Another one bit the dust. FVK Boomerang crash.

• Topicstarter Topicstarter Marc Bolier
  • Startdatum Startdatum
M

Marc Bolier

Guest
Net nu ik lekker aan de boomerang begon te wennen geeft hij het op! Tijdens een bocht verloor de stakker een vleugelhelft en probeerde zichzelf maar meteen te begraven. Het toestel is niet lang maar zat toch tot over de helft in het land. De motor loopt stroef, regelaar, hoogte servo en ontvanger zijn stuk :(.

Setup: Mega 16/15/3 CAM 4,7 * 4,7 speed prop en 1700 mAh 3s HiModel's (prima pakketje trouwens). Ik vond het een heel leuk toestel om te vliegen en na zo'n 30 vluchtjes ging het me ook steeds beter af om hem op de rails te houden. Ik ga hem denk ik weer vervangen.

Nu ik de vleugel ook eens aan de binnenkant kon bekijken viel het mij op dat er een balsa ligger in zit. Ik had eigenlijk verwacht dat deze van carbon zou zijn!

Nu vraag ik me af of je zo'n toestel te zwaar kan belasten in de bochten...ik ging er eigenlijk vanuit dat hij in de lucht onverwoestbaar zou zijn...

Groeten,
Marc

Wat denk je, een model dat eigenlijk gemaakt is voor een speed 400 van zo rond de 65 watt en wij duwen daar dan een "dikke" brushless in van rond de 300+ watt en proberen dan ook nog eens op dezelfe manier de bocht door te komen. Dat is dus eigenlijk vragen om problemen.

De Voodoo en de moderne pylonracers zijn hier wel weer op gebouwd.

Ik heb mn boomerang dubbel gevouwen met een mindere setup. De post crash inspectie toonde een vrij slordig gebouwde vleugel met meer lijmrupsen dan ligger. Zoals Theo al opmerkte, niet echt gebouwd voor het zwaardere werk.

Overigens is het balsa waar je tegenaan kijkt niet de ligger maar de verbinding tussen de 2 liggers die wel van carbon zijn. De nerf dient normaliter verticaal te lopen maar was bij mijn boomerang horizontaal. Ook niet handig dus.

Ben benieuwd wanneer die van mijn Boomerang dan breekt........................... 8) :lol: ach ik heb maar een mega 16/15/4 erin met een iets grotere prop op 2 lipo's. Heel misschien ga ik straks toch weer terug naar de jamara Pro 480 HS op 2 lipo's met een 4,75x4,75 prop.

Theo Coenen zei:
Wat denk je, een model dat eigenlijk gemaakt is voor een speed 400 van zo rond de 65 watt en wij duwen daar dan een "dikke" brushless in van rond de 300+ watt en proberen dan ook nog eens op dezelfe manier de bocht door te komen. Dat is dus eigenlijk vragen om problemen.

De Voodoo en de moderne pylonracers zijn hier wel weer op gebouwd.

Ik weet niet, FVK adverteert met "Snelheden tot 200 kmh" en dat in een periode dat "zware" nicd's nog de enige optie waren....
De nerfrichting is bij mij ook horizontaal, voor de rest is de vleugel netjes gebouwd.

Een moderner kistje is idd een goede optie. Ik vind de Demon van Ruud wel mooi.

Die 200 KMH kan best kloppen, maar dan mag je hem niet als een pylonracer de bocht om rukken. Je moet dan rustig rondjes vliegen en geen haakse bochten op topspeed maken.

Volgens de berekeningen van mijnn setup zou een topspeed van rond de 70 tot 90 mph haalbaar moeten zijn, dat is dan dus ongeveer 100 tot 140 kmh, bij jullie setup is dat net tegen de 200 kmh.

Overigens heb je helemaal gelijk Theo -dat is bewezen- maar ik had zelf geen problemen verwacht gebaseerd op de informatie op de fvk website. Aan de andere kant is het ook maar net hoe he het interpreteert ik las SNEL EN MANOUVERBAAR maar misschien staat er wel SNEL OF MANOUVEERBAAR... 20G belastbaarheid lijkt heel wat maar ik heb geen idee hoeveel G je nu werkelijk trekt. In mijn geval zou 20G ongeveer 8 kg belasting betekenen en dat is ook niet mis voor die dunne vleugels.

