ampere verses voltage

Stroom wordt een stuk lager, als je al het andere (prop, timing, regelaar) hetzelfde houdt. Stroom wil kwadratisch stijgen/dalen met spanning. Spanning wordt 10/6 van oorspronkelijk spanning, stroom wordt dan factor (10/6)^2 = 2,8 lager. In de praktijk zal de verlaging wat minder zijn want door de laegere belasting blijft de accuspanning wat hoger. Hou het op een factor 2,0-2,5 lager zou zeggen, zit je altijd goed.

Probleem is dat je motor niet aan de toeren komt die normaal vlieg gedrag nodig heeft.

Wil je met zo'n veel lagere spanning nog wat vermogen opnemen, dan moet je een veel grotere prop draaien, gezien het lagere toerental, ook nog 1 met voldoende spoed omdat je anders alleen maar 'volgas' moet vliegen omdat je anders niet aan de vliegsnelheid komt.

Kv= 259, bij 10S (37 volt) en 80% rendement is dat 7600 toeren, met iets als een 20x10

Ga je nu naar 6S en 80% rendement, dan zit je op 4500 toeren dat is alsof je half gas vliegt.

okee de motor zit op een biglift. dus hij is overpowed zat het met model. maar het is meer of hij ook op power komt om te slepen..

Raymon,

Voor enig vermogen zou je op 6S richting minimaal 22x12 gaan, waarschijnlijk nog groter.
De prop draait daarbij zo langzaam het het lastig is voldoende pitch speed te creeeren.
Met te weinig pitch speed daalt de trekkracht op vliegsnelheid dramatisch, wat erg vervelend slepen is, je moet dan tegen de overtreksnelheid aan vliegen om nog trekkracht te hebben.

Heb je toevallig 2 6S pakketten? Dan zou je 12S kunnen overwegen, met een wat kleinere prop. Richting 16x8 oid.

Wat weegt je Big Lift?
Voor het slepen zou ik denken aan minimaal 1700W voor niet al te grote zwevers, voor grotere modellen (4mtr plus) aan 2kw+. (Uitgaande van een kilo of 6 voor je BL)

Groet,
Gerben

Kijk even naar de reviews van deze motor. Grote kans dat de Kv hoger is dan de fabrikant aangeeft. In dat geval kan 6S wel (maar wel flinke grote dan).

Beste is om bij 6S eens de stroom te meten met verschillende props. Klein beginnen voor de zekerheid.

Harold,

Voor een redelijk vermogen voor slepen, heb je een hoge stroom nodig, wat betekent dat de motorloop weer zeer kort wordt. Lijkt me geen ideale situatie. 80A zit je al snel.

Groet,
Gerben

Ik heb bij de motor een 22x12

Dit is de sleper voor de kisjes tot 3.5m
voor het grotere heb ik een bigji. Met 111c
ik zal de watsup er tussen hangen.met 6s en een 22x12
regelaar word morgen verstuurd, mischien zondag de maiden.
Hij gaat in het begin voor huckepack en klein sleepwerk doen.

Gerben,

Die motor zal best wat stroom aankunnen, maar mijn punt is dat je eerst zeker moet zijn van wat de Kv nu eigenlijk is.
Ik heb zoń zelfde motor, maar die heb ik ook nog niet getest. Als die inderdaad een Kv van 320 blijkt te hebben wordt het 8S2P A123 op de 6kg decathlon.

Het kan zijn dat deze motor geen ideale 10S motor is voor een grote prop en daarom mischien niet een geschikte sleepkistmotor.
Je kan natuurlijk bij lagere spanning (6S) met de stroom omhoog maar voor sleepvermogen kan 100A dan nog te weinig zijn.

Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Back