AMP kabelschoentjes

Alle,
Is het raadzaam op AMP kabelschoentjes te gebruiken als stekker verbinding van Accu naar regelaar.
Als je in de installatietechniek kijk word alles gekneld, solderen is uit dan boze en ook hier loopt er regelmatig een grote stroomsterkte door.
Het aanknijpen dient natuurlijk wel met een professionele tank te worden gedaan, zo krijg je een zeer betrouwbare verbinding.
Wat denken jullie er van, het is namelijk zo makkelijk om die dingen aan te nijpen!
Mvg,
Pascal.

Amp stekkers zijn uitstekend waarvoor ze bedoeld zijn, nl een semi vaste verbinding. Wanneer je ze vaak verwisselt zullen de lamellen uitlubberen en het contact wordt minder.
Een goede krimpverbinding heeft voordelen ten aanzien van vibraties in de gebruikelijke toepassingen. Solderen maakt een deel van de kabel stug waardoor deze kan breken net naast de soldeerverbinding. In de autotechniek, de luchtvaart etc wordt inderdaad over het algemeen gekrompen.
Maar ook dan is een goede trekontlasting op de kabel een vereiste.

Voor modelbouw bedrijf moet je zeker tussen accu en regelaar een connector gebruiken die vaak in en uit elkaar kan worden gehaald en daarbij over een lange tijd goed blijven. Deze connectoren worden vrijwel altijd gesoldeerd en de kabel met krimpkous redelijk beschermd tegen trillingen en breuk.

In het algemeen is het aan te raden om spullen te gebruiken die zich voor de gewenste toepassing bewezen hebben.
Het gebruik van 'betere' producten en technieken uit een andere toepassing levert vaak een teleurstelling op als je ze niet zo gebruikt als ze ontworpen zijn.

Een voorbeeld is bv het gebruik van luchtvaart gecertificeerde PTFE of PMME kabels in je vleugel. In principe beter kabels dan onze PVC of Silicone kabels, maar als je ze niet gebruikt met de er bijbehorende stekkers en krimptechnieken zijn ze in de modelbouw praktijk onbetrouwbaarder.

Rick

Ik zou het niet doen. Die kabelschoentjes zijn niet bedoeld om vaak losgemaakt te worden. Daarnaast vraag ik me af of ze geschikt zijn voor de amperages die in de modelbouw voorkomen.

Ik denk dat je zelf het antwoord op je vraag geeft.
In de luchtvaart en auto-industrie is ook alles geknepen en dat is niet voor niets.:)
Solderen van kabels aan stekkers heeft zijn nadelen. Heb er zelf al een keer een hoop balsa splinters aan over gehouden.

en ook hier loopt er regelmatig een grote stroomsterkte door.
Heb even gezocht en als de info die ik heb gevonden klopt:

AMP connector rood (0,5 - 1,5mm2): max 10A
AMP connector blauw (1,5 - 2,5mm2): max 15A
AMP connector geel (4 - 6mm2): max 24A

Back