Antenne verwisselen optima 9 breuk

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Wes56, 21 mrt 2020.

  1. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Beste,

    Na een controle op alle onderdelen van mijn 3ds hs slick merkte ik dat de het topje van 1 van de 2 antennes op mijn Optima 9 los zat.
    Hij brak praktisch onmiddelijk af. Ik weet dat dit een gekend probleem is.

    Daar ik denk dat ik gezien de omstandigheden nu niet direct aan een nieuwe kan geraken dacht ik om de antenne van een optima 7 erop te steken in de plaats. Daar ik deze ontvanger niet gebruik op dit moment en volgens mij is dit net dezelfde antenne. Klopt dit?
    Zoals je kan zien op foto is het gewoon de antenne van het printje halen. (is niet gesoldeerd)
    En de andere erop klikken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Als het verder de zelfde antenne is zal dat werken. Je moet wel heel voorzichtig zijn bij het lostrekken van de antenne. Trek niet aan de draad maar probeer met je nagels of een dun tangetje onder de randen van het metalen connectortje te komen om het los te trekken. Pas hierbij ook op dat je geen SMD onderdeeltjes kapot maakt.
     
  3. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok bedankt. Intussen zag ik op de site van Hitec een set en daar stond dat deze voor de optima6, 7 en 9 zijn. Dus dit zijn dan dezelfde antennes.
    Het loshalen ben ik voorzichtig maar het valt best mee hoor om dit los te halen.

    Mvg Wes.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat valt ook wel mee als je het goed doet. Met beleid en wat geduld is het geen probleem.
    Helaas heb ik heel vreemde dingen gezien wat dit soort connectortjes aan gaat. Mensen die het geheel van de print af hebben getrokken of die dachten dat het gesoldeerd was en met een soldeerbout aan het poken waren geweest om het los te krijgen. :eek:
     

Deel Deze Pagina