And now for something completely different, Beta Major Be-56

M'n vloot bestaat bijna uitsluitend uit snellere modellen met een span van 1 tot 1.5m daarom voelde ik een onweerstaanbare drang om eens iets anders te bouwen.Het moest vooral eens geen koersmachien zijn, liefst wat groter en als het kan vrij snel gebouwd worden want het vliegseizoen is al bezig en ik wil er deze zomer toch nog plezier aan hebben. Nu staan er al jaren 3 modellen op m'n "to do" lijstje die aan de eerste twee eisen voldoen,

DSC_0187 by Dirk Wouters, on Flickr
-Rearwin Speedster. Heb ik al gehad ARF van Kangke met een ROTO 35cc, ik beklaag me nog steeds dat ik die ooit verkocht heb. Hiervan heb ik nu het plan op 2m40, volgens mij het plan waar Kangke zich op gebaseerd heeft. De motor heb ik nog dus die bouw ik mij nog wel eens ambachtelijk in hout.

Fournier RF4-D by Dirk Wouters, on Flickr
-Fournier RF4. Ook al gehad, lang lang geleden, eerst eentje van Mick Reeves 2m80. Die heeft het bewijs geleverd dat een vleugel verliezen in volle vlucht geen goede zaak is. Daarna heb ik er een gebouwd volgens een plan van FMT met 3m40 Spann, een goede 25 jaar geleden ook verkocht met mijne dwaze kop. Beide vlogen ze heerlijk, een derde komt er waarschijnlijk nog wel eens van helemaal in foam en weer ergens rond de drie meter maar op dit moment heb ik maar het begin van een ontwerp in m'n archief dus daar was nog wat teveel werk aan om die voor de zomer klaar te krijgen.

beta-major-hlavni-foto by Dirk Wouters, on Flickr
-Beta Major Be-56. Stond eens in FMT met plan en al ergens rond 1m70 spann en als ik me niet vergis was dat 10/97. Niks bijzonder, gewoon mooi, ik was er toen meteen helemaal weg van en wilde die wel eens bouwen maar toen zat ik volop in mijn EDF-fase. Tien jaar later ben ik dan toch eens aan een tekening begonnen, 2m40 spann en bedoeld voor diezelfde ROTO 35 van mijn Rearwin Speedster, het ontwerp was al vrij ver uitgewerkt maar zoals het al wel vaker eens gaat werd het projektje even opzij geschoven om snel iets anders te bouwen en zo raakt het stilaan vergeten.
106 by Dirk Wouters, on Flickr
105 by Dirk Wouters, on Flickr
Dat ontwerp heb ik dus weer opgegraven, alle houtwerk eruit gekieperd zodat enkel de buitenste schil overbleef en verschaald van 1/4 naar 1/5 dan blijft er nog een 2m over, alles virtueel in stukken gesneden en omgezet naar mijn manier van werken.
200 by Dirk Wouters, on Flickr

Ondertussen is de CNC machine al druk bezig maar daarover later meer,

Dirk
 
Laatst bewerkt:
Zoals beloofd het vervolg, snijden van de romp.

Het begin, een lekkere brok XPS klaar om versneden te worden,
IMG_20170512_164530861 by Dirk Wouters, on Flickr
drie XPS-fillets van 580x200x90 mm, meer is er niet nodig voor de romp
IMG_20170512_172931044 by Dirk Wouters, on Flickr
het patroon voor de eerste blok klaar om naar de snijmachine te sturen,
IMG_20170512_173523705 by Dirk Wouters, on Flickr
en we zijn vertrokken
IMG_20170512_173340793 by Dirk Wouters, on Flickr
na een uurtje pruttelen zijn de eerste stukken bijna klaar
IMG_20170512_183825903 by Dirk Wouters, on Flickr
en enkele uren later zijn alle stukken voor de romp klaar,
de achterkant
IMG_20170513_103156458 by Dirk Wouters, on Flickr
en de voorkant,
IMG_20170513_103426431 by Dirk Wouters, on Flickr
momenteel zijn de grootste delen van de romp al klaar,
IMG_20170513_191110640 by Dirk Wouters, on Flickr

Dit ging allemaal zo snel dat ik achterop ben geraakt met het uittekenen van de houten doos die in de romp moet komen, als morgen het weer wat tegenvalt dan kunnen de triplex delen gefreesd worden, tot dan zit ik vast met de bouw,

wordt vervolgd
Dirk
 
Hier zijn we weer, de laatste dagen is het hier maar stilletjes geweest dit wil echter niet zeggen dat ik stil gezeten heb, het was gewoon effe te druk om naast het bouwen en wat andere zaken die me bezig houden hier nog wat op het forum rond te hangen.
Ondertussen staat de romp in elkaar en is m'n printer nog volop bezig met de motorkap.