Are you looking for something fast...? Something really fast. ..? Then maybe you should fly the Boomerang, you could find that your definition of "Fast" could quickly change. Even with a low cost Speed 400 - 6V motor and 10 x 500 AR cells, you will have a similar speed to a 2 metre Hotliner, with a drive costing a few Hundred Euros. Fit a Brushless motor, and speeds in excess of 200 km/h are no problem ...(for the model). Pure speed is not the only talent of the Boomerang. Designed for the 400 Pylon class the model is outrageously manoeuvrable. Dependent on the speed and power of the drive unit, a roll rate of more than 600° per second is possible with turns in excess of 20 G

Marc

Jullie vleugels zijn gebroken omdat de nerf richting van de balza vertijver in horizontale ringting loopt.
Hierdoor wordt na elke hoge belasting de ligger langzamerhand steeds zwakker omdat deze indeukt.
Op het moment dat dat de ligger ver genoeg is ingedeukt zal de vleugel dubbelvouwen!

Hier is een schematisch plaatje te zien van de belasting op een Z-profiel (ik kon geen I-profiel vinden op internet)
http://www.berekeningvanconstructies.be/1_112.jpg

Je kan je vleugel heel eenvoudig versterken door een sleuf te zagen en een extra balza of triplec liggertje te plaatsen met constructielijm.

Martijn

Mijn boomerang heb ik ook vervangen door een voodoo, voelt echt veel beter aan, vleugel is een stuk stijfer en de manier waarop je alles inbouwd is ook degelijker, alle kwicklinkjes en bal-linkjes zitten al aan de stuurstangen en zijn ook echt kwalitijd (word allemaal megeleverd).

Mijn boomerang heeft trouwens een breuklijn in de lengte richting van de vleugel, ik laat er nogwel wat dunne zap inlopen en maak hem "wedtrijd ready" ondanks dat er geen sp400 wedstijd is.

Mijn Voodoo is ook onderweg. Ben benieuwd. Ik heb het e.e.a. gelezen over aanpassingen zodat grotere lipo's (3s 2200) ook nog passen. Dat wordt weer leuk!

Volgens mij is het erg rustig met de wedstrijden. Het lijkt me leuk om ook eens te kijken of misschien wel mee te doen.

Groeten,
Marc

Die aanpassing heb ik ook gedaan aan de voodoo.
Door 1 servo te verplaatsen.

Ik vlieg hem met een 1800 pakket.
Het 2100 pakket past nu net niet, omdat ik een te dikke regelaar gebruik. Zou ik een dunnere regelaar gebruiken, dan past de 2100 ook, want het is maar 1 mm wat ik te kort kom.

Maar met de het 1800 pakket zijn ook al hele leuke vluchten mogelijk

hoi,

20 G is niet veel voor zo,n kistje,de demons die ik bouw zijn geconstrueerd voor 60 G en dat met een vleugel van 7.8 % dik en 137cm spanwijdte.
snelste tijd gevlogen over tien rondes is nu 63 seconden (totaal 4km ideaal gevlogen)

Groeten Ruud

Tja, en nu heb ik ook pech.

Gisteravond bij de landing heb ik het stabilo gekraakt. Voor de rest is er geen schade te zien. Is er toevallig iemand die tussen de resten van de Boomerang nog wel een goed stabilo heeft??

Zoniet, dan jammer en moet ik er eentje maken van balsa.

Dat weet ik ook niet.

Het stabilo heeft een spanwijdte van 22 cm en een wortelkoorde van 6,5 cm inclusief het roertje. De eerste 5 cm van het stabilo ligt het op de romp en het heeft een symetrisch profiel.

hoi theo,

ziet ernaar uit dat ze hetzelfde zijn.

Toko stabilo is 22cm span, en 6cm koorde.
Is voll gfk, scheurweefsel scharniertje is mee gelamineerd, en nog niet losgesneden.
Kleur wit met rode tippen.

profiel is uiteraard symetrisch..

peter

Theo,

Ik heb nog een stabilo aan m'n kapotte romp vastzitten. Alleen een beschadiging op de plek van het kielvlak omdat deze eraf gebroken is. Voor de rest ziet er het er nog prima uit. PB/MSN me maar mocht je interesse hebben.

Groeten,

Paul

Back