Andere motorpinion / Kortere blades : welk effect ?

Misschien is het nog niet zo belangrijk voor mij als newbie, die zich vooralsnog beperkt tot het hoveren en voorzichtig heen- en weer vliegen, maar ik wil het toch graag weten...

Via de zoekfunctie heb ik geen antwoord gevonden, dus hierbij mijn vraag :

Ik heb een Zoom 450Pro. Momenteel zit er een Brushless ESC (40A) en een brushless motor van Protech (Apollo) op. Goed of niet goed, daarover kan ik niet oordelen vanwege gebrek aan ervaring en geen mogelijkheid tot vergelijk.

Het tandwiel dat op de motor zit is een 13T. De blades zijn 350 mm, Rotortech CF-blades. Als ik naar meer tandjes overschakel, bvb 15T, of 16T, wat is juist het effect ? Logischerwijs zou ik zeggen meer toeren voor de rotor. Volgens de handleiding van de Zoom is het aan te raden om bij een 16T pinion over te schakelen op 325-blades...maar wat is het effect daar dan weer van ?

Ik heb nu de indruk dat de heli wat traag reageert. Goed voor mij, om te leren, maar als ik de pitch in idle-up vol omhoog gooi, schiet hij niet echt de lucht in, eerder beheerst.

Kan iemand mij vertellen wat het effect is als ik overschakel naar 15T, of 16T-pinion, en wat is het bijkomstig effect van over te schakelen naar kortere blades (335 of 325 ipv 350) ?

Alvast bedankt,

Yves.

Groter pinion, zelfde bladen, meer toeren, heel wat meer amperes, misschien wel teveel voor
die motor of regelaar, misschien zelfs teveel toeren op de kop, en misschien zelfs
wel onveilig voor het aantal toeren in combinatie met houten blaadjes en plastic
bladhouders.

Zet je er tegelijk iets kleinere bladen op dan zullen de amperes niet aanzienlijk toenemen,
maar ook daar zullen de toeren wel gaan toenemen, aanvankelijk van de hoeveelheid toeren,
dan weer de veiligheid, plastic bladhouders, houten bladen.

Het is op een heli altijd een beetje zoeken naar de meest effieciente instelling,
dus amperes, headspeed, en bladen.
Het is ook een kwestie wat je zelf wilt/kunt.

Traag reageren op de pitch kan ook liggen aan weerstand op de swash, te zwakke servo's, of te weinig pitch. Hoeveel pitch trek je op je hoofdbladen? Als je je servo's loskoppelt van de swash, is hij dan makkelijk op en neer te bewegen? Welke pitch-servo's gebruik je?

Groetjes,

Ton.

@Wutangcl : qua veiligheid valt het wel mee, vlieg met CF-blades (Rotortech) en alles is in alu bij de Pro. Chassis is in CF.

@Skidz : servo's op de swash zijn Robbe FS-61BB. Zijn wel snel maar misschien iets te zwak. Einde van de week komen er 3 Protech B-26 binnen, veel sterker maar iets trager. Heb er iets meer vertrouwen in.

Wat ik wel gemerkt heb, is dat de servo-uitslag van deze servo's beperkter is. Ik heb de servo-uitslag van de swash-servo's op 120 % gezet in de afstandsbediening, en nu bewegen ze nog minder dan de originele Protech B-205 op 100 %.

Swash beweegt erg soepel, nergens weerstand. Pitch staat - hoop ik -op +10/-10, moet ik nog eens fatsoenlijk checken. Maar dat zal pas eind van de week zijn, door een kapotte bearing van de staartaandrijving moet ik op onderdelen wachten...

Funkey zei:
Pitch staat - hoop ik -op +10/-10

?!?

Okee, je koopt een heli die vliegklaar rond de 700 euro kost en je hebt geen pitch-metertje van een 10tje?!?!? Ga je schamen! Dieper!

Zonder dollen, je moet ongeveer 10 graden pitch trekken om een beetje weg te komen bij een normale headspeed. Weet je niet of je genoeg pitch trekt dan zal je dat dus moeten checken...

Groetjes,

Ton.

LOL, pitchmetertje heb ik wel hoor, en ik meende de pitch ingesteld te hebben (in idle-up) vna -10 tot +10. Maar om te checken moet ik ff wachten, want hij ligt momenteel uiteen :

...door een kapotte bearing van de staartaandrijving moet ik op onderdelen wachten...

Noodzakelijke spullen komen woensdag binnen, dus dan kan ik 'm terug ineen zetten...

Hmmmmm, klinkt dan als toerental ofzoiets... Als je bij ongeveer 5 graden niet hoovert, heb je te weinig toeren, dus daarmee kun je ongeveer bepalen of de headspeed een beetje klopt. Als je midstick 0 en vol stick +10 hebt is dat dus halverwege en makkelijk te checken... Das dan check 2, nadat je je maximale pitch hebt gechecked ;) Verder kan traag op de pitch reageren best aan je servo's liggen. De fs61 heeft 9 n/cm koppel, kan net tekort schieten. HS55's doen al 11 N/cm, en de 3153 doet 14 N/cm en zover ik begrijp is de HS55 al net genoeg... Overigens heb ik daar zelf geen ervaring mee, ik heb 3153's rondom en bij 10 graad komt ie aardig van de grond ;)

Groetjes,

Ton.

Back