andere ESC meer verbruik

Discussie in 'Model elektronica' gestart door nayy, 26 jan 2021.

  1. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    141
    Hallo,

    IK heb een U-glider die ik met originele motor wil gebruiken.

    De originele schroef ik heb vervangen door een iets groter model van graupner en verbruik ging met originele ESC van 6A naar 6.8A.
    De originele ESC (zonder merk) had geen rem, dus vervangen door een exemplaar van 15A dat wel programmeerbaar was...

    Vandaag de looptijd van de batterij willen testen, en tot mijn verbazing is de motor doorgebrand na anderhalve minuut...
    Verbruik heb ik niet getest, maar zou al boven de 15A moeten uitkomen om door te branden... (motor is gemaakt voor 15A ESC)

    Kan het zijn dat door een andere ESC het motorvermogen ineens veel groter is ? lijkt me vreemd...

    Nayy
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Wat er gebeurt is weet ikniet maar ik ben er vrijwel 100% zeker van dat het niets met de regelaar heeft te maken. De regelaar "stuurt" geen stroom door de motor maar geeft de spanning van de accu door aan de motor. Het is de motor en de belasting van de motor die bepaalt hoeveel stroom er gaat lopen. De regelaar kan de stroom die er gaat lopen op geen enkele manier bepalen.
    In de regelaar zou een stroombegrenzing ingebouwd kunnen zijn maar dat soort regelaars zijn zeldzaam. De moderne regelaars hebben dat niet.
    Dus is die prop toch niet te veel van het goede voor de motor? Draait alles wel goed vrij en soepel? Is er toch nog meer veranderd?
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2021
  3. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    141
    alles draaide soepel...
    enige wat ik dacht: ik heb nog wat schuim zitten wegschuren en mogelijks is er wat schuimstof in de motor terecht gekomen...

    De motor kan ook op 3S gebruikt worden met originele schroef... bij mij zat alles op 2S, dus zelf met iets grotere schroef zou dit geen probleem mogen zijn... er zijn veel mensen die die schroef met die motor op 2S gebruiken. (bron RC-groups)

    Heb nog een identieke motor liggen, ik ga vanavond alles uitmeten: oude ESC, nieuwe ESC, nieuwe schroef en oude schroef...

    Ik vermoed dat er iets doorgebrand is in de motor, wat kortsluiting heeft moeten geven, de 3 draden die naar de motor lopen waren ook ingesmolten in het schuim... dus er moet heel sterke stroomsterktes doorgelopen zijn...

    Nayy
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb het vermoeden, maar dan ook alleen vermoeden, dat de originele regelaar niet volgas ging.
    Als je de nieuwe regelaar ingeprogt heb is die waarschijnlijk wel naar volgas gegaan met als gevolg een hoger stroomverbruik.
    Stof en dergelijke doen niet veel bij een brushless motor en je verbruik kan ook niet ineens 2x zo hoog worden.

    GJ
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Motor testen met schroef in stilstand geeft meer verbruik en minder koeling, 90 sec volgas in stilstand ga je veel motoren verbranden
    Batterij looptijd meet je in de vlucht
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    geef je gegevens eens..
    Maat prop
    aantal cellen van de accu
    gegevens motor (kv, max amperes, gewicht)

    dan is hier vast iemand die kan vertellen of het misschien gewoon een te zware prop was of niet..
     
  7. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    141
    Bedankt voor de input allemaal, vanavond opnieuw gemeten...

    Ik heb de juiste afmetingen niet van de oude schroef, staat niets op... is stuk kleiner dan de 6X3 van graupner.

    oude ESC, originele schroef, orginele spinner (16mm) : 6.3A
    nieuwe ESC, originele schroef, originele spinner (16mm) : 4.7-6.3A
    oude ESC, nieuwe 6X3 schroef, nieuwe spinner (32mm): 10.8A
    nieuwe ESC, nieuwe 6x3 schroef, nieuwe spinner (32mm): 12A
    oude ESC, oude schroef , nieuwe spinner (32mm): 9A
    nieuwe ESC, oude schroef, nieuwe spinner (32mm): 8.8A

    Ik zit met wat verlies op de verbinding voor mijn meting, wanneer ik de batterij rechtstreeks aanschakel heb ik duidelijk nog wat meer vermogen, werkelijk verbruik ligt dus nog iets hoger dan wat ik meet...

    12A met nog wat meer voor een motor die gemaakt is voor 15A ... ik heb wsch de boel overbelast...
    Ik kan duidelijk zien dat de windingen op de oude motor op sommige plaatsen verbrand zijn...

    combinatie van grotere spinner met grotere schroef is teveel voor motortje... (kon zichzelf dragen, en zwever is 343g)

    Ik zal bij de oude schroef blijven om geen risico's te nemen... spijtig...

