Antenne plaatsing HAWK III

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Hobby4Life, 2 jan 2020.

  1. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Ik heb een Hawk III en heb de antenne draadjes van mijn ontvanger nu uit het rug gat lopen en dan direct langs de romp geplakt in een soort V vormpje. dit vliegt prima. alleen is mijn RSSI signaal minder als bij mijn andere toestellen. Waarschijnlijk door de carbon strips die daar ook lopen.

    Ik wil dit verbeteren, wat is een goed aanpak? ik wil ook niet zomaar gaatjes boren in de romp als dat niet nodig zou zijn.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.881
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In de F5B kisten zitten ze links en rechts in de romp, onder de vleugel.
    Zo heb ik ze destijds ook in de Hawk gehad en signaal is prima.
    In de Hawk zit bijna geen carbon, alleen 2 rovings in de ligger en wat nepcarbon bij de servo-openingen, tenminste, dat ligt een beetje aan wanneer de Hawk gekocht is.
    Bij de F5B kisten is de hele vleugel volcarbon en bij de Avionik is de hele staartboom en stabilo/kielvlak vol carbon.
    En daarmee zaten we zonder signaalverlies op >1000 meter hoogte.

    In mijn Surprise 15 had ik mijn antenne volledig in de romp.
    De Surpriseromp is van kevlar met 4 carbon rovings erin.
    Ontvanger, schakelaar, accu, bec, alles op een plaatje GFK van 0,5 a 1mm en dan daar 1 antennedraad recht naar achter en de andere dwars op het plaatje.

    Ook 1100 meter mee gehaald.

    Het hele plaatje hangt aan de schakelaar in de romp.
    De servo-contrastekker die op het plaatje geplakt zit is de laadaansluiting van de 2S lipo.
    Lipo was 300 mAh, genoeg voor 3 wedstijdvluchten van 16 minuten.

    Bovenaanzicht van het plaatje
    RX1.JPG


    Onderkant plaatje:
    RX-B.JPG

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Bedankt voor de adviezen.

    Vandaag even een klein dingetje geprint om de antenne draden mooi 90graden naar buiten te werken.

    2020-01-03 20.37.25.jpg
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.881
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ze hoeven niet exact 90 graden te staan, het is redelijk onkritisch, als de uiteinden van de antenne maar altijd zicht hebben op de zender.
    Dat geprinte ding heeft een behoorlijke berg weerstand en de Hawk is toch al niet 1 van de snelste of best zwevende modellen dus wil je zo min mogelijk weerstand.
    Eigenlijk zou je dat gat achter in de romp ook dicht moeten maken.
    En nog een tip, die achterste schroef, niet gebruiken, gewoon een stuk isolatieband over de lip achterop de vleugel.
    Dat is sterk zat, als wij met 300 km/u haaks de bocht om kunnen kan dat helemaal met een Hawk met 200.
    Voordeel is dat als je een harde landing maakt je niet je vleugel helemaal sloopt, dat plakband snijdt veel makkelijker door.
    Plus je hebt niet het risico dat die schroef door je lipo heen gaat.
    En wat eigenlijk iedereen deed nadat ik het uitegprobeerd had... de accu opening groter maken en de instelhoek kleiner.
    Er kan dan makkelijker een 4S 3300 lipo in, of zelfs een 5S en als je 2 a 3 stroken aan de achterkant van de vleugelopname plakt dan gaat ie neutraler en sneller vliegen.
    Nu zal hij bij hogere snelheid steeds zijn neus omhoog willen steken, ook al ligt je zwaartepunt heel achterlijk, bij mij zelfs op 74mm geprobeerd, 72mm is nog goed te vliegen.
    Maar als je de instelhoek verkleint door isolatietape achterop de vleugelopname of voorop het stabilozadel te plakken hoef je op hoge snelheid geen down te drukken.
    De hoogste snelheid die ik met een Hawk gehaald heb was 242 km/u in duikvlucht, met motor aan is ie beduidend langzamer, zelfs als je er 3500 watt in douwt.
    Een echte F5B kist loopt daarmee zeker 250 en mijn Surprise heeft, radar gemeten, 375 km/u gehaald, in zweefvlucht, horizontaal.
    Maar de Hawk is een leuke instap in het hotlinervliegen hoewel de huidige Hawk veel te duur is, daar kan je al bijna een goede 4 kleppen F5B kist voor kopen.

