ander tandwiel of zwaardere motor?

Volgens mij is het motortje dat ik in mijn reel ranger BL heb al doorgebrand. Het reageert iig nergens meer op.
Hoe zou ik dit kunnen controleren? En zou het een oplossing zijn een zwaarder motortje in te bouwen, ipv andere tandwielen? Ik heb nl grotere wielen gemonteerd en daarna na 5 minuten was t uit met de pret.
Daar komt wel bij dat de snelheidsregelaar ook al niet goed is dus kan ook een oorzaak zijn (hmm.... misschien toch geen goede aankoop die RAnger. Moet nu alles eerst weer terug sturen en dus weer 10 dagen autootje kwijt)

Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn.

uiteindelijk moet je bij een reely alles vervangen met een ander merk, dus als je deze hobby lang wilt uitvoeren gewoon kijken naar een ander auto'tje. bespaart op de lange termijn flink pegels

als je grotere wielen monteerd moet je een kleiner motor tandwiel of een groter hoofdtandwiel monteren, een beetje logisch nadenken had veel kunnen schelen

uiteindelijk moet je bij een reely alles vervangen met een ander merk, dus als je deze hobby lang wilt uitvoeren gewoon kijken naar een ander auto'tje. bespaart op de lange termijn flink pegels

als je grotere wielen monteerd moet je een kleiner motor tandwiel of een groter hoofdtandwiel monteren, een beetje logisch nadenken had veel kunnen schelen

Dank voor je reactie.
Ik heb (denk ik) logisch nagedacht. En in die logica paste het dat ik even voorzichtig op een normale ondergrond kon proberen met nieuwe bandjes. Ik denk nog steeds dat dat mogelijk moet zijn. Punt is dat de rijregelaar ook niet goed functioneert waardoor het vaak erg schokkerig reageert. Heeft er misschien ook mee te maken gehad dat het nu stuk is.

Mijn vraag blijft nu nog wel open want antwoord heb ik nog niet. Zou een zwaardere motor, met bijvoorbeeld een hoger koppel (heet dat niet Torque of zo?), ook een oplossing zijn ipv andere tandwieltjes?
Ik hoor het graag.

De kans dat je assen of bak het gaat begeven is dan weer groter. Kleiner vertanden is beter. Maar nog kan je van poep geen diamant maken

....

Mwha, alles vervangen is overdreven, ik rijdt ondertussen alweer met de originele ophanging, aluminium is te star voor mijn rijstijl.
Ik heb een Reely een Traxxas en geloof me beide gaan stuk, en niet alleen door extreem gebruik. Alleen een under-powered of veel te zwaar ontworpen autootje gaat niet stuk. Maar dat is ook niet leuk rijden. Feit is dat die Chinezen alles veel goedkoper kunnen maken en wie ben ik om dat niet te kopen in tijden van crisis.
Toppunt van integratie; een Amerikaanse motor in een Chinese wagen, veel fun. Ik mol af en toe een motor, CVD of een cardanas maar die heb ik ondertussen gewoon voor weinig op voorraad genomen.
Niet handig als je wedstrijd rijdt maar wel als je voor de lol rijdt en sleutelt.
Of de onderdelen van zo'n ranger ook direct bij de producent te verkrijgen zijn weet ik niet maar het is de moeite om het internet af te struinen.

Dan de grotere banden; kleiner motor tandwiel is een begin. Maar als de auto schokkerig rijdt kan de sensorkabel slecht contact maken of de accu te weinig stroom afgeven.
ALs het niet aan de sensorkabel of de accu ligt dan zou ik de wagen direct inleveren en hopen dat er iets gerepareerd terugkomt.

Volgens mij is het motortje dat ik in mijn reel ranger BL heb al doorgebrand. Het reageert iig nergens meer op.
Hoe zou ik dit kunnen controleren? En zou het een oplossing zijn een zwaarder motortje in te bouwen, ipv andere tandwielen? Ik heb nl grotere wielen gemonteerd en daarna na 5 minuten was t uit met de pret.
Daar komt wel bij dat de snelheidsregelaar ook al niet goed is dus kan ook een oorzaak zijn (hmm.... misschien toch geen goede aankoop die RAnger. Moet nu alles eerst weer terug sturen en dus weer 10 dagen autootje kwijt)

Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn.

