Ampèrage en thrust

Frits37

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
Wat mij opvalt bij vergelijking van 64mm EDF's, is het grote verschil in Ampèrage. Bijvoorbeeld bij 4S wordt voor een xfly 3200kv 40A (950gr. thrust) opgegeven, voor een FMS 3150kv ook 40A (1150gr. thrust) maar bij een QX 3800kv 70A (1950gr. thrust). Dat laatste Ampèrage klopt wel: mijn QX 3800kv meet ruim 70A op vol vermogen.

Het lijkt erop dat de verhouding tussen thrust en Ampèrage wel redelijk in verhouding zijn - mits die 1950 klopt gaat het om 23 tot 28 gram thrust per Ampère - maar ik verbaas me toch over de grote verschillen. De afmetingen van de motoren zijn als volgt:
xfly 2840
FMS 2840
QX 2822

Wat zou een goede manier zijn om thrust te meten?

Waar verbaas je je dan precies over?
De toerentallen zijn toch compleet anders?
Die laatste loopt bijna 20% harder.

Daarnaast is het plaatje niet compleet zonder de snelheid vd luchtstraal, welke afhankelijk is vd spoed van de fan. Thrust + speed = vermogen.

Hij loopt 20% harder maar verbruikt 75% meer stroom. Dat lijkt erg inefficiënt.

Bij een niet lineair verband is zoiets niet geheel onverwacht, toch?

Als we ons even beperken tot de QX:
12,6V = 49,3A @ 1296 gr.

Bij 16V draait hij dus 27% harder, verbruikt 42% meer stroom, en heeft 50% meer stuwkracht.

In vergelijking met de concurrentie lijkt QX het te winnen op brute kracht, maar de gepubliceerde waarden van QX zijn overdreven. In tests en reviews vind je veel lagere waarden.

En zo komen we op het tweede deel van je vraag:

Conclusie: in vergelijking met de andere is de QX enigszins inefficiënt? Ik zal hem morgen eens boven de weegschaal houden, voor een indicatie.

Ik heb hem vlak boven de weegschaal gehouden en kwam tot 1800 gram stuwkracht. Iets minder dan de opgave, maar beduidend meer dan die andere twee van rond de 1000. Het hogere stroomverbruik is dus toch in lijn met de prestaties.

Het is vaak bij EDF zo dat het ingaande vermogen sneller verhoogd dan de geleverde (statische) stuwkracht. Je vergeet namelijk nog 1 ding: stroomsnelheid. Naast meer stuwkracht statisch wordt de snelheid van de uitgaande lucht ook hoger en die 2 samen zijn het geleverde vermogen. En natuurlijk wordt het rendement ook minder als je er meer vermogen in stopt.

Back