Antenne connector vraagje

Geen idee of ik hier in de juiste groep post maar ik probeer het maar(en anders hoor ik wel waar wel).

Ik heb een Hawkeye UHF JR open LRS module in mijn Turnigy 9XR. Nu was ik laatst aan het vliegen en binnen 400 meter ging mijn rx in failsave (RTL). Dus onmiddellijk mijn kist geland. Thuis de boel nagekeken en gemeten. Het bleek dat de connector op de Hawkeye module sluiting maakte (de kern en de ground maakten sluiting). Ik heb het interne antenne kabeltje van de pcb verwijderd en toen de module zelf gecheckt, geen sluiting dus het zit in het kabeltje of connector zelf. Ik heb er een ander kabeltje opgezet en de sluiting is verdwenen. Hierna gechecked met de spectrum analyzer en wat blijkt, de range is ontzettend slecht. Rssi gemeten, met 60 meter tussen tx en rx valt de rssi maar liefst met 60% terug. Ik heb het idee dat de module beschadigd is. Nu weet ik niet het fijne van antenne's maar is het mogelijk dat door de sluiting in de connector de module beschadigd kan zijn? Er zijn natuurlijk ook kortgesloten antenne's zoals cloverleafs die niet de zender beschadigen. Wie kan mij een antwoord geven op deze vraag?

Is de kabel vervangen voor een originele of een gelijkende ??
In het geval van een "gelijkende" kan het prima zijn dat er technisch het 1 en ander verschilt van de originele waardoor de antenne niet meer optimaal werkt.

Ik ken het apparaat niet en weet ook niet wat er aan de andere kant van die kabel zit. Als ik het goed lees een antenne ? Maar een short in een sma connector zal niet snel gebeuren, ook niet in coax. Een open komt vaker voor (draadbreuk, slechte soldering)

Er zit een verschil tussen DC en AC weerstand. Voor DC is een spoel een short maar voor een UHF signaal is het een reactantie. Vaak worden er in "korte" antennes aanpasnetwerkjes gebruikt. Veel antennes lijken daardoor een short te hebben.

OT: wat voor SA heb je ? (meetapparatuur is mijn ding ;) )

Ik ken het apparaat niet en weet ook niet wat er aan de andere kant van die kabel zit. Als ik het goed lees een antenne ? Maar een short in een sma connector zal niet snel gebeuren, ook niet in coax. Een open komt vaker voor (draadbreuk, slechte soldering)

Er zit een verschil tussen DC en AC weerstand. Voor DC is een spoel een short maar voor een UHF signaal is het een reactantie. Vaak worden er in "korte" antennes aanpasnetwerkjes gebruikt. Veel antennes lijken daardoor een short te hebben.

OT: wat voor SA heb je ? (meetapparatuur is mijn ding ;) )

Ik gebruik de Hawkeye RX als OpenLRS Spectrum Analyer/scanner, zie filmpje hieronder.
Ik heb de connector en kabel doorgemeten en er zat echt een sluiting in.

PU03250yUzE[/media] scanner / spectrum analyzer. RCHacker #46 - YouTube

Dit is de Hawkeye UHF module:

Laatst bewerkt door een moderator:
Het probleem is opgelost. De verkoper van de Hawkeye UHF heeft mij een nieuwe zend module gestuurd. De oude eruit gesoldeerd en de nieuwe erin incl. nieuw antennekabeltje en het werkt perfect. Van de week ruim 7 km weg gevlogen met 100% rssi. Ik ben weer blij.

Laatst bewerkt:
Back