Werd je motor of esc warm? Heb je dit uberhaupt getemperatuurd?
Je kan wel een andere motor plaatsen, maar als je de oorzaak niet weet schiet dat 0,0 op.
Wat er is gebeurt met je motor is simpel. Je monteerd grotere wielen, wat als oorzaak heeft dat je motor meer kracht/vermogen (=meert stroom=meer warmte) moet leveren dan met kleinere wielen. Zie het als op een skelter rijden met traktor wielen...succes met trappen. Nou dat is er ook gebeurt met je motor. Die kon die kracht niet leveren en is over verhit geraakt en waarschijnlijk doorgebrand.

Wat had je moeten doen? Als je grotere wielen wilt moet je de motor lager vertanden (pinion gear kleiner, lager getal en evt een "grotere", hoger getal spugear beiden geven het zelfde effect namelijk meer toeren), dit zodat je motor meer torque(toeren) kan maken en de motor zo ook koeler blijft.

Een andere motor kopen heeft geen zin als je niet weet hoe je je auto moet instellen. Nu kun je hopelijk je eigen conclusies trekken ;).

Succes ermee!

Werd je motor of esc warm? Heb je dit uberhaupt getemperatuurd?
Je kan wel een andere motor plaatsen, maar als je de oorzaak niet weet schiet dat 0,0 op.
Wat er is gebeurt met je motor is simpel. Je monteerd grotere wielen, wat als oorzaak heeft dat je motor meer kracht/vermogen (=meert stroom=meer warmte) moet leveren dan met kleinere wielen. Zie het als op een skelter rijden met traktor wielen...succes met trappen. Nou dat is er ook gebeurt met je motor. Die kon die kracht niet leveren en is over verhit geraakt en waarschijnlijk doorgebrand.

Wat had je moeten doen? Als je grotere wielen wilt moet je de motor lager vertanden (pinion gear kleiner, lager getal en evt een "grotere", hoger getal spugear beiden geven het zelfde effect namelijk meer toeren), dit zodat je motor meer torque(toeren) kan maken en de motor zo ook koeler blijft.

Een andere motor kopen heeft geen zin als je niet weet hoe je je auto moet instellen. Nu kun je hopelijk je eigen conclusies trekken ;).

Succes ermee!

Bedankt maar weer voor alle reacties. Zojuist mijn 'gerepareerde' autootje terug gekregen. HELEMAAL NIET gerepareerd dus. WAT een ergernis.
Op de vraag of mijn motor te heet was geworden, kan me haast niet voorstellen want dat heb ik direct gevoeld. Motor was nog niet eens lauw. Kan ook haast niet want heb maar heel even gereden. De rijregelaar is ook nog eens volledig van slag. Reageert niet eens meer op zender. Ook resetten heeft geen zin. DE wielen staan strak naar rechts gevouwen zodra het wordt ingeschakeld, en wielen draaien soms zomaar even volgas, zonder reden. lampjes blijven maar groen en rood aan en uit springen, soms alleen maar heel lang rood, gaat dan helemaal niet meer uit. Werkt allemaal voor geen meter en roept alleen maar irritatie op. Ergste is nog dat ik net allerlei reserve onderdelen heb gekocht. Ook alle kabels nagekeken of mogelijk nog iets los zit. Allemaal niet het geval. CONRAD repareert het dus niet eens. Wel een mooi briefje erbij in het duits: rijregler controliert und fifjrfijrfiejfisfslfsdr... zoiets. Heel fijn.
Spijt spijt spijt. Maar goed, uiteindelijk eigen schuld denk ik. Beter eerder dit forum eens goed kunnen doornemen. WAT een irritatie kun je hiervan krijgen zeg. Verschrikkelijk. Laatste hoop is dat CONRAD mij gewoon een nieuwe rijregelaar opstuurt. Als het dan eens gewoon werkt, kan ik daarna tenminste evt bij een volgend probleem gewoon nieuwe onderdelen kopen. Heb ik er tenminste even mee kunnen rijden, zeg maar.
Affijn, bedankt voor het lezen. Ik ben iig mijn frustratie een beetje kwijt hierdoor.
Als er nog meer tips zijn, ik hoor ze nog steeds graag. Eerst eens kijken bij de tweedehands afdeling van deze site (had ik gelijk moeten doen)

Volgens mij is de speed controller een van ezrun ( ik heb de blue tanga brushless ), hij lijkt er verdacht veel op. ( heb hem naast een echte ezrun gelegd, zelfde specificaties, ik heb de 35A) De speed controller is 35A, wat trouwens redelijk krap zit met motortje. Ik heb zitten internetten en kwam er achter dat de motor continu 40A vraagt. Bij mij is de speed controller nog niet kapot.

Back