Antenne 2,4ghz gebroken.

Hoi,

van mijn ontvanger (2,4ghz) is mijn draad afgebroken. Ik wil het er nu opnieuw op solderen, alleen er zitten zeg maar 2 kern draden in. 1 draad die geïsoleerd is. En daar om heen een mantel. Kan ik gewoon die mantel+die andere draad op mijn ontvanger solderen?? Geeft dit problemen?:confused:
bedankt.

Voor de montage van de antenne aan de ontvanger bestaan er twee systemen. Het beste is een aansluiting via een miniconnector. Een nieuwe antenne (met connector) kan dan eenvoudig op de ontvangerprint worden geklikt.

Bij de andere methode is de antenne op de print gesoldeerd. Zowel de kern als de mantel worden op aparte soldeereilanden gesoldeerd. Vervanging is niet eenvoudig en vraagt veel soldeervaardigheid en bovenal de juiste gereedschappen.

Als je twijfelt of je de klus aan kunt, laat dit dan doen door een ervaren soldeerder. Mogelijk kan je een beroep doen op de servicedienst.

je kan ze niet zomaar met elkaar verbinden omdat de mantel de kern afschermt van storing en op het punt waar je ze aan elkaar verbind houdt die werking op. Effectief is het bereik van je antenne ingekort en helaas is voor 2.4 ghz de lengte van de draad afgemeten aan het bereik...

en wat gebeurt er als je gewoon een enkele draad op een soldeer plek soldeert (want ik kon geen plaats vinden waar de mantel zou moeten zitten).

Dat kan niet. Bij 2.4 GHz systemen is de antenne een zéér kritisch onderdeel. Daar kan je niet zomaar iets aan gaan wijzigen. Dat kost meteen (veel) reikwijdte.
De plek waar de mantel zat gesoldeerd ligt op een fractie van de plaats waar de kern wordt gesoldeerd. Het is ook mogelijk dat het soldeereiland van de print is afgescheurd en nog op de antenne zit. Dat moet te zien zijn. De kans dat de ontvanger dan niet meer gerepareerd kan worden is dan wel heel groot...

dat is het probleem ik kan niet zien of het ergens op gesoldeerd was. Zou het misschien mogelijk zijn dat het een draad met 2 kernen is maar dat ze alleen de binnenste kern gebruikt hebben?

Kreeg een kwalijk bericht dat het topic dicht was, en de vraag nog open, geen idee of het zo moest, maar gok erop dat het perongelijk is gegaan, geen bericht van een van de mods of de ts....

Bij deze weer open...

Ontopic, hier worden 2 gebruikt, en moetne ook 2 dradfen gesoldeerd worden...
mvrg: Emil

Back