Andere hobby behalve modelbouw

Kinderen?
Ze zijn netjes verzorgd het huis uit.
Was een berg werk, nu is het wachten wie het eerst gaat verhuizen.
Verbouwen, verhuizen, woninginrichting...
Tussendoor tijd voor ons zelf.
Een hobby zou een ongekende luxe zijn.
Maar ook leuk.
En leuk is enorm belangrijk geworden.
De tijd gaat kostbaar worden.

Veel plezier.
Willum
 
Kinderen?
Ze zijn netjes verzorgd het huis uit.
Was een berg werk, nu is het wachten wie het eerst gaat verhuizen.
Verbouwen, verhuizen, woninginrichting...
Tussendoor tijd voor ons zelf.
Een hobby zou een ongekende luxe zijn.
Maar ook leuk.
En leuk is enorm belangrijk geworden.
De tijd gaat kostbaar worden.

Veel plezier.
Willum

Voor je het weet, mag je de kleinkinderen, met de auto, overal naar toe brengen. :D
 
Mijn trots/hobby/bodemloze put sinds vorige jaar September:

HannibalPinkstertreffen21mei2018AHW235terreinnu.jpg


Een Land Rover Series 3 109" uit 1975 met (op dit moment nog) een 2.25 Diesel, Fairey overdrive, Fairey vrijloopnaven, paraboolveren ( moeten vervangen worden denk ik ) en een gegalvaniseerd chassis.
Dus ik kan een tijdje vooruit, de plannen zijn er in ieder geval :-)
 
Laat die diesel maar gewoon lekker zitten, die gaat langer mee dan wij. :)

Hier een 110 TD5 uit 2001 en een LW uit 1980.
 

Bijlagen

  • IMG_0156.JPG
    IMG_0156.JPG
    414,6 KB · Weergaven: 393
  • Landrover.jpg
    Landrover.jpg
    200 KB · Weergaven: 399
Dat is waar, het is een sterk motortje, maar ik trek wel eens een zware aanhanger of auto's en dan is een 200tdi of 300tdi wel handig denk ik.
Met harde wind tegen kan ik niet harder dan 70 :-)
Mooi auto's, die LW's, ik vind dat rechte en hoekige mooi, zo simpel.
De achterste chassis balk ook, is gewoon een stuk koker :-)
 
Ik ben mijn andere hobby's aan het inkrimpen. Deed veel aan supermoto rijden naast modelbouw, maar door een ongeluk met een lange nasleep besloten het toch alleen bij modelbouw en straat motoren te houden.

Tevens is mijn oude bmw e39 ook een hobby van me
 

Bijlagen

  • IMG-20170830-WA0072.jpeg
    IMG-20170830-WA0072.jpeg
    342,3 KB · Weergaven: 331
  • 20181123_184047.jpg
    20181123_184047.jpg
    119,7 KB · Weergaven: 372
  • 20181115_154307.jpg
    20181115_154307.jpg
    394,1 KB · Weergaven: 402
  • 20181115_154101.jpg
    20181115_154101.jpg
    495,4 KB · Weergaven: 393
  • IMG-20170108-WA0023.jpg
    IMG-20170108-WA0023.jpg
    167,9 KB · Weergaven: 355
  • IMG-20160619-WA0012.jpeg
    IMG-20160619-WA0012.jpeg
    291,9 KB · Weergaven: 380
  • IMG_1516705214914_81397.jpg
    IMG_1516705214914_81397.jpg
    77,2 KB · Weergaven: 354
Ej Ruud ( @ruudxd ), geweldig, ik heb ook zo'n spele-ding, Serie 3, ex ambulance.
Ik heb er een 200di (zonder turbo in liggen), een 200tdi past moeilijk in een LHD Series, maar daar zijn andere forums voor :)

Met dit machien heb ik in ieder geval genoeg berg ruimte voor alle hobbies.

IMG_4478 RS.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nee, de standaard bak zit er nog in.
Zou wel graag een andere bak willen, of een overdrive zoals in jou auto, maar dan moet toch eerst de turbo op het blok.
Maar is leuk zo als andere hobby, ga je vaak off-road?
 
Waarom moet dan eerst te turbo op het blok?
Mijn 2.25 werkt ook prima met de overdrive, maar wel op iets kleinere banden (6.50x16)
Op de 255/85/16 modderbanden heeft hij er moeite mee :-)
Ik ga niet heel vaak offroad, ik ken hier niet echt mooie weggetjes.
Ik ben wel naar de LRCH dag in Heerde geweest, erg modderig maar wel heel leuk en gemoedelijk!
LRCH12jan2019HeerdeMAB193terreinnu.jpg
 
Mooi, zoiets wil ik dit seizoen ook nog gaan doen, of green-lanen met Dutch 4x4 tours of iets dergelijks.
Maar wil niet al te zwaar terrein opzoeken.
Met jou auto zal dat wel gaan, maar de Ambulance weegt leeg 2350kg, en het zwaartepunt ligt niet direct laag.
In dienst-tijd was er altijd wel ergens een tank in de buurt om de auto los te trekken, als ik nu rond rijd zijn er toch net iets minder van die dingen

Het gewicht en de prachtige stroomlijn zijn ook het probleem qua gearing en motor vermogen.
Met de originele 2.25 diesel was eigenlijk niet te rijden, kon vrachtwagens niet bij houden, eigenlijk een gevaar op de weg.
Daarom ben ik naar de 200di gegaan, dat gaat net goed, maar langere gearing gaat hij niet trekken, dus nu een overdrive er in word hem niet, vandaar dat ik dan toch eerst de turbo er op zou willen hebben.
Een 5 bak er in zou helemaal perfect zijn maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe dat zit, volgens mij kan dat niet zomaar omdat je dan permanent voorwiel aandrijving krijgt, waar de voor assen weer niet tegen kunnen.

