ander wedstrijd consept 1/8 NK

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door hansdo, 9 jul 2009.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Waarom de wil om te moeten veranderen?
    Nogmaals, het gaat nu goed en geeft een spannende competitie, de animo is groot, de klasses sluiten goed op elkaar aan en ons wedstrijdopzet (op de 7 min kwalificatie na) sluit weer goed aan met de EFRA.
    Voorlopig zien we alleen groei en die groei moeten we ruimte geven zonder meer druk op de vrijwilligers te zetten.
     
  2. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Dat zeg ik toch?
    Om de groei te huisvesten (vergeet niet dat je altijd een jaar achter de feiten aanloopt) is verandering volgens mij iets wat nodig is....
    En nogmaals, mijn voorstel is niet veel anders dan het huidige systeem hoor!
    Maar ik geef toe, 2 man extra is niet veel, met een NK van 24 en een NC van 38, dan groei je pas echt....
     
  3. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik begin eerlijk gezegd steeds meer voor het voorstel van Roelof (van afgelopen winter) te voelen. Met name vanwege de extra capaciteit van 24 + 38 = 62 deelnemers. Hoog tijd voor een schemaatje dus.

    [​IMG]

    Misschien wel even wennen dat kwalificatieheat 7 weer NC is, en wellicht kan de volgorde van de finales anders gekozen worden (wie daarvoor suggesties heeft?), maar qua tijdschema kan het.

    Wel duidelijk dat 38 man NC echt veel ruimte biedt, om precies te zijn voor 8 extra 1:8 licentiehouders, voor diegenen die dat graag zouden willen. Voor de rest die dat niet durven of de voorkeur aan de vrijblijvendheid geven, is dan altijd ook nog de PS een hele mooie wedstrijdserie.

    @ Roelof: Dien jij dit als 1:8 sectie als voorstel in of moet ik het t.z.t. doen?

    Ook is het m.i. verstandig om exact te beschrijven in welke volgorde de eventuele extra NC plekken in het vervolg toegekend worden.
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2009
  4. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Je wilt de 1/4 finales al laten beginnen als de kwalificatie nog bezig is?...
    Je hebt echt haast...:p
    Maar er zit nog wat ruimte in je schema, dus moet lukken.
    Ik denk ook dat je beter de tijd tussen de kwalificaties kunt verkorten.

    Is het een idee, om met de kleine pauzetjes die toch al in het schema zitten, het verhaal uitstel af te schaffen?
    Want eigenlijk is de tijd die voor uitstel gegeven kan worden verwerkt in deze pauzetjes...
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2009
  5. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb het tijdschema aangepast. Het past, maar zoals verwacht is het redelijk strak.

    Om het passend te maken / houden tussen het timeframe van 10:00-17:00 liggen er inderdaad Martin 2 opties voor de hand:

    1. de tijd tussen de kwalificaties verkorten van 5 naar 4 minuten. Dit levert een totale tijdbesparing van 20 minuten op. Vraagt wel de nodige discipline van de rijders & helpers. Wellicht wel iets wat het proberen waard is?

    en/of:

    2. uitstel alleen in de 1/1 finales toestaan?

    3. andere opties ... ?

    Op deze manier (30 NC plekken) creëer je wel ruimte, wat wel wenselijk lijkt, gezien de toenemende belangstelling voor de 1:8 in de afgelopen jaren. De 54 plekken waren altijd helemaal ingevuld, en daarnaast nog de goede opkomst bij de PS. Wat dat betreft hebben we een luxe probleem t.o.v. bijv. de 1:10. Verder zal het m.i. afwachten zijn of alle 38 NC plekken daadwerkelijk ingevuld gaan worden. Wie weet worden er maar 35-36 licenties aangevraagd? Dan kun je daarnaast nog kijken hoeveel PS deelnemers er overblijven. Vergeet zeker niet dat veel rijders het niveau en de PS vrijblijvendheid wel lekker vinden, en hoe gek het ook klinkt, de stap voor clubrijders naar een NK licentie vaak als een grote drempel ervaren wordt. Ik ben er dan ook van overtuigd dat dit een van de belangrijkste succes factoren is voor de PS series.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ter info, ik had 59 licentie aanvragen begin dit seizoen waarvan er een paar zich hadden teruggetrokken en uiteindelijk 2 moesten degraderen uit de NOMAC en 1 PS rijder tegen werd gehouden. Vorig jaar had ik 55 aanvragen.
    Als de trend zich door zet en eventueel een oproep doet dat door uitbreiding meer mensen open kunnen inschrijven kom je wel aan die 62 man.

    4 minuten tussen de heats is prima te doen, de meeste mensen staan al klaar en je dient na het rijden direct je baanpost in te nemen waarmee je voldoet aan de verplichte 2 minuten voor de start aanwezig zijn. Ik denk dat zelfs 3 minuten mogelijk is.
     
  7. Beethoven

    Beethoven

    Lid geworden:
    9 dec 2003
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Gouda
    richard strak schema alleen wanneer moet de wedstrijdleiding eten ?
     
  8. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Dat geeft wel aan dat er echt behoefte aan (een mogelijkheid tot) uitbreiding is, temeer reden om 38x NC serieus te overwegen, zelfs ten koste van de 7 minuten kwalies. 3 minuten tussen de heats zou misschien theoretisch haalbaar moeten zijn, maar in de praktijk vraag ik me het af.

    Na het stoppen van de 5 min. heeft iedereen officieel nog 30 sec. na zijn eigen gestarte tijd om de laatste ronde af te maken, dan allemaal de pits inrijden, motoren uitzetten, auto en zender uit te zetten en de rijderstelling af te lopen naar de baanpost. Vorige helpers / auto’s de pits uit en naar de TC, en de volgende groep er in. Na het 30 sec voor de start signaal duurt het in de praktijk ook altijd net even iets langer tot dat iedereen opgesteld is en daadwerkelijk gestart wordt. Normaalgesproken wordt voor dit ritueel 2 minuten gerekend. Stukje (extra) discipline voor alle deelnemers om 62x NC mogelijk te maken?

    3 minuten tussen de heats zou m.i. ten koste gaan van 1 van de 3 minuten opwarmtijd. Kan natuurlijk wel, maar ik weet niet zeker of dit gewaardeerd wordt, ik zou denk ik niet tornen aan die 3 minuten opwarmtijd. Tenslotte hebben niet alle NC deelnemers supergeoliede teams / pitmaten.

    Alex, de WL en TC eten en drinken bij ons meestal al tussendoor (wordt bezorgd) hun patatje en broodje hamburger, colaatje etc, voorafgaand aan het maken van de finale indeling. Die 20 minuten pauze is m.i. wel realistisch om even de benen te strekken. Ik weet niet hoe het bij andere verenigingen gaat natuurlijk, daar heb je gelijk in. Ik denk dat het verstandig is om een concreet voorstel uit te werken en dat aan de organiserende verenigingen voor te leggen.
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2009
  9. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Richard, je creëert pas echt ruimte als je bijvoorbeeld één serie naar de zaterdag verschuift. Dat is al met al 1,5 uur werk en geeft op de zondag meer dan genoeg ruimte zodat vrijwilligers het rustiger aan kunnen doen.
    Alleen deze oplossing doet de hobby / sport goed, anderen kosten alleen maar meer stress.
     
  10. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Jaaa Pieter, ben ik met je eens! Voor de deelnemers maakt het niet uit, meer dan de helft van de deelnemers is zelfs op de vrijdag al aanwezig, maar:

    Klint erg stellig Pieter, is dat zo? Zoals al gezegd, en ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik heb het vermoeden dat een voorstel voor een iets strakkere dagindeling op de wedstrijdzondag het bij de meeste verenigingen sneller zou kunnen halen dan een uitbreiding naar een 2-daags NK evenement, waarbij je dus voor de zaterdag ook nog eens een volwaardige WL en TC operationeel moet hebben, denk je zelf ook niet?
     
  11. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    In detail denk ik dat vooral de TC een probleem kan / zal zijn. De WL zie ik altijd al op de zaterdag op de baan om zaken voor te bereiden.

    Daarnaast, vergeet niet dat een strakkere dagindeling ten koste gaan van kwaliteit, als een rijder eens een keer iets ernstig heeft aan zijn auto zal hij minimale tijd hebben om dat te repareren. Ook zal een probleem bij de WL of een ongeluk zoals laatst op MACH direct een tijd probleem opleveren.

    Buiten dit alles heb ik al vanaf een paar clubs te horen gekregen dat er wat "meer" moet gebeuren in deze barre tijden.

    Al met al kost het je op de zaterdag alles bij elkaar misschien 2 uur om een hele reeks te doen, het geeft je op zondag veel meer ruimte.
    Zoals ik al eerder aangaf ligt hier de uitdaging die volgens mij oplosbaar is.
    Je zou het zelfs bv alleen met de NK groep kunnen doen, dan ben je 1 uur kwijt.
     
  12. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Okay, even concreet nu dan komen we ergens, goeie discussie. :)

    Altijd? Ow? Bij ons niet hoor. Dat ik er ben is omdat ik rijder ben. Misschien, omdat ik er toch al ben, zet ik de wedstrijd wel klaar in de WL, maar de WL zelf komt toch echt pas op zondagochtend.

    Uitlopen van een NK wedstrijd, in geval van welk incident ook, heb ik nog bij geen enkele vereniging als een probleem gehoord. Je moet het echter niet bij voorbaat zo gaan plannen, dan gaat er iets verkeerd.

