Ampère berekenen van de motoren? Zodat de regelaar / lipo gecontroleerd kunnen worden.

Omdat ik pas de eigenaar geworden ben van een Losi 22 wil ik hier andere lipo's voor aanschaffen. De lipo's die ik hier heb liggen passen namelijk net niet. ( Hardcase Turnigy 5200mAh 30-40C ).

Omdat ik graag wil weten hoeveel C-rating ik het beste kan nemen op lipogebied, zou het handig zijn om de Amp draw te kunnen berekenen.
Ik heb al flink lopen googlen, en uiteraard hier ook de zoekfunctie gebruikt, maar helaas heeft dat niet geholpen.

De motoren die ik hier heb :
Speed Passion Ultra Sportsman 9,5T (1e versie nog van 2007)
Speed Passion Ultra Sportsman 10,5T (1e versie nog van 2007)
LRP X12 Vector 6.5t (deze zat bij de aankoop Losi 22)

De regelaar die bij de koop zat is de : GM-Genius Race 80R.
Deze kan Max. continuous current: 80 A en Max. motor current (10 sec.): 160 A aan volgens de specificaties.

Nu vraag ik me dus af of er een formule bekend is om de Ampères te bepalen van de motor?
(Ik begin nu namelijk te twijfelen of de regelaar misschien wel te zwak is voor de motoren?)

Manual van de 6,5T
http://www.lrp.cc/fileadmin/lrp_anleitungen/anl_27726_ma00207-vector-x12-e-090518fv.pdf

Van de 9,5T en 10,5T kan ik helaas geen gegevens vinden behalve het aantal turns.. is het aantal Ampère dan niet te achterhalen bij deze motoren?

Berekenen kan je dat niet .

Met auto,s andere vragen die de gelijke setup hebben , je hebt dan een idee wat jou setup kan trekken aan Amperes .

Alleen een datalogger kan je precies de waardes vertellen omdat je een wissellende verbruik hebt .
Op zand rijden of op de straat is een heel groot verschil.;)

Mvg Johan

berekenen kan je het wel echter of je met die berekening veel kunt is altijd een 2de.
Je hebt met dynamische belasting te maken en geen constante.

Je motor 6.5T = 394W op 7,2V
P = U * I
394 = 7,2 * ?
394 / 7,2 = 54,73A

Dit is de continue amperage van je motor.
LET OP: ik ga uit van 7,2 / 7,4V accu (3 cellen lipo is 11,1V!)

Je regelaar is 80A continue, 160A piek.
Mijn regel bij brushed was altijd max continue motorvermogen x 140% = minimaal vermogen regelaar. Ben helaas gestopt met hoog vermogen trekken omdat ik in de vrachtwagens zit. Echter neem ik aan dat deze regel nog steeds goed gebruikt kan worden.

55A * 1,4 = 77A.
Je zit dus exact binnen die marge.

Voor je lipo kan je het ook makkelijker berekenen.
Je regelaar is max 80A continue en 160A piek.

Als je een lipo van 5000mAh = 5Ah heb.
Dan moet je continue 80 / 5 = 16C hebben
En max 160/5 = 32C

Ook hier weer de 140% regel op toepassen.
Een 25C continue met een piek van 40C belasting lipo zou moeten voldoen in theorie.

In de praktijk kan het zijn dat je belastingen anders komen te liggen echter is dan niet alleen je accu het probleem maar ook de regelaar kan overhit raken.
Er van uit gaande dat je setup goed bij elkaar past en je geen al te gekke dingen doet kan je bovenstaande aanhouden.

Aha, dit zijn handige berichten. Bedankt! :)

Een 10,5T motor zou dus eigenlijk sowieso geen probleem moeten zijn omdat deze minder Ampère trekt als een 6,5T motor?

Wat versta je precies onder max continue motorvermogen en wanneer zou de motor aan deze waarde kunnen komen?

Laatst bewerkt:
Nadat ik het laatste bericht getypt had, was ik al begonnen met rekenen.

Alleen, omdat ik geen gegevens heb kunnen vinden van de originele Speed Passion 9,5T en 10,5T motoren, heb ik maar de Erasers genomen van LRP. Ik neem aan dat er qua Wattage, niet zo heel veel verschil in zal zitten.