IMG_20170517_100915873 by Dirk Wouters, on Flickr
IMG_20170518_215432775 by Dirk Wouters, on Flickr
IMG_20170519_193544464 by Dirk Wouters, on Flickr
De twee delen klaar om tegen elkaar te lijmen
IMG_20170519_193517341 by Dirk Wouters, on Flickr
Het printen van de motorkap
IMG_20170522_184426594 by Dirk Wouters, on Flickr
vele,vele uren later nog steeds het printen van de motorkap
IMG_20170523_065736881 by Dirk Wouters, on Flickr
en eindelijk het eerste deel van de kap is klaar en past mooi op de romp, nu nog wachten op de voorkant die is binnen enkele uren klaar
IMG_20170523_145317926 by Dirk Wouters, on Flickr
Op de foto valt het niet zo meteen op maar de kap is nog verre van perfect, het zijn mijn eerste stappen in het 3D-printen en ik moet de knepen van het vak nog leren maar zo ging het ook met het styro snijden


Dirk
 
Laatst bewerkt:
De vleugel,

De nog warme vleugelkernen vers van de pers, deze keer in verschillende delen gesneden. Omdat de ligger hoe goed men ook plamuurt en schuurt steeds weer zichtbaar wordt door de papieren bekleding heb ik deze nu eens wat meer naar binnen gewerkt. Niet dat me dat zo verschrikkelijk stoort maar ik hoop dat de naad die nu nog zichtbaar blijft toch net iets minder zal zijn.
IMG_20170526_140719770 by Dirk Wouters, on Flickr
Het opbouwen van de ligger, eerst twee lijstjes van 6x6 met daartussen een triplex stuk waar de twee stalen latten voor de vleugelverbinding in schuiven.
IMG_20170526_105045829 by Dirk Wouters, on Flickr
Daarna past alles mooi tussen het voorste en achterste deel van de kern, lijm er tussen en alles mooi opspannen met enkele stukken tape.
IMG_20170526_141555539 by Dirk Wouters, on Flickr
IMG_20170526_143257903 by Dirk Wouters, on Flickr
Je kan ook zien dat het achterste deel deels hol blijft, dit spaart op het middenstuk van 420mm alleen toch al bijna 80gr. De uitsparingen die je achteraan ziet zijn eentje voor een extra lijstje van 5x3, dit moet voorkomen dat het vleugel met papier bespanning scheurt bij een klap langs voren, dat kan al eens gebeuren bij een zeer slechte landing en vooral aan het begin van de rolroeren, het papier brengt veel torsiestijfheid mee maar op trek zit het nogal snel aan z'n limiet, bij m'n kleinere modellen leg ik daarom meestal een strip versterkte tape onder het papier, dit zou hier ook volstaan maar nu de vleugel hol is wilde ik het eens zo proberen.De tweede uitsparing onderaan is voor het inwerken van de split-flaps.

en alles eens snel geposeerd voor de foto, je kan toch al zien dat het een vliegertje wordt en hij neemt ook best wat meer plaats in op m'n bouwtafel dan ik de laatste jaren gewend ben.
IMG_20170526_143437901 by Dirk Wouters, on Flickr

Wordt vervolgd,
Dirk
 
Petje af voor een mooie en logisch doordachte vleugelconstructie!
 
