je 't netjes wilt doen, kost 't tijd.
 
Een eigen gebouwd model geeft heel veel voldoening. Zeker als het ook nog goed vliegt. Het bouwen van de Amigo is zeer simpel en moet voor een beginner heel goed te doen zijn. Het model is ontworpen voor een beginner.
Hoeveel hout er precies nodig is dient aan de hand van de tekening bepaald te worden. Kijk naar de afmetingen van een standaard plankje balsa en gebruik dit om te bepalen hoeveel plankjes er nodig zijn van iedere dikte.

Dat moderne (ARF) modellen beter vliegen dan ontwerpen van vroeger is naar mijn mening zeker niet waar. De modellen zijn tegenwoordig ontworpen met een ander uitgangspunt, het moet er vooral "gelikt" uitzien. Vroeger werd er nog naar aerodynamica gekeken en werden er testen in een windtunnel gedaan. (Bijvoorbeeld de Curare van Hanno Prettner) Tegenwoordig word dat helemaal niet meer gedaan en ontstaan er modellen met zeer veel couplings die er dan met een computer zender weer worden uitgemixed.

Bouw lekker de Amigo.

Veel bouw- en vliegplezier !

Mvrgrt,

Arnoud.
 
Met alle respect, maar een met de hand geworpen Amigo maakt echt niet een zweefvlucht van >20sec in dead-air. De Amigo vliegt en ik heb er ooit 's een thermiek-belletje mee gepakt, maar het blijft een lomp model.
 
Nog een hulp middeltje om te bepalen wat je nodig hebt.
snij een repel papier van 100 x 10 cm, is je balsa plank.
teken een rip op papier en snij uit en leg deze vervolgens op de reep papier, door merktekentjes te plaatsen bepaal je hoeveel ribben er uit het plankje kunnen, je kan meerdere repen maken en op het plan leggen in de vorm geknipt zoals de balsa.
Beetje werk, maar je krijgt al een veel beter inzicht op de manier van bouwen.
Balsa van 1,5- 2 mm dikte is het meest gebruikelijk bij deze modellen.

Johan.
 
Beautje

Laat je niet gek maken.
De amigo is een leuke eerste zwever.
Je leert tenslotte ook geen auto rijden in een f1 auto.

Wel vind ik persoonlijk dat als je nog moet leren vliegen je veel vlieguren moet maken.
Dat kan het beste met een motorvliegtuig of zwever met motor.

verstuurd met mijn smartphone
 
Ik heb ook een stel Amigo's II en III gebouwd. Leuke, goed vliegende kisten maar niet een schoolvoorbeeld van een eenvoudig te bouwen eerste zwever.
Heb er al een aantal half afgebouwd de kliko in zien verdwijnen vanwege onoverkomelijke beginnersproblemen.
Mijn advies zou zijn om een eenvoudige bouwdoos te kopen. Hoeft niet duur te zijn. Heb je meteen al het materiaal bij de hand.
Daarna kun je altijd nog een Amigo aan de hand van een tekening bouwen.

Succes !!

JH
 
Toen had je misschien nog geen forum om raad te vragen.

http://
Het enige moeilijke wat ik aan dit model kan bedenken, is de bouw van de helling om de vleugeltip op te maken.
En misschien een beetje de romp die wat meer ronding heeft dan de Dandy.
Ge sukkelt nu meer met moderne ARF dozen als destijds met bouwkits.

Johan.
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ben helemaal overdonderd!
De tip met een reep 100x10 is een prima idee, zal m meteen uitproberen.
Mn zoontje en ik zijn alle twee koppig en vastberaden als het on dingen afmaken gaat, zie onzelf geen halve plane in de kliko gooien;)
Alleen nou zie ik bij sommige builds dat er messing pijpjes in de vleugels worden aangebracht.
Waar voor is dat als ik het vragen mag?
Voor vlieg ervaring gaan we ons aanmelden bij Pegasus in Enkhuizen, hun laten m opstijgen dan kunnen wij er langzaam feeling ervoor krijgen.
Heb ook wat andere forums doorgelezen en daar zag ik ook een Amigo met motortje gebouwd worden, lijkt ons ook makkelijk als je uit een thermiek bel raakt.

Mvg Beau

Mvg Beau
 
Voor de vleugels te verbinden, worden stalen pennetjes in gestoken, zodat de vleugel een stijf geheel word, je kan ook alu buisjes gebruiken hiervoor of carbon.
Bij oudere bouwdozen was het soms maar een geboord gaatje door de eerste 3 triplex ribbetjes, wat soms een geleuter was en met de tijd uitsleet, met buisjes in te lijmen doet dit probleem zich niet meer voor.

Johan.
 
Bedankt voor de tip Johan!
Dus gewoon aan elkaar vast lijmen?
Heb nog wel carbon buisjes liggen van mn oude vlieger ;)
Is het handig om de 2 delen volledig vast te maken of heeft dat nadelig gevolgen voor de flexibiliteit van de vleugels?

Beau
 
Als je de vleugel tweedelig maakt is dat makkelijker in transport.
Daarvoor dienen de pennen, deze schuif je in het buisje en dan de andere vleugelhelft er tegenaan, de pen moet wel even lang zijn als twee buisjes, zodat je links en rechts verbind.
Vervolgens bevestig je de vleugel op de romp met elastiek of boutjes.

Johan.
 
Beau,

Als je handig bent en tekening kunt lezen is er veel mogelijk. Als je weet welk model je wilt bouwen is het handig om eens (tevoren) met iemand te praten over de bouw van het model van jouw keuze. Daarmee kun je dan veel voorkomende beginnersfouten voorkomen. Er blijven nog genoeg fouten over om zelf te maken. Het grote voordeel is dan dat de kans op een goed vliegend eindproduct een stuk groter wordt. Daarmee neemt de mogelijke frustratie af en het bouw-en vliegplezier toe.

Als je in je profiel opneemt waar je woont heb je straks zo iemand die je op weg helpt. Kan hij ook meteen helpen bij het invliegen.

groet,

Erik
 
De messing buisjes moeten in elkaar schuiven toch?
Of moeten ze in het balsa vallen?
En nog een vraagje, hoe bevestig/verstevigen we de opstaande gedeelte van het laaste deel van de vleugels?
Het ziet er zo ongeveer eruit, wel een beetje overdreven getekend met symbolen. \__/

Mvg Beau
 
De vleugel heeft een z.g.n dubbele v stelling of knikvleugel.
iets lastiger te bouwen,maar vliegt superstabiel.
de amigo is zeker goed van tekening te bouwen,en ze vliegt heerlijk.
in de messing buisjes schuif je straks de vleugelpen,deze heeft een knik om de v stelling te bepalen,de pen blijft er los inzitten zodat de vleugels deelbaar blijven,en makkelijker te transporteren en op te bergen zijn.
heb je een stuklijst bij de tekening??
grt Paul.
 
De vleugelpen is, als ik me goed herinner, van gehard staal en staat in de V-vorm. De messingbuisjes worden vastverlijmd in de balsa vleugelspanten. De vleugelpen blijft los, dus daar schuif je als het ware beide vleugelhelften op. De vleugelhelften blijven wel op hun plek door de bevestigingselastieken (niet op bezuinigen en gebruik er niet twee/ drie, maar meteen zes of zo).
 
Back
Top