antenne draad

Ik wil een dun antenne draatje aan mijn ontvanger zetten.
Maar nu vroeg ik mij af of ik daar dun LB draad voor kan gebruiken??

Groeten Martijn

Ik weet dat Ray v.d. Klok, jou welbekend, ooit de besturingsdraad van een Tow-raket (uit zijn tijd als dienstplichtige zandhaas) als antenne heeft gebruikt. Was wat moeilijker te solderen.

Ik ga weer op één van m'n stokpaardjes zitten.
Mensen, weest heel voorzichtig met wijzigingen aan de antenne van de ontvanger (ook de zender overigens). Gebruik de zoekfunctie eens want ik heb er al vaker uitgebreid over geschreven dat je niet zo maar de antenne kan inkorten. Dit gaat ALTIJD ten koste van de reikwijdte. Als de antenne te kort wordt, door afknippen of oprollen of wat dan ook kan die reikwijdte zelfs teruglopen tot minder dan 100 meter!!!!!
Als je toch een korte antenne nodig hebt kijk dan eens naar een Azzar antenne of iets soortgelijks. Daarmee heb je ook wel enig verlies in reikwijdte maar dat is meestal niet meer dan een procent of 10.
Nogmaals kijk uit met inkorten van antennes!!!

Ik heb nu een stukje LB draad gebruikt en dit werkte goed.
Ik heb geen last van storing gehad.
Dus probleem opgelost.

Groeten Martijn

Bij kleinere electromodellen is het nogal eens gebruikelijk om de standaard geleverde antennedraad aan de ontvonger te vervangen door een 0,2 tot 0,4 mm verenstaaldraad. Maar dan wel van dezelfde lengte als de oorspronkelijke antenne, dit laatste is belangrijk. Het belangrijkste argument hiervoor is minder weerstand, geen dik, kronkelig lelijk geval bungelend achter je model, en minder gewicht. Ik heb dit ook achter een speed 400 pylonracertje gedaan, zonder enig probleem.

Dus restlengte antennedraad+staaldraad (is de soort belangrijk, bv pianosnaar ook goed?) precies even lang als de oude draad maken en de verbinding gewoon solderen? En dan is de afname in reikwijdte te verwaarlozen?

Hmm, ik ben nu ook een electrootje aan het bouwen en vind zo'n staaldraadje d'r achter wel cool staan.
Stel dat je bijna geen rijkweidte meer hebt, kan je dan de oude antenne er zonder problemen op doen??

mathijs

Je mag natuurlijk een kort stukje van de oorspronkelijke antennedraad laten zitten en hiertegen het staaldraad solderen, de totale lengte moet dezelfde blijven! Zorg ervoor dat er geen knikken in de verenstaal antenne komen . En natuurlijk, als je tijdens reikwijdte test tot ongewenste conclusies komt (doordat je niet goed gesoldeerd hebt, dit kan de enige oorzaak zijn) dan kan je ook het oorspronkelijke stuk draad, met 0,5 cm overlap en een krimpkousje weer eraan solderen. Maak een goede soldeerverbinding , nooit met zuur als flux, altijd harskernsoldeer gebruiken. Eerst beide delen vertinnen.

Ik heb op een bootje van mij een carson mini antenne gemonteerd. Dit werkt uitstekend.
Hij ziet er tevens ook nog mooi uit. De kosten zijn € 5,10 voor antenne. Ik heb hem gekocht bij Quartel in Roosendaal.
Je hoeft het oude antenne draad niet in te korten. Je hoeft alleen het einde (laatste 0,5 cm) te strippen en deze in de speol te monteren. Voor de rest rol, je het oude oorsponkelijke draad wat dus nog steeds aan je ontvanger zit gewoon op een bijgeleverd stukje plastic, op.
De verkorte antenne is een spoel waar een stukje krimpkous omheen zit. Dit maakt het geheel ook nog eens trilbestendig.

Al met al vind ik dit een zeer goede aanrader.

Ik zelf heb het niet zo op het inkorten van het oude antennedraad. Hiermee wordt, zoals al eerder vermeld, de rijkweidte wordt dan erg verminderd. DIt probleem is dus verholpen. Ik heb zelf nog geen nadeligegevolgen kunnen constateren.
Bovendien is de prijs in vergelijking met de azzar antenne ook nog een leuke bijkomer.

Greetzss,

Christopher.

:offtopic: @Christopher, dit bericht heb je ook al bij een ander draadje letterlijk identiek gepost :?

Back