Ansmann Racing xBase Deluxe vraag...

• Topicstarter Topicstarter Nick K
  • Startdatum Startdatum
N

Nick K

Guest
Hoi,

Ik heb een Ansmann Racing xBase Deluxe en Orion rocketpack 27 accus gekocht maar nu kom ik er 123 niet uit hoe ik de lader moet instellen ?

Weet iemand raad.

Ik gokte na lezen van manual op cap 5000MAH, C 5.0 A batterycheck om dat er op de batterij staat niet hoger te laden als 5 A en ik geen capaciteit van de accu kan vinden.

Nu staat de lader op nog 6,xx min te gaan maar linksbovenin display knipperd om en om chg/end wat erop lijkt dat de accu vol is alleen hij hangt er net aan.

Of zijn die accu's al vol als je ze al koopt ? maar dan nog waarom blijft er 6 min xx sec staan en loopt dit niet verder af naar 0 min 0 sec .

groet Nick K

Het schijnt dat nieuwe accu een soort van "bewaar" spul hebben dat eerst moet oplossen. Ik zou ze dus nog eens ontladen en dan opnieuw laden. Als je nog niet weet hoeveel erin kan, zou ik een lagere laadstroom kiezen, 3 A bijvoorbeeld. Zo kom je er vanzelf achter hoeveel hij kan laden, zonder dat je direct op zijn max gaat laden.

Het schijnt dat nieuwe accu een soort van "bewaar" spul hebben dat eerst moet oplossen. Ik zou ze dus nog eens ontladen en dan opnieuw laden. Als je nog niet weet hoeveel erin kan, zou ik een lagere laadstroom kiezen, 3 A bijvoorbeeld. Zo kom je er vanzelf achter hoeveel hij kan laden, zonder dat je direct op zijn max gaat laden.

Bedankt voor de reactie ! alleen hoe moet ik die lader dan instellen (zie boven) op CAP= 3000 mah en C= 3.0 A trouwens ontladen kan ik (nog) niet heb geen ontlader en auto heeft nog iets waar ik nie uitkom met de RC, ik moet m setten als ik m aanzet, dat doe ik dan alleen dan blijft ie piepen dat er iets niet goed is, alles gecontroleerd maar zit allemaal zoals hoort, tis Tamiya.

Laatst bewerkt door een moderator:
De informatie die je geeft is miniem maar volgens mij moet je het volgende instellen.

Stel de lader in op NiMH (Nikkel metaal hidryde).

Stel de laadstroom in op 2700mA. Dit is 1C want de accu is 2700mAh. Wil je sneller laden dan moet je een hogere laadstroom instellen maar dat is niet zo goed voor je accu. Je kan maximaal 5000mA instellen, dat is ongeveer 1,8C. De accu kan dat wel hebben maar de levensduur zal er zeker korter door worden.

Delta piek instellen op een waarde tussen de 5mV en 10mV. Begin laag (bij 5mV) en als de lader te snel stopt met laden verhoog dan deze waarde stapje voor stapje. Als je met een hoge stroom laad kan je deze waarde ook wat hoger instellen. Meestal is 7mV of 8mV prima maar ga NOOIT hoger dan 10. Dan kan je echt je accu opblazen door overladen!

Nieuwe accus altijd een keer of twee LANGZAAM laden met een laadstroom van ongveer 0,1C. In jou geval dus met 300mA gedurende 10 to 12 uur. Eigenlijk zou het 270mA moeten zijn maar dat kan je bij deze lader niet instellen, het gaat in stapjes van 100mA.
De derde keer laden met ongeveer 0,5C en daarna met de "normale" laadstroom van 1C.
Dit is nodig omdat de accu meestal een soort van lui is als je hem net gekocht hebt. Hij is gefabriceerd en heeft daarna een tijd in de verpakking gezeten. De chemie binnenin heeft een tijd niets gedaan en doet niet direct helemaal mee al je voor het eerst gaat laden. Door hem langzaam te laden maak je hem "wakker" en zal de hele chemie netjes op gang komen en de accu goed gaan werken.

Er zit dus geen "bewaar spul" of zo iets in dat zijn broodje aap verhalen.

Back