antenne

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door DjangoT, 4 mei 2004.

  1. DjangoT

    DjangoT Guest

    Hellowz maybe een noob vraag maar kan ik een antenne van mijn am zender over zetten naar mijn fm zender??
     
  2. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele
    als het alleen die uitschuifbare metalen buis is wel, tenminste als de schroefdraad overeenkomt

    misschien best als ze ongeveel even lang zijn

    grtz nitro
     
  3. dikketienes

    dikketienes

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    417
    Locatie:
    Breda
    volgens mij niet want dat verscheeld van frequentie maar als hij dezelfde lengte is zal het niets uit maken.

    groeten dick
     
  4. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.541
    Locatie:
    Veenendaal
    Jawel dat kan wel hoor. Als de schroefdraad inderdad maar overeenkomt moet dat geen problemen geven.
    Je frequentie heeft niet met de lengte van je antenne te maken zover ik weet. Bij je ontvanger zit dat anders en kan de lengte wel van invloed zijn.
     
  5. DjangoT

    DjangoT Guest

    Okeej bedankt.
     
  6. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Uitsluitend als het de zelfde antenne is, kan je deze overzetten. Dus niet alleen de schroefdraad, maar ook de lengte moet gelijk zijn. Als de antenne te kort of te lang is, heb je beduidend minder zendvermogen!

    Bij de modelbouwwinkel kun je overigens zenderantennes los verkrijgen.
     
  7. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Zou het werkelijk zoveel uitmaken Jan?

    Ik Heb nu een Eclipse 7 zender op 72 MHz en een op 35 MHz en ze hebben exact dezelfde antenne.
     
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Nou, dan klopt het toch, als het maar de zelfde lengte is.

    Even wat info terzijde:
    Een zenderantenne wordt binnen in de zender kunstmatig verlengd door een spoel. We spreken dan van een 'base-loaded-coil' antenne. Bij oudere zenders zie je die spoel ook wel eens halverwege de antenne (centre-loaded-coil) en heel vroeger zat deze ook wel eens in het puntje (top-loaded-coil).
    Uit praktische en economische redenen worden de laatste typen antennes niet meer gemaakt. Deze leverden overigens een veel betere afstraling, maar waren te duur en te kwetsbaar. Met de huidige antennes gaat het ook...
    Voor zenders, die gemaakt worden in verschillende frequenties, kan een fabrikant volstaan met slechts 1 antenne-type doordat de verlengingsspoel steeds een andere waarde heeft. Voor 40MHz zit er dus een 'kortere' verlengingsspoel in de zender dan voor 35MHz.
     
  9. dikketienes

    dikketienes

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    417
    Locatie:
    Breda
    ja dat maakt veel uit want in je zender zit dan een antenne een beetje ingebouwd want bij elke ferquentie heb je een andere lengte antenne

    groeten dick
     
  10. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    dat is ook niet waar he
    als jij een ander kristal steekt ga je dan ook je antenne wat gaan inkorten ?
     
  11. Rick St.

    Rick St. Guest

    Maar als je hem nou langer koopt.. heb je toch meer zendbereik.. toch?
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    De lengte van de antenne heeft te maken met de golflengte van het signaal, zomaar langer of korter maken is niet ideaal.....

    Ik moet vaak op de stelling mijn antenne niet geheel uitschuiven want anders zit ik tegen de balken of het dak aan te tikken, ik ondervind daardoor geen problemen in bereik maar ik denk dat mijn FF3 zender wel een iets beter signaal geeft dan bv. een Attack zender
     
  13. dikketienes

    dikketienes

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    417
    Locatie:
    Breda
    nee dat gaat over zulke kleine frequentie verschillen dat de golflengte bijne gelijk blijft en dan heeft het bijna geen effect

    groeten dick
     

Deel Deze Pagina