Kleinere wielen gaat onder de ambu denk ik heel slecht staan, doordat de koets zo groot is vallen de wielen al heel diep, en lijken ze al (te) klein, dus nog een maatje kleiner is denk ik geen succes (hoewel ik er eens over moet denken want het is wel een simpele optie).

Maar goed, een leuke "andere" hobby, met als voordeel dat ik er achter in kan slapen, alle RC modellen er makkelijk in passen, en zelfs de kart van de zoon achter in past........ tsja ook dat is nog een andere hobby.

En zo blijven we bezig tijd te zoeken voor alle hobbies tussen het werken door.

Maar hoe bevalt jou de overdrive?
Als ik het goed heb kun je die ook schakelen toch?
Komt deze in plaats van de originele tussenbak?
Als deze in plaats van de tussenbak komt, is je 'laag' dan nog steeds echt 'laag' of word die ook langer?
 
Ach, of een 4x4 dag is het een sport om mensen er uit te trekken heb ik gemerkt, dat is juist de sfeer en gezelligheid.
Ik heb ook een aantal keer vast gezeten namelijk :-)
Uit de eerstvolgende auto kwam touwen en scheppen tevoorschijn :-)
Mijn oude 2.25 vind het ook allemaal niet heel leuk meer, met wind tegen halen de vrachtauto's mij inderdaad in, vandaar de geplande overstap naar een 300tdi.
Wat voor spruitstuk gebruikt u als ik vragen mag, die van een 2,5 na?

Een vijf bak kan wel, maar dan moet je vrijloopnaven hebben, zodat de as niet meedraait inderdaad.
Ik ga eerst doorrijden met de standaard bak en de overdrive, daarna ga ik uitzoeken wat ik ga doen.
Of ik doorga met de standaard bak en overstap naar een roamerdrive, of ik naar een vijf bak met de series tussenbak of dat ik overga naar een vijfbak met de defender tussenbak.
Ik neig naar de eerste twee opties, omdat ik het oude gekraak en gedoe ook wel mooi vind :-)
Dit is de optie voor de series tussenbak op een nieuwere versnellingsbak:

https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/the-series-vehicle/series-5-speed-kits.html

De overdrive komt op de plek waar ook de PTO kan komen, de tussenbak komt niet te vervallen.
De overdrive is te bedienen met een aparte hendel en eigenlijk een soort extra versnelling die in elke van de 4 andere versnelling is toe te passen.
Je hoeft de overdrive niet in te schakelen, dan houd je de standaard vertragingen.
Schakel te hem wel in komt er een extra vertraging bij en heb je dus minder toeren en in theorie minder verbuik en meer snelheid, ik merk voornamelijk minder herrie.
Je kunt in theorie dus ook de overdrive in de 4 wiel laag gebruiken, maar door de krachten die er dan om komen zou ik dat niet doen.
De overdrive bevalt mij erg goed, je hebt een stuk minder herrie en ik heb het idee dat de motor minder op zijn kl*ten krijgt, maar dat kan aan mij liggen.
 
Andere hobbies naast modelbouw: motorrijden en zweefvliegen.
Met een voorkeur voor oud Duits materiaal.
Dus een BMW K75C uit 1988 en een Schleicher Ka-6CR uit 1966.

Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat sinds ik de Ka-6 heb het vliegen met modelvliegtuigen een stuk minder is geworden.

dSW0GOU.jpg
qyHv02G.jpg
 
Hmmm.... het reizen met de kabelbaan heb je ook al opgegeven, Arjan.
Je houdt zo weinig hobby's meer over!
Gaat 't zó slecht in de zielenknijperij? :)
 
Arjen,

Uit Away. Leuke plaats.
Hobby's? Altijd goed om ze te hebben.
Een goeie is al vaak genoeg.

Veel hobbyplezier,
Willum
 
Gaat 't zó slecht in de zielenknijperij? :)
Nou dat valt nog heel erg mee, ik kan me er nog steeds een vliegtuig mee veroorloven. Heb inmiddels wel de overstap gemaakt naar de verslavingszorg. Daar gaat meer geld in om :)

Ik wacht nog steeds tot de mannen van het Leutelpaleis de restauratie van mijn Cherokee afmaken. Ze zijn ooit begonnen met het strippen maar Micropuller is daarna akelig stil geworden....
Dit was het laatste wat ik er van heb vernomen:
We wachten nog op het Tibetaanse yakkenleer dat je besteld had. De levering daarvan is om ons nog onbekende reden vertraagd. Intussen zijn we verder gegaan met de overige punten. Ik ben verheugd te kunnen melden dat het rammeltje wat je hoorde weg is (wij raden aan om voortaan geen kleingeld meer in het asbakje te bewaren)

pcrshsite-03.jpg
 
Back
Top