Annodisatie aluminium verwijderen ?, krijg je zwakker alu ?

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Hallo, ik wil graag mijn annodisatie verwijderen van bepaalde delen van mijn buggy.

Het is nu paars/blauw van kleur.
Nu heb ik wat beschadigingen, en dat zint me niet. Oplossing: Verwijderen van de annodistaite, en grof polijsten.

Echter er zijn 2 dingen die me er van weerhouden:

Ik weet dat somige annodisatie lagen gebruikt worden om het alu sterker te maken. Is dit bij mij ook het geval, en hoe kun je dat zien ?

Hoe verwijder ik deze laag, anders dan mechanisch ?
Ik las iets van oven cleaner ? , ik ben er al achter dat de werkzame stof
"Sodium Hydroxide" is,ofwel Natriumhydroxide en het mooiste is natuurlijk een hoog percentage.
Ovenreiniger heeft iets van 3 %, en iets van "drano crystals" iets van 96 % Heb geen idee wat "drano crystals" zijn en wat de nederlandse variant ervan is.

Wie kan me helpen ?

Edit:
Oke, gootsteenontstopper moet werken, even gekeken, en ja hoor 15 tot 30 % werkzame stof.

Enig idee hoelang ik het moet laten weken ?

Ik had al iets gezien van een tijd laten weken, met een tang pakken, en ronddraaien in de vloeistof, onder stromend water afborstelen, met een oude afwasborstel, en vervolgens met brillo soap pads schoenboenen.

overnreiniger gaat prima, even in laten weken, en af en toe met een tandenborstel proberen het eraf te halen.

let wel, als je het te lang laat liggen word je alu zwart van oxidatie, niet mooi.

verder houd er ook rekening mee dat je je blankgemaakte alu eigenlijk af moet lakken met een blanke lak, of hoogglans polijsten, of opnieuw adoniseren met blanke coating of het verweert als de pokke door de oxidatie.

Hoe kan ik het voorzien van een blanke coating, dus opnieuw wil (kleurloos)annodiseren ?

Blanke lak lijkt me niet zo goed, gezien het een buggy is, en zand behoorlijk schuurt.

Waarom kan hoogglans polijsten dan wel, en ruw polijsten, met bv een ciff middel niet ???

Ik heb wel meer alu option parts die niet hoogglans gepolijst zijn,en volgens mij ook niet geannodiseerd, zou het dan zo hard gaan met de oxidatie van het spul ?

Het is trouwens van T6 alu gemaakt, datzelfde wat ook gebruikt word in vliegtuigen, geen idee of het dan een ander verhaal wordt, mbt de oxidatie van het geheel...

Edit 2:
Gevonden op zoeken naar alu t6 oxidatie, etc:

Aluminium heeft een grote affiniteit tot zuurstof. Het
vormt daarmee een natuurlijke oxidelaag van circa 0,01
micron dikte die het tegen verdere oxidatie beschermt.
Als de oxidelaag wordt beschadigd, wordt deze door de
grote affiniteit tot zuurstof snel hersteld. Daardoor heeft
aluminium een goede corrosieweerstand. Deze natuurlijke
corrosieweerstand kan nog worden verbeterd door
anodiseren (zie ook § 4.5 ‘Oppervlaktebehandelingen’).

Edit 3:
quote van een ander (computer)forum:
Aluminium vormt automatisch een beschermende laag van Al2O3 wat een keramische beschermlaag is en als dat fijn gepolijst is de laag beter. Maar een geanodiseerde laag is beter

Mijn antwoord, en dus vraag, hier weer op:
Op zich krast zand natuurlijk wel, maar komen enkel de delen in aanraking met zand, die inderdaad dus nu ook al zijn weggevreten. (dus nu door de annodisatie heen zijn)

Kan ik dan concluderen dat het voor mij, in deze toestand, veilig is om over te gaan tot het weghalen van deze laag, en er voor mij geen tot bijna geen extra corrosie zal plaatsvinden door het ontbreken van annodisatie laag ????

Back