Op onze baan is het namelijk sowieso onmogelijk om vol gas te rijden met deze motor. Hierdoor komt er dan ook een iets langzamere in.
Met de 9,5T en 10,5T, zou deze regelaar in ieder geval helemaal geen probleem moeten hebben, en dat is al zeer fijn om te weten :)

Alleen vraag ik me af wanneer je max continue motorvermogen zou bereiken met de motor? Is dat bijvoorbeeld bij constant vol gas?

continue motorvermogen wordt opgegeven door de fabrikant en heeft te maken met warmte ontwikkeling etc.

Dit vermogen is wat je maximaal continue mag trekken zonder de motor te overbelasten.

een 9.5T motor hoeft niet gelijk te zijn aan een motor met dezelfde naam van een andere fabrikant.

Het is echter wel vaak zo dat hoe hoger de getal voor de T hoe meer vermogen de motor gebruikt.

Huh, "Het is echter wel vaak zo dat hoe hoger de getal voor de T hoe meer vermogen de motor gebruikt."

Als ik de datasheets bekijk loopt het vermogen toch juist af van de motor?

Bijvoorbeeld op de sheet die ik gebruikte bij de 6,5T motor.
Als je dan kijkt naar de 9,5T als voorbeeld, maakt hij minder toeren, en gebruikt minder Wattage.

Heb ik je zin verkeerd gelezen, of beredeneer ik fout op dit moment?
In mijn ogen zou het op dit moment zijn met het voorbeeld:
5,5T gebruikt meer Wattage en maakt meer toeren, hierdoor trekt ie meer Ampère dan een 6,5T. Hoe hoger het getal dan wordt, hoe minder Ampère, minder toeren en Wattage.

Of ik zie de logica op dit moment even niet meer :P

mijn fout. is een tikfout ingeslopen.

Bedoelde uiteraard hoe lager het getal voor de T hoe hoger het vermogen.

De hele T (turns) verhaal vind ik zelf nog een erg slecht gekozen uitleg methode van de fabrikanten. je kunt er bar weinig mee. Er spelen meer factoren mee dan alleen het aantal wikkelingen.

sterker nog bij brushless gaat deze methode volgens mij al niet meer op en is het alleen maar nog verwarrender.

Aha, oké. Duidelijk! :)

Als ik met de 6,5T brushless in de buggy wil gaan rijden (volgend seizoen bij een cup bijvoorbeeld) dan haal ik me een andere regelaar. Gewoon voor de zekerheid een die wat meer Ampère aan kan zoals de Mamba Max Pro bijvoorbeeld.

Nu weet ik in ieder geval dat ik zonder kopzorgen met een 9,5T/10,5T motor kan rijden en dat is al zeer fijn. Op de planning voor de Slash 2WD staat ook een brushless ESC die zal gaan komen als de brushed motor versleten is.

Met de info die ik nu gekregen heb, kan ik daar ook mee aan de slag en weet ik nu dat ik de GM Genius 80R daar dan ik kan plaatsen en dan in de buggy een Mamba Max Pro wil plaatsen :)

Vriendelijk bedankt!

... Het is echter wel vaak zo dat hoe hoger de getal voor de T hoe meer vermogen de motor gebruikt.
Snelheidsfoutje of gewoon een brainfart: hoe meer windingen (rest van de motor blijft gelijk), hoe lager Kv (in toeren/Volt), hoe hoger Kt (koppel/Ampère) en hoe lager de opgenomen stroom (onder gelijke omstandigheden).
Kv x Kt = 1 (SI eenheden!)

Gelukkig verdwijnt dat hele turns gedoe en komt Kv steeds meer in zwang bij auto's en boten. Het getal kun je alleen gebruiken om motoren die voor de rest identiek zijn te vergelijken (afmetingen, materialen, magnetisme).

... Bedoelde uiteraard hoe lager het getal voor de T hoe hoger het vermogen. ...
(Jij weet dit al) Echter, het vermogen dat motor kan kwijtraken aan de lucht verandert niet. Daardoor zal het vermogen dat motor kan verwerken niet veel veranderen, alleen het toeren-karakter verandert. Vergelijk het met lange- versus korte-slag verbrandingsmotoren.

edit: Alwin had al gecorrigeerd

Laatst bewerkt:
Back