    Voor je info. Onze VRIJWILLIGERS in de WL en TC wonen geen van allen in Apeldoorn, maar allemaal op minimaal ca. 3 kwartier rijden.

    Kredietcrisis? Nee toch? Ik merk er niets van in het NK gebeuren. En welke verenigingen zijn dat dan? Wat zou dat “meer” moeten zijn dan volgens die verenigingen? En wat levert een deel van de wedstrijd naar de zaterdag zetten op voor de verenigingen?

    Overal bij alle NK wedstrijden hoor ik van de bestuursleden dat dat altijd een heikel punt is om voldoende mensen bij elkaar te krijgen, maar misschien heb ik het mis … de verenigingen, die de NK’s mogelijk maken, draaien allemaal op VRIJWILLIGERS. Je weet wel, dat zijn van die achterlijke mensen die voor de kat z’n viool tig km’s rijden in hun eigen vrije tijd, hun vrije zondag opofferen om in de kantine te gaan staan, de TC en de WL te doen … zodat anderen, die ze niet eens kennen, lekker met hun RC autootje kunnen spelen. ;) En tot overmaat van ramp wordt je als vrijwilliger dan ook nog uitgescholden als ze het niet altijd eens zijn met een strafmaatregel … kortom, je doet het nooit goed, of het deugt niet … rare mensen die vrijwilligers eigenlijk …

    Vraagje Pieter, was je zelf ooit wel eens vrijwilliger geweest?
     
  13. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Nee, al heb ik wat je hierboven beschrijft over de jaren heen wel van dichtbij mee mogen maken. Het vrijwilliger zijn kan op zo'n competatieve dag geen leuke taak zijn en je hebt gelijk dat vrijwilligers meestal ver te zoeken zijn.
    Als dat dan de kern is moeten we kijken hoe dat opgelost kan worden.

    Nog even over de clubs: Ik noem geen namen van clubs maar bedenk je goed dat een NK de nodige exposure geeft voor eventuele nieuwe aanwas. Daarnaast genereerd een tweede dag altijd meer omzet voor de kantine, als er vijwilligers zijn die hem open doen...

    Hoe motiveer je mensen om als TC of WL aan het werk te laten gaan? Wat zijn dan de opties? Een onkosten vergoeding? Een vaste groep? Meer gezelligheid? (zie bv de bbq's en feestjes in andere landen)

    Even terug naar de basis. Fabrikanten maken wagens voor competitie en fun, clubs geven de rijders de mogelijkheid om de competitie en fun op een gezellige en veilige manier uit te voeren. De Nomac brengt dit allemaal bij elkaar om er voor te zorgen dat dit volgens bepaalde regels gebeurt in overleg met de fabrikanten, clubs en leden.

    Nu worden er meer auto's verkocht dan verwacht, de sport / hobby trekt aan. Voor de clubs ontstaat de uitdaging om nieuwe mogelijke leden een onderdak te bieden en voor de Nomac de uitdaging om dit tijdens competities te huisvesten.

    Mijn punt is... grotere markt, meer leden, meer geld (mits je het onderdak kan bieden...) er is dus meer omzet maar we willen niet meer geven?

    Nogmaals, we staan op het punt de 2-na beste competitie van Europa te huisvesten.

    (goede discussie zo)
     
  14. hugo41

    hugo41

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Zeewolde
    Nee richard
    dat werkt echt niet

    kijk maar naar jullie zelf op Apeldoorn


    wat een onzin discussie zeg !!
     
  15. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Okay, kijk, nou komen we ergens …

    Ik kan dus niet voor andere verenigingen spreken, maar alleen die van ons. Meestal kenmerkt de zaterdag bij ons zich tot een beperkte keuken, dus tosti’s, bapao, belegde broodjes, koffie, frisdrank, etc. is allemaal verkrijgbaar. Makkelijke dingen die je met 1 man / vrouw bezetting aan kan. Als de kantinebezetting het toelaat kan zelfs de frituur open. Toiletten, compressorruimte en andere faciliteiten zijn al vanaf vrijdag beschikbaar, mogelijk gemaakt, omdat vaak 1 van de leden als deelnemer van de NK’s de verantwoording neemt om het hek open te doen, toezicht te houden, en aan het eind alles weer netjes af te sluiten. Iets wat we vorig jaar als proef hebben gedaan, en dit jaar door elk van onze eigen AMCA sectie bestuursleden wordt gedragen en uitgevoerd.

    Bij andere verenigingen kan alles overigens totaal anders geregeld zijn, hier moet je terdege ook heel goed rekening mee houden.

    Nieuwe aanwas vindt NK’s een ver-van-mijn-bed show, voor hen is verreweg het allerbelangrijkste deelname aan de clubwedstrijden.

