M'n vloot bestaat bijna uitsluitend uit snellere modellen met een span van 1 tot 1.5m daarom voelde ik een onweerstaanbare drang om eens iets anders te bouwen.Het moest vooral eens geen koersmachien zijn, liefst wat groter en als het kan vrij snel gebouwd worden want het vliegseizoen is al bezig en ik wil er deze zomer toch nog plezier aan hebben. Nu staan er al jaren 3 modellen op m'n "to do" lijstje die aan de eerste twee eisen voldoen,
DSC_0187 by Dirk Wouters, on Flickr
-Rearwin Speedster. Heb ik al gehad ARF van Kangke met een ROTO 35cc, ik beklaag me nog steeds dat ik die ooit verkocht heb. Hiervan heb ik nu het plan op 2m40, volgens mij het plan waar Kangke zich op gebaseerd heeft. De motor heb ik nog dus die bouw ik mij nog wel eens ambachtelijk in hout.
Fournier RF4-D by Dirk Wouters, on Flickr
-Fournier RF4. Ook al gehad, lang lang geleden, eerst eentje van Mick Reeves 2m80. Die heeft het bewijs geleverd dat een vleugel verliezen in volle vlucht geen goede zaak is. Daarna heb ik er een gebouwd volgens een plan van FMT met 3m40 Spann, een goede 25 jaar geleden ook verkocht met mijne dwaze kop. Beide vlogen ze heerlijk, een derde komt er waarschijnlijk nog wel eens van helemaal in foam en weer ergens rond de drie meter maar op dit moment heb ik maar het begin van een ontwerp in m'n archief dus daar was nog wat teveel werk aan om die voor de zomer klaar te krijgen.
beta-major-hlavni-foto by Dirk Wouters, on Flickr
-Beta Major Be-56. Stond eens in FMT met plan en al ergens rond 1m70 spann en als ik me niet vergis was dat 10/97. Niks bijzonder, gewoon mooi, ik was er toen meteen helemaal weg van en wilde die wel eens bouwen maar toen zat ik volop in mijn EDF-fase. Tien jaar later ben ik dan toch eens aan een tekening begonnen, 2m40 spann en bedoeld voor diezelfde ROTO 35 van mijn Rearwin Speedster, het ontwerp was al vrij ver uitgewerkt maar zoals het al wel vaker eens gaat werd het projektje even opzij geschoven om snel iets anders te bouwen en zo raakt het stilaan vergeten.
106 by Dirk Wouters, on Flickr
105 by Dirk Wouters, on Flickr
Dat ontwerp heb ik dus weer opgegraven, alle houtwerk eruit gekieperd zodat enkel de buitenste schil overbleef en verschaald van 1/4 naar 1/5 dan blijft er nog een 2m over, alles virtueel in stukken gesneden en omgezet naar mijn manier van werken.
200 by Dirk Wouters, on Flickr
Ondertussen is de CNC machine al druk bezig maar daarover later meer,
Dirk

-Rearwin Speedster. Heb ik al gehad ARF van Kangke met een ROTO 35cc, ik beklaag me nog steeds dat ik die ooit verkocht heb. Hiervan heb ik nu het plan op 2m40, volgens mij het plan waar Kangke zich op gebaseerd heeft. De motor heb ik nog dus die bouw ik mij nog wel eens ambachtelijk in hout.

-Fournier RF4. Ook al gehad, lang lang geleden, eerst eentje van Mick Reeves 2m80. Die heeft het bewijs geleverd dat een vleugel verliezen in volle vlucht geen goede zaak is. Daarna heb ik er een gebouwd volgens een plan van FMT met 3m40 Spann, een goede 25 jaar geleden ook verkocht met mijne dwaze kop. Beide vlogen ze heerlijk, een derde komt er waarschijnlijk nog wel eens van helemaal in foam en weer ergens rond de drie meter maar op dit moment heb ik maar het begin van een ontwerp in m'n archief dus daar was nog wat teveel werk aan om die voor de zomer klaar te krijgen.

-Beta Major Be-56. Stond eens in FMT met plan en al ergens rond 1m70 spann en als ik me niet vergis was dat 10/97. Niks bijzonder, gewoon mooi, ik was er toen meteen helemaal weg van en wilde die wel eens bouwen maar toen zat ik volop in mijn EDF-fase. Tien jaar later ben ik dan toch eens aan een tekening begonnen, 2m40 spann en bedoeld voor diezelfde ROTO 35 van mijn Rearwin Speedster, het ontwerp was al vrij ver uitgewerkt maar zoals het al wel vaker eens gaat werd het projektje even opzij geschoven om snel iets anders te bouwen en zo raakt het stilaan vergeten.


Dat ontwerp heb ik dus weer opgegraven, alle houtwerk eruit gekieperd zodat enkel de buitenste schil overbleef en verschaald van 1/4 naar 1/5 dan blijft er nog een 2m over, alles virtueel in stukken gesneden en omgezet naar mijn manier van werken.

Ondertussen is de CNC machine al druk bezig maar daarover later meer,
Dirk
Laatst bewerkt: