Ansmann x-base deluxe lipo laden??

Ik heb er heel weinig verstand van,maar waarom prijzen ze die laders dan zo aan,dat die 5 cellen lipo kan laden enzo,en ik heb ook maar van horen zeggen,maar wat is die,of wat doet die balancer eigenlijk???

Een accu wordt samengesteld uit meerdere cellen. Je zal dan ook altijd "het probleem" hebben dat die afzonderlijke cellen NOOIT 100% aan elkaar gelijk zijn. In het verleden toen we alleen nog maar lood accu's Nicad en NiMH accu's hadden was dit niet zo'n probleem. De afzonderlijke cellen kunnen wel wat hebben. Helaas is dat anders bij Li-Ion accu's. Maar wat gebeurt er dan? Wat gaat er fout?

Even terug naar de Nicad en de NiMH accu's.
Wanneer je een lege accu gaat laden hang je hem aan de lader die er dan een bepaalde stroom doorheen zal jagen. Zoals al geschreven de afzondelijke cellen in die accu zullen nooit 100% gelijk zijn dus er zullen cellen zijn die eerder vol zijn dan de anderen. Toch zal de lader doorgaan met laden tot alle cellen vol zijn, dus zullen de cellen die eerder vol zijn dan de anderen iets overladen worden. Gelukkig zijn de onderlinge verschillen tussen de cellen maar klein dus dat overladen van enkele cellen in een accu valt in de praktijk heel erg mee en ze kunnen daar prima tegen. Geen problemen dus.

Nu de Li-Ion accu's en vooral de soort die wij kennen als LiPo's. Lipo's zijn namelijk Li-Ion accu's maar niet alle Li-Ion accu's zijn LiPo's!!! Net als dat een Ferrari een auto is maar niet alle auto's zijn Ferrari's.
LiPo's zijn eigenlijk een beetje nare accu's. Ze hebben een aantal hele grote voordelen maar er kleven ook nadelen aan. Je kan ze niet al te snel laden. De meeste kan je met maximaal 1C laden maar er zijn ondertussen ook al accu's die je met 2C mag laden. Dit zal in de toekomst nog wel oplopen denk ik maar onthoud wel dat je meer energie in een accu krijgt als je hem langzamer laad. Laden met 1C is ook beter voor de accu dan laden met 2C, maar dat is een ander verhaal.
Net als bij NiCad en NiMH accu's zijn ook bij LiPo's niet alle cellen in een accu 100% aan elkaar gelijk. Helaas is dit bij LiPo's wel een probleem. LiPo cellen mogen namelijk NOOIT overladen worden. Ze kunnen daar heel erg slecht tegen en in het ergste geval kan een overladen cel zelfs ploffen en in de fik vliegen!
Ook te ver ontladen is heel erg slecht voor Lipo's dus ook dat moet je te allen tijden voorkomen. Denk er dus goed om dat je ALTIJD nog wat energie in een LiPo laat zitten en ontlaad hem dus nooit helemaal. Doe je dat wel dan is de kans groot dat je de accu direct naar de maan helpt. Er zijn mazzelpikken die het wel voor elkaar gekregen hebben om een te ver ontladen Lipo weer aan het werk te krijgen. Dit gaat echter wel ten koste van een flink deel van de capaciteit.

Wat doet nu een balancer?
Een balancer zet parallel aan elke cel een stukje elektronica dat de spanning van de cel in de gaten houdt. Als de celspanning 4,2135V is zal de cel vol zijn en gaat die elektronica ingrijpen. Als de overige cellen in de accu nog niet vol zijn zal de lader nog niet stoppen met laden. Die ene cel is echter al wel vol en mag dus niet verder geladen worden. De balancer zal nu de laadstroom die er nog wel doorheen zou moeten lopen buiten de cel om leiden. Het laden van de overige cellen gaat dus gewoon door maar de cel die al eerder vol is wordt niet verder geladen.
Als er daarna nog en cel vol is zal de balancer ook bij die cel ingrijpen en de nog lopende laadstroom ook buiten die cel omleiden. Dat gaat zo door tot alle cellen vol zijn en de lader ook stopt.
Een balancer zorgt er dus voor dat alle cellen in een Lipo accu helemaal vol komen zonder dat er cellen overladen worden en er gevaar ontstaat. Zeker bij een accu die uit 3 of meer cellen bestaat is een balancer zeker aan te raden. Ze kosten meestal minder dan een LiPo accu dus als je een accu sloopt door overladen ben je al meer geld kwijt.

Zo,dat is een grundlichen antwoord!!!,bedankt,lekker duidelijk zo...ik ga straks voor mijn bruschless motor toch eerst maar een 7 cells accu halen=8,4 volt,die spanning zal onder belasting wel zakken,maar ik denk nooit onder de spanning van een 2 cells lipo,dus een goedkopere alternatief(en sneller dan een racepack van 7,2volt dus.)..en als dat niet snel genoeg is,dan maar een 2 cells met balancer(van www.pk-racing.nl ,lijkt mij wel goed spul)

Laatst bewerkt:
Voor veel toepassingen zijn de NiCad en NiMH accu's vaak nog de beste keuze. LiPo's worden steeds beter maar ze kunnen nog steeds niet die hele hoge stromen leveren die NiCad en NiMH kunnen leveren.
Vooral in de auto en speedboten worden Lipo's nog niet zo vaak gebruikt. In die modellen worden naar verhouding veel hogere stromen uit de accu's getrokken dan bij vliegende modellen. Dit is ontstaan doordat men in die relatief kleine modellen niet zo veel cellen kwijt kan. Om dan toch aan grotere vermogens te komen zal je veel stroom moeten trekken want het vermogen is de spanning maal de stroom. Als de spanning dan laag is zal de stroom omhoog moeten.
Om dus LiPo's meer in auto's en speedboten te kunnen gebruiken zullen er dus ook andere motoren gebruikt moeten gaan worden. Motoren die op een hogere spanning werken en dus minder stroom nodig hebben om hetzelfde vermogen te kunnen leveren. Dat zal in de toekomst best gaan gebeuren maar het is goed te begrijpen dat zoiets niet van vandaag op morgen geregeld is. Maar als je een nieuw model wilt gaan bouwen zou je er van het begin af aan eens aan kunnen denken om op LiPo's over te gaan. Je zal dan dus ook een andere motor en regelaar moeten kiezen.
Volgens mij kan dat al best maar om de voor jouw juiste combinatie te vinden zal wel enig experimenteren vergen. Helaas kan ik niet zo veel adviezen geven op dit gebied. Ik weet een heleboel van de elektronica en hoe de zaken werken. Helaas weet ik weinig over welke motor waarvoor geschikt is, ik weet eigenlijk alleen de algemene zaken op dit gebied. Ik heb me daar nooit echt in verdiept en er zijn heel erg veel motoren en regelaars op de markt.
Op dit forum zijn wel mensen aanwezig die je veel meer over de motoren kunnen vertellen. Misschien moet je hen eens vragen als je zo ver bent..
Succes.

Back