    Onkostenvergoeding is al helemaaaaal niet aan de orde. Vergeet het maar. Een borg voor het uitvoeren van activiteiten werkt ook niet. We betalen niemand, en dat zal ook niet gebeuren. Motivatie van vrijwilligers is een vak op zich, iedereen heeft zo zijn eigen motivatie, maar ik ben blij te zien dat je er even bij stilstaat nu.

    Volgens mij is het andersom. Eerst waren er een stel fanaten, die met z’n allen, met bloed-zweet-en-tranen, een vereniging hebben weten op te bouwen, en lekker onderling met elkaar gingen racen. Uiteindelijk met en aantal fraaie circuits in NL. De NOMAC kan dit alleen maar doen met deze verenigingen als basis. Zonder verenigingen geen NOMAC.

    Nieuwe leden zijn altijd van harte welkom. Dus hoezo economische crisis? De uitdaging voor de NOMAC is om een NK te organiseren binnen de randvoorwaarden van al die verschillende verenigingen …

    Deze begrijp ik niet helemaal … kun je dit toelichten?

    Super toch !!

    Huh??? Sorry, ik was even met Pieter in gesprek, maareuh … Wat werkt er niet in Apeldoorn Hugo??
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2009
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Jongens, rustig aan!

    Het verhaal is heel simpel, als er maar 1 club is die de zaterdag niet kan invullen is het onmogelijk om voor zo'n opzet te gaan, neem van mij aan dat die kans 100% is.
    Tevens kan ik je vertellen dat dit ook rijders gaat kosten want niet iedereen heeft de tijd en/of de wil om 2 dagen aanwezig te zijn.
     
  17. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Heb je helemaal gelijk in Roelof. Verder is dit zeker geen verhitte discussie, integendeel ... we zijn gewoon in een goed gesprek om te kijken vanuit totaal verschillende invalshoeken wat de wensen en mogelijkheden zijn voor eventueel andere concepten. Goeie discussie hoor, echt wel, zo leer je nog eens van elkaars inzichten, altijd goed!

    Kortom, de zaterdag als deel van de wedstrijd kunnen we terzijde schuiven en ons concentreren op de indeling van de wedstrijdzondag, dat was m.i. ook de TS insteek.

    Volgens mij wordt het opklimsysteem, zoals dit binnen de NOMAC wordt toegepast, en denk ik goed functioneert, ook internationaal toegepast, en staat als zodanig ook in het EFRA handboek beschreven, dit sluit dan denk ik het best aan op de internationale wedstrijden.
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2009
  18. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    We hoeven dit niet aan Opa te vragen ! We hebben in onze competitie zowel in de NK alsmede de NC mensen die kunnen bogen op een ervaring van meer dan 25 jaar competitierijden en alles al een keertje meegemaakt hebben .(ik zelf heb haast 150 NK's verreden ,meest in de hoogste klasse we hadden ; A,B,C (toen ca 200 deelnemers),nationaal/regionaal, F1/2/3/4/, NK/NC/Promo)
    Wat competitiesterkte betreft; destijds hadden we gewoon de EK/WK finalisten /kampioenen in onze competitie en ja , 70 man op een wedstrijddag was heel gewoon. Op Utrecht was 80 man ook geen uitzondering ,na de heats kon iedereen onder de 1/4 finale gewoon naar huis en toch was het altijd heel gezellig !
    Het valt me toch op hoe weinig gebruik er wordt gemaakt van de ervarings deskundigen,is dit een vorm van eigenwijsheid ? In andere culturen/landen schijnt dit heel anders te zijn. Jammer ook dat er inderdaad nogal afgeweken wordt van de topic-starter's vraag. Ik heb nog geen echt gefundeerde tegen argumenten gehoord,als ik ze op een rijtje heb (die argumenten dan ) zal ik ze weerleggen.
     
  19. hugo41

    hugo41

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Zeewolde
    opes, ik bedoelde het niet negatief Richard. heb daar geen reden voor om negatief tegen je te zijn.

    maar het schema zoals jij hebt gemaakt, werkt niet voor een organisatie
    men moet de tijd hebben om in te delen, maar zeker ook om pauze te nemen
    ook dit weer voor een organisatie

    sorry als je je aangevallen voelde, dat was en is niet de bedoeling van mij
     
  20. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen

    1 Helemaal correct :D

    2 Kijk... en dit is nou exact wat we niet moeten doen. Iets terzijde schuiven vanwege een discussie hier tussen 2 man lijkt me iets te makkelijk.
    De opmerking van Roelof snijdt geen hout, als je bv op de zaterdag 1 serie NK klasse doet valt er helemaal niemand buiten de boot en heb je een minimale set nodig aan TC en WL.

    3 Grotendeels wel ja, hier en daar een 7min variatie.
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2009

Deel Deze Pagina