Antenne zeilboot

Gewoon lekker helemaal onderdeks houden. Dit werkt perfect, en je hebt dan ook geen kans op lekkage. Houdt wel de orginele lengte van je antenne, dat is heel belangrijk. Wat sommige bouwers doen is een soort kunststof 'slangetje' onderdeks bevestigen alwaar ze dan het antennedraadje doorvoeren, zo kan je je ontvanger later er weer wat gemakkelijker uitbouwen en de antennedraad ligt dan goed gestrekt. Bevestig hem wel zo hoog mogelijk in je boot, dus direct onder je dek!

Je kan een rietje nemen en deze aan de onderkant van het dek lijmen.
Ook werkt instalatie mantel maar is zwaarder.
Ik heb een MM waarvan de zwaardkast met latoenkoper is bekleed hier is de intvanger op aangesloten.
Je kan dit doen met de aluminium mast of een carbon mast.

Kreeg soms de vragen aluminium geleid niet en carbon ook niet

Ik heb daar een oplossing voor gevonden die het niet willen geloven worden aan een test onderworpen ik zet 220 volt op de masten en de testpersonen mogen hem vasthouden.

Als je met veel boten tegenlijk vaart kan het verstandig zijn om je antenne langs de achterstag naar boven te leiden, dit voorkomt ongewenste storing!

Succes,

groeten,

Ben
Saphir, Seadolpin, MicroMagic

En als je de antenne naar buiten leidt, doe dit dan via een stukje ABS of messing buis die een cm boven je dek uitkomt.
Daar de antenne doorheen en vervolgens de buis waterdicht maken door een stukje krimpkous omheen te krimpen.
Antenne vastmaken aan je verstaging, en je heb optimale ontvangst.

Ik vaar al een aantal jaren regelmatig met zeer grote groepen boten tegelijk en heb echt nog NOOIT last van storingen gehad met mijn antennes onderdeks, dus dat gaat echt wel erg goed hoor!

Waarom naar buiten doen, dat geeft alleen maar ellende :!:

Zo als je ziet iedereen heb wel zijn eigen mening ik vrees dat je het tog zelf moet uit proberen 8) die van mij lopen allemaal boven deks 8) .
Van de MM vlak langs de mast naar boven En de trimaran achter op met een sprietje 8) .
En die paar druppeltjes die binnen komen ach daar zinken ze niet van 8)

De antenne van mijn M-klasse hangt in de mast :)

Duidelijk verschillende meningen, als ik alles zo doorlees (bij iedereengaat het goed) denk ik dat je gewoon moet uitproberen wat jou het beste ligt, en maakt niet veel uit of je boven- of benedendeks doet!

De antenne van mijn MM hangt langs de achterstag omhoog.
Ik wilde per-se niet knippen in de kabel, en de constructie die ik nu heb maakt het mogelijk de ontvanger te demonteren zodat ik hem ook in mijn andere (nog in aanbouw zijnde) boot kan gebruiken.

Jan Vos zei:
Kreeg soms de vragen aluminium geleid niet en carbon ook niet... knip

die test is niet nodig :lol:

hier in nederland zijn zowiezo al alle hoogspanningskabels van aluminium :lol:
dit oa om gewicht en kosten te besparen. wel is dacht ik de soortelijke weerstand iets hoger. waardoor op langere draadlengtes (enkele kilometers) meer spanningsverlies geleden wordt :roll:

en alle hengelsporters onder ons weten dat zie niet met een carbonfiber hengel moeten gaan vissen als er onweer is losgebarsten :wink:

als je am zend gaan de golven op en neer,dus maakt niks uit waar de antenne zit,zend je fm dan moet de zender, met rechte stralen je antenne kunnen bereiken.
dit grof weg uitgelegd,werkt zelfde als bij de radio.
denk aan fm alleen in ned,en am en kortegolf heel europa

Back