Andere stekkers voor vleugel servo's

• Topicstarter Topicstarter jacques
  • Startdatum Startdatum
J

jacques

Guest
Ik vraag mij al een tijdje af wat nu de beste manier is om vleugel servo's aan te sluiten. :?
Je kan natuurlijk standaard verleng kabels nemen, maar die zouden los kunnen trillen.
Of gewoon langere kabels aan je servo's solderen.
Maar je blijft met het probleem zitten dat je dan nog steeds een hele stapel stekkers aan moet sluiten op je ontvanger iedere keer dat je toestel monteert. :(
En je moet je ontvanger uit het schuimrubber halen om bij de stekkerbus te komen. :(

Heeft iemand ervaring met een ander stekker systeem :?:

Bv met een flat kabel en dan alle servo's op een connector BV RS232 :?: :idea:

IK heb bij een (groot) model een oplossing gezien dmv "seriele poort" stekkers (van een computer). De stekkers waren in de vleugel en in de romp vastgelijmd zodat als de vleugel op zijn plaats werd geschoven de stekkers automatisch in elkaar schoven.

Cor

ik gebruik die groene MPX stekkers. kun je 2 servo's in een keer aansluiten. werkt zeer goed. maar als je er meer op een vleugel hebt is het verstandiger om inderdaad een seriele poort aansluitng te gebruiken..

groet,

vinze

Ja, precies zo een computer stekker (RS-232). :lol:

Heb je dan geen elektrische problemen etc. :roll:

Vince, als je die 6 polige MPX stekkers bedoeld dan kun je daar zelfs 4 servo's op aansluiten. 1x plus, 1xmin en 4 x puls kabel.

Via een rs 232 stekker kan dit ook. heb deze optie al vaker gezien en dan bij die grote aparte zwevers met veel servo's in de vleugel.

Ps. Ik kan toch gewoon alle zwarte en alle roden draden aan elkaar solderen. :?
In het geval van een linker en rechter rolroer servo de pulsdraden ook.
Zelfde puls zelfde uitslag. :?

geen soldeer werk wat slecht kan zijn, en die y-kabel steek je in de ontvanger en laat je gewoon zitten en alleen de kabels van de vleugels trek je los.

Theo Coenen zei:
als je die 6 polige MPX stekkers bedoeld dan kun je daar zelfs 4 servo's op aansluiten. 1x plus, 1xmin en 4 x puls kabel.
als dan een onderbreking in de plus of min pin optreedt zit je met 4 weigerende servo's...

Gezamelijke plus en min:
Een v-kabeltje heeft ook een gezamelijke pplus en min.
Je hele ontvanger heeft een gezamelijke plus en min.

Let bij de RS232 stekker, ook wel seriele stekker genoemd (9pins of 25 pins) dat je een degelijke neemt met goudcontactjes. Er ziiten ook wat gammele versies tussen de aangeboden stekkers.

Groeten,
Gerben

In de F3j en F3B wereld een heel normale manier.
Inderdaad een gezamenlijke plus en een gezamenlijke min. Zeker met 4 of 6 servo's in de vleugels. Zie de plaatjes van de Pike Superior

superior_fuse1.jpg

superior_wing1.jpg

Als de plus of min uitvalt ben je aangewezen op je staart....

superior_tail1.jpg

Henk

@hstruyk

:thumbsup: Exact dat bedoel ik :thumbsup: , moet werken :lol:

Maar hoe heb je de verbinding ontvanger -> RS-232 gemaakt gaat het daar weer over in een fabrieks stekker :?:

Of kun je misschien een flatkabel daar gebruiken (hoe heet dat stekker systeem ook al weer waar SCSI disks etc mee vast zitten :?: ), misschien komt de steek van het Futaba ontvanger stekkerblok overeen :?: :idea:

Loop eens bij een electronicawinkel binnen, allerlij stekkers in div. uitvoeringen. Zoa kan je ook kiezen voor een audio DIN-plug of kleiner een Computer PS2 plug

Of surf eens rond op de site van de conrad.

Maar hoe heb je de verbinding ontvanger -> RS-232 gemaakt gaat het daar weer over in een fabrieks stekker :?:

Gewoon met de fabrieksstekkers. Het wordt wel een heel bosje maar je komt er niet meer aan. Je werkt het weg in de romp zie:

superior_fuse2.jpg

Henk

Back