Ik kreeg de BLTouch niet goed werkend.
Daarbij moet ik wel zeggen, dat ik geen origineel BLTouch heb, maar een copy. Van alles geprobeerd wat de algemene issues kunnen zijn (volgens google). Maar iedere keer als bedleveling klaar was, dan moest ik steeds de offset blijven bij stellen. Eerst softwarematig geprobeerd, maar het was niet iedere keer dezelfde offset. Dus daarna weer met de stelschroeven gedaan. Maar ja, wat is de meerwaarde van bedleveling, als je daarna steeds de stelschroeven moet afstellen om de print goed te krijgen.
Daarom een proximity sensor aangeschaft.
Een print gemaakt met de BLtouch, om een houder te maken voor de proximity sensor. De houder past niet 100% perfect, maar bruikbaar.
De sensor gemonteerd en aangesloten, daarna Marlin aangepast en op hoogte eerst de Z-as naar home laten gaan. De sensor werkte.
Daarna de sensor vast geschroefd en gaan kijken of er een vaste offset nodig is. Daar kom ik op een offset van -0,2
En toen het spannende moment. Is bij de 2e proef print ook een offset van -0,2 nodig. Yes, ook nu een offset van -0,2
Nog een 3e print getest. Ook nu weer -0,2
De offsets waren handmatig ingesteld. Nu kijken welke G-code erbij hoort, zodat dit pre-fixed in de code kan.
De nieuwe sensor geeft bij de eerste test een beter resultaat. Hopelijk blijft dat zo.
Er is wel een nadeel. Ik had de BLtouch gekozen omdat ik in de toekomst naar een glasplaat wil. Dat was met de BLtouch geen probleem geweest.
Maar de sensor meet metaal. De nieuwe sensor zweeft nu +/- 1mm boven het bed (wat een aluminium plaat is met folie). Als daar nog een 3mm glasplaat tussen moet, dan gaat het botsen. Dat wordt uitzoeken hoe dat op te lossen in de toekomst. Maar lijkt erop dat er nog een keer een andere sensor moet komen.