Hallo, Ik ben van zins om mijn nieuwe sukhoi (of sughoi zoals ze bij aeronaut zeggen) te gaan vliegen met een axi 2820/12 met 16 cellen (het maximum) Kan ik dit pakket dan nog laden wanneer mijn lader gevoed wordt door een 10 amp. gestab. voeding? Heeft er iemand ervaring met deze motor/ cellen combinatie? Bedankt, Maarten
Goh wat veel gegevens. Welke lader? Wat laad ie max in jouw 16 cellen? Spanning voeding? enz enz enz.... Vraagje, weet jij toevallig of dat ronde ding in het vierkante gat past....
Tis een hitec delta peaklader en hij laadt met max 5 amp. De voeding is een gewoon standaard app. op 220 met een output van 12 volt en max 10 amp. hebbie genoeg gegevens zo?
5 amp, ook in 16 cellen? Effe rekenen: 16 * 1.6v (nicad laad spanning) * 5 amp = 128 W. Lader verbruikt zelf ook watt.. 1x12 = 12 W -------- 140W 10 amp * 12 V = 120 W... Als voeding (bij 10,5 amp) en lader (bij iets ingestorte voedings spanning) beide nog niet janken kan het. Mijn voeding geeft ook 11 amp terwijl ie 10 aangeeft. Alleen 12 V is dan niet meer per see 12...
Leuke berekening Niek. Klein puntje. Rendement van de lader is rond 80%. Stroom komt dus eerder tegen 13A uit. Dat wordt zwaar voor een 10A voeding. Als de spanning te ver inzakt dan moet je de stroom maar een beetje terug regelen. Ik hou van simpele vuistregels. Ik adviseer 1A voeding per te laden cel. (boven 7 cellen, uitgaande van 5A laden) Hier: Je krijgt dan 16A voeding en je hebt 13A nodig. Dat kan dan ruim.
:? Hmmmmmm...... ja ja Ik heb ook een 10A voeding en 16 cellen accu´s en bij mij gaat een 16 cellen pakket met 5A laden uit een 10A voeding niet! De lader terugschroeven naar max 4A zou ik zeggen. Trouwens ook veel goedkoper dan uitproberen. Ik ben tot dit amperage gekomen door tijdens het laden de verbruikte A´s in de gaten te houden. Als gevolg van de toenemende laadspanning (richting Piek) nemen de verbruikte A´s toe. Ik heb er geen formule voor, maar weet door meten dat deze op enig moment boven de 10A uitkomt. Misschien kan het net, maar ik zou mijn spullen er niet aan wagen. Die ene A maakt het verschil ook niet. :wink: Luister naar Harold. 8O
Werkbare oplossing: Lood accuutje bij de voeding parallel zetten om ontbrekende amperes aan te vullen. Een 12V 7Ah (startkist accu) is al voldoende. Groter mag ook. "Die stabilisierte netzgerate" hebben 13.8 volt (= standy laadspanning voor 12V accu's). Niet helemaal toevallig, want dat is zo ontworpen om er een accu bij te kunnen zetten voor de piek belasting. Accu wordt daarna weer bij geladen.
maar kijk hierbij wel een beetje uit met voedingen ik heb zelf een 20a voeding maar er staat heel duidelijk bij , 20a niet continu dus 50%belast en 50% onbelast van de tijd een voeding continu belasten vraagt een grotere voeding met wel een 4 x hoger amperage. maar 1 accu laden moet kunnen maar 4 achter elkaar moet er toch wel een ventilator op de voeding 1 op de koelligamen en 1 op de trafo en natuurlijk af en toe de hand op de voeding kijken dat hij niet te warm word. groeten wiebe
Kan opzich wel, maar is toch niet aan te raden. Een pakket dat net van de lader komt gedraagt zich net even anders dan 1 die al een tijdje ligt (spanning, temperatuur). Je hebt dan 2 verschillende pakketten in gebruik en dat is niet goed (Zie het als slecht geformeerd) Bovendien Moet je 2 keer een volle laadtijd wachten i.p.v. 1 keer een iets langere tijd als je een lagere stroom insteld. @Wiebe Schakelende voedingen kunnen meestal wel continu het opgegeven maximum aan.
Wiebe, een geschakelde voeding is klein en licht, een trafo voeding is groot en zwaar .... Bron Conrad Catalogus 2003 Voltcraft 13,8V 8A-10A trafo voeding 170x230x110mm 4kg. idem 10A geschakeld 110x175x40mm gewicht 0,7kg
Iemand bij mij op de club die vliegt een piper met 4x 8-cellen. Dat zijn ook 4-Pakketten. Hij laad ze gewoon nog ff na voor ie ze d'r in stopt (NiMh). 'k heb btw nog nooit een piper zo door de lucht zien raggen als dat ding