    Nayy
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2021
  8. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    141
    32mm spinner (afstand schroeven waar schroefbladen vastgezet worden)
    De schroef waarmee het misliep was een 6X3 graupner, de originele is veel kleine (diameter 150mm op de 32mm spinner gemonteerd)
    2S batterij
    motor 20g, 3300kV, gemaakt voor 15A ESC
     
  9. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    141
    Enig idee wat het verschil zou zijn ? wist niet dat dat groot zou zijn...
    veel koeling is er zowiezo niet veel... motor zit volledig in schuimneus ingewerkt...
     
  10. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    141
    ik had beide gecalibreerd bij eerste gebruik...
     
  11. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    141
    Niet veel verschil tussen beide ESC's zoals je aangaf... wsch is de prop met spinner (32mm) te groot voor de motor... wsch hebben andere gebruikers de originele spinner (16mm) gehouden en was dat net ok op 2S...
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    De prop kan te groot zijn voor de motor. Of de spinner 16mm of 32mm is maakt voor de motor niets uit, de stroomopname zal hierdoor (zo goed als) niet beïnvloed worden.
     
  13. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    141
    met diameter spinner bedoel ik waar de schroefbladen vastzitten op de spinner... maw met de grote spinner is de buitendiameter van de schroef "groter"...
    ik meet ongeveer 50% meer verbruik tss kleine en grote spinner.

    De originele spinner was van plastic en durft nog eens kapot springen terwijl de motor draait, daarom vervangen door een Alu spinner die wat groter is.
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als de spinner vergroot , vergroot je ook de meenemer van de prop en dan is de buiten diameter van de prop 16 mm groten en dat geeft zeker een toename van het vermogen = stroomverbruik.
     
  15. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    141
    Heb ook de indruk dat de nieuwe ESC ga mogen vervangen...
    de motor start niet meer vlot op, eenmaal hij draait gaat het vlot maar opstarten gaat in horten en stoten...
    IK vrees dat die met het doorbranden van de motor overbelast is geweest...

    Nayy
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Wat jij de spinner noemt is de propellernaaf. De spinner is iets heel anders, dat is namelijk de "dop" die over het midden van de prop wordt geschroefd of geklemd. Die "dop" heeft echt geen invloed op het stroomgebruik, vandaar mijn antwoord.
    Als je de diameter van de naaf gaat vergroten wordt de effectieve diameter van de prop ook groter. Het resultaat is dat je dan geen 6x3 prop meer hebt maar een 6,75 x 3 prop. Dat heeft dus wel degelijk invloed op het stroomgebruik. De kans dat je dan de motor te zwaar belast is zeer groot.
    Als de motor slecht wil opstarten kan dat inderdaat aan de regelaar liggen maar ook aan de motor of de draden naar de motor. Een slechte soldeerverbinding kan zoiets ook veroorzaken, kijk dat eerst eens heel goed na.
     
  17. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    141
    ok, thx... weer nieuw woord geleerd :). propellernaaf ...

    Met de oude esc draait motor perfect... zal dus aan de ESC liggen... verdorie was beter wat voorzichtiger te werk gegaan...
    Ben onvoorzichtig geweest omdat bij mijn eerste meting de waarden zo laag lagen... er was nog veel marge...
    Weer wat leergeld betaald ...

    bedankt voor de input alvast...

    Nayy
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik, en ook de fabrikanten noemen het spinner hoor...
    En bij de meeste 32mm spinners zitten de gaten waar de prop komt nog wat verder uit elkaar, vaak is dat 35mm.
    Je propdiameter wordt dus een stuk groter.
    De ene regelaar is wat efficienter dan de andere maar dit is wel een groot verschil.
    Waarschijnlijk een hele goedkope regelaar?

    GJ
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dat wil nog niet zeggen dat het juist is! Er worden zo vaak verkeerde namen voor dingen gebruikt en dat levert vrijwel altijd misverstanden op. Beter is om er aan te denken en te proberen die verkeerde benamingen niet meer te gebruiken. Da's lastig, dat snap ik maar het zou zo veel misverstanden en soms zelfs erger voorkomen wanneer iedereen hier naar zou streven. Ik neem het niemand kwalijk als hij/zij het zo heeft geleerd. Maar als je dan vertelt wordt dat het verkeerd is, en waarom dat zo is, zou je er naar moeten streven in het vervolg het juiste woord of benaming te gebruiken.
    Goed dit is modelbouw en hier doet het niet zo veel kwaad. ;) Maar ik kreeg er toch echt een totaal verkeerd beeld door en gaf dus "verkeerde" informatie. :rolleyes::rolleyes:
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Heeft met de PWM frequentie te maken. Vroeger hadden wij bij de auto's een instelbare frequentie, een lage PWM frequentie gaf meer koppel en een hogrere PWM frequentie maakte de motor milder. zal vast iets met de inductie van de motorspoelen te maken hebben.
     

Deel Deze Pagina