    Ik heb destijds een bouwdraadje gemaakt, heeft op het forum gestaan en ook op RC-Network maar de foto's zijn daar weg en hier staan ze nog.
    https://www.f5b.nl/hawkbouw/

    Gert-Jan
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Zou de uiteinden van de antennes binnen de buisjes plaatsen. Door de vliegwind zullen de antennes naar achteren worden gebogen waardoor er van de 90 graden tussen beide antennes weinig over blijft. Bovendien loop je het risico dat de antennes op de plaats waar deze uit de buisjes komen op den duur zullen afbreken.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.881
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het kan allemaal veel korter, als alleen de kale stukjes buiten de romp uitsteken is het genoeg, dus 20mm buiten de romp is ruim voldoende.
    En niet al te veel zorgen maken om die 90 graden, sommige hadden bijna 180 graden en andere weer een graad of 60, maakt allemaal niets uit wat bereik betreft, je kan ze allemaal prima uit het zicht vliegen.

    GJ
     
  8. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Ik weet het, maar ik hou van symmetrie ;-)

    Inmiddels heb ik de boel ingekort, zondag maar weer eens vergelijken.
    Niet dat ik mij er zorgen over maakte, alleen verbaasde mij de RSSI readings tov van mijn andere kisten. Het kan altijd beter :)
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.881
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat rssi readings slechter zijn, ligt dat niet aan de ontvanger, ooit al eens in een andere kist gehangen?
    Het zou zelfs aan het weer of luchtvochtigheid kunnen liggen.
    Echt, in de Hawk zit amper carbon, er zit wat zwart glasweefsel en 2 carbonrovings in.
    Dat kan nooit veel invloed hebben.
    Ik heb nooit rssi reading uitgelezen, zolang er geen alarm komt is er niks aan de hand, ik vond stromen, spanningen, toerentallen en temperaturen veel belangrijker om uit te lezen en te loggen.

    GJ
     
  10. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Van het weekend weer even gevlogen, en het resultaat is uitermate goed!.. een aanmerkelijke verbetering, gewoon weer zoals ik gewend ben.
    De her plaatsing van de antenne draden had wel degelijk effect in dit geval.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.881
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat is best raar aangezien het allemaal gewoon epoxy is waar 2,4 prima doorheen gaat.
    Ik zou dan gaan twijfelen aan de kwaliteit van de ontvangers, is het signaal dan zo zwak?
    Of het zijn weersinvloeden geweest.
    Maar belangrijkste, het doet het weer zoals je wilt.

    GJ
     
  12. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Het was niet slecht ik heb dat ook nooit vermeld.. Ik ging van een 80% naar 65-70% oid,. dat is nog steeds uitermate goed.. alleen vroeg ik mij af waar dat verschil in lag. blijkbaar omdat ik eerst de draadjes direct uit het gat langs de romp had geplakt.
    Als je het goed bekijkt liepen de draden parallel langs elkaar.. dus van diversity ontvangst bleef niet veel over..
    Nu ik het zo heb opgelost. En blijkt dit dus toch effect te hebben, dat de draadjes uit elkaar liggen.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Geruimde kuipje van mijn Wilco F5B (Hawk)
    Ja 4S als gegoten...

    DSCN7177.JPG

    Ontvanger, Castle UBEC, schakelaar en lipo in een unit. Inclusief een stekker voor de ailerons.
    Antenne in de romp... geen carboon... doorvoer door styreen bowden buisjes.
    met warmte gebogen waar nodig. Alleen de laatste endjes van de antenne ontvangen immers, de rest is afgeschermd met isolatie

    Aan twee schroefjes in de romp net achter de vleugel, via het schakelaartje.
    Analoog een beetje wat voorgesteld werd door de jongens...

    DSCN7179.JPG

    Het signaal dat retour komt is het telemetriesignaal. Dat is zwakker dan een gezonden
    signaal van de zender. Bij een Jeti wordt je gek als je de waarschuwing te gevoelig zet.
    En er niets aan de hand is...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2020

Deel Deze Pagina