Dank u Brutus,

Een mens moet iets doen als hij wakker in bed ligt, momenteel lig ik wakker van de vleugeltippen ;-)

Dirk
 
Dirk, hier laat je toch weer zien,hoe je als constructeur, uitdenker en ontwerper tot grote prestaties komt. Wat mij opvalt, dat het zo mooi en doordacht in elkaar zit. Ik heb toentertijd jouw Puma gebouwd, maar dit slaat alles. Grote klasse !
Tom
 
Het gaat wat trager dan ik het voorzien had maar ja door het aanhoudende goede vliegweer .... toch heb ik een beetje vorderingen gemaakt, de vleugels zijn volledig gesneden.
De rechter vleugeltip, ook weer helemaal hol en met de liggers ingewerkt,
IMG_20170603_133640031 by Dirk Wouters, on Flickr
en de volledige rechter vleugel alles netjes geposeerd voor de foto,
IMG_20170603_133611091 by Dirk Wouters, on Flickr
IMG_20170603_132929347 by Dirk Wouters, on Flickr
ondertussen zijn de liggers al volledig gelijmd en de roeren van scharnieren voorzien, de vleugel kan zelfs al volledig gemonteerd worden alleen heb ik hier nog geen foto's van maar die hebben jullie nog te goed.

Dirk
 
Hier een paar foto's van het puzzeltje dat ik gefreesd heb
2017-06-07_05-49-55 by Dirk Wouters, on Flickr
dat wordt de afsluitende rib van het middenstuk met daarin verwerkt de opname van het landingsgestel,
IMG_20170606_231133697 by Dirk Wouters, on Flickr
IMG_20170606_231157049 by Dirk Wouters, on Flickr
Het wordt allemaal mooi passend in het foam ingewerkt en goed verankerd over een grotere lengte door enkele stukken draadstang van 5mm die door de vier gaten rond het blokje gaan.

en alles eens snel gemonteerd in wat binnenkort de uitbreiding van m'n hobbykamer wordt, het wordt toch een flinke joekel.
IMG_20170606_231235425 by Dirk Wouters, on Flickr

Dirk
 
En het gaat verder,
Sinds vandaag staat hij dan eidelijk op eigen benen,
IMG_20170608_060439307 by Dirk Wouters, on Flickr
IMG_20170608_060426643 by Dirk Wouters, on Flickr

Stabilo is gesneden en deze wordt afneembaar. Om er voor te zorgen dat de alu-buizen mooi parallel lopen en de instelhoek juist is heb ik snel een steuntje gefreesd, is soms toch wel handig zo'n freesmachine ;-)

IMG_20170608_211504381 by Dirk Wouters, on Flickr
Eens de lijm is uitgehard worden de buisje doorgesneden en van lengte gezaagd, dan zou alles netjes moeten passen op de romp

IMG_20170608_211941865 by Dirk Wouters, on Flickr

Dirk
 
Ik schat dat de bouw 3/4 jaar stilgelegen heeft omwille van verschillende redenen, maar aangezien mijn hobbykamer zo goed als klaar is, mijn snijmachine bijna weer operationeel is en ik al met wilde plannen zit voor een flitsend ducted-fan modelletje (X-46) heb ik vandaag de draad snel weer opgepikt. Veel is er nog niet gebeurd maar we zijn toch weer bezig.

Het uitsnijden van het richtingsroer, scharnieren plaatsen en in model brengen van heel het kielvlak.

20180305_222031 by Dirk Wouters, on Flickr

20180305_222203 by Dirk Wouters, on Flickr

morgen doen we weer verder maar eerst nog wat bijschaven aan de X-46 waarvan hieronder een voorproefje :D
X-46 collage by Dirk Wouters, on Flickr
 
Laatst bewerkt:
Als je je ogen ver genoeg dichtknijpt heb je een punt, ;-) Waar hij meer aan doet denken is deze

3bft183j by Dirk Wouters, on Flickr

Doch iedere overeenkomst met eender welk model is louter toevallig, wat ik in gedachten had tijdens het schetsen was deze :-D

6f461e2d52e1ae4ff0478b539653f4c5 by Dirk Wouters, on Flickr

en eigenlijk kom ik van ergens anders, hieronder de link naar hoe het een beetje gegaan is

https://www.flickr.com/photos/vonw004/albums/72157689868898602

Maar nu eerst verder met de Beta Major, hopelijk deze avond al

Dirk
 
Wat is die X-46 gaaf zeg!

Ook de keuze van de Lotus kleuren vind ik heel erg mooi.

Hierbij mijn vraag aan u om een bouwverslag.........:rolleyes: (ooit)

Overigens,als ik mijn ogen ver genoeg dichtknijp,moet ik aan de Yak-23 Flora denken.

Groet:Robin
 
Back
Top