andere motor

• Topicstarter Topicstarter elmeesio
  • Startdatum Startdatum
E

elmeesio

Guest
hallo modelbouwers!,
als je een electro auto ombouwd met bijvoorbeeld een brushless setje, is de as-dikte van de motor niet hetzelfde.
hoe pas je dat aan zodat die nieuwe motor er toch inpast?
ik heb op internet gezocht maar ik kan niks duidelijks vinden.
alvast bedankt

Nou, op het asje hoort een tandwiel genaamd 'Pinion'
Deze pinions hebben een binnenmaat en een aanduiding voor de grootte en vorm van de tandjes (?)
Zoek gewoon de juiste pinions die bij jouw auto horen.
Dan zoek je uit die pinions de juiste pinion (maat van de as, diameter) die op je brushless motor past.

Mijn 1:18 standaard motor gebruikt bijv 48dp pinions met een asmaat van 2.3mm.
Terwijl er brushless motors zijn met 2mm, maar ook met 2.3mm wat betekent dat ik mijn originele pinion kan gebruiken.
Voor een 2mm asje moet ik extra pinions kopen, want dat past niet.

tamiya gravelhound.(df-02)
niet dat ik meteen een andere motor erin prop, maar ik wou gewoon weten hoe dat moest, aangezien ik niemand ken die het mij allemaal kan uitleggen vraag ik het hier :cool:

De Tamiya Gravel Hound is een 1/10 off-road model. Daar zit standaard meen ik een Mabuchi 540 motor bij. 540 in deze staat voor de maat van de motor. Deze motoren hebben over het algemeen een as met een diameter van 1/8" (3,2mm). Hiervoor zijn legio brushless motoren te krijgen waar je standaard pinion (bijgeleverd) zo zonder problemen op past. Deze motoren en/of motor/regelaar sets zijn er in elk budget. Van de lagere budgetten zoals de EZ-run setjes tot aan de high end motoren van o.a. LRP, Orion e.a.

Mocht je dus een brushless set willen hebben voor je gravelhound dan zou ik zeker voor een passende set zoeken en niet een motor met een afwijkende maat. Over deze motoren en sets staat echt al een hoop op dit forum dus met de zoekfunctie zal dat zeker wat opleveren...

Joost.

.

dus bijvoorbeeld een eZrun 9t zou zonder problemen in mijn gravel hound passen?

Back