Antennedraad afgeknipt; hoe te vervangen?

• Topicstarter Topicstarter icewim
  • Startdatum Startdatum
I

icewim

Guest
Hoi; ik heb een tijdje terug een metalen antenne op mijn kap (auto) gemaakt met een connector tussen kap en chassis. Die connector is wel goed maar toch doet de auto als ik verder weg ga soms dingen die ik niet doe met de zender. De batterijen van zender en auto zijn 100% vol.
Dus haal ik de handel er maar weer af en zet de oude spriet er weer op.
Nu heb ik de originele draad af moeten knippen op de lengte van de metalen strip en nu moet ik die er dus weer opzetten. Die draad heb ik niet meer, maar is dat nu speciaal draad, of kan je daar gewoon dun stroomdraad voor gebruiken?

Verder heb ik stroom voor twee remledjes van het batterijpak afgepakt; kan dat ook storing geven? De auto doet ook vreemd als ik niet rem maar juist optrek of een bocht maak.

Wie weet raadt?
Groetjes; Wim.

Bij brandstofauto's moet je goed opletten dat er geen metalen delen tegen elkaar staan aan te tikken, dat kan nog wel eens storing geven.

Je kunt het draadje op een paar cm van de ontvanger afknippen, strippen, een langdraadje eraan solderen en een stukje krinpkous eroverheen doen.

Andere optie is de ontvanger open wippen en een vers draadje vanaf het begin op de printplaat solderen. Is niet echt moeilijk als je een beetje goede soldeerbout hebt.

Okee, maar het maakt dus niet uit wat voor een draadje het is?

Dit draadje heeft een bepaalde weerstand(van je ontvanger) knip je dit draadje door of kort je het in zal je bereik minder worden of zelfs verdwijnen.

Die remledjes eraf, kan alleen maar storen staat wel leuk maar een op hol geslagen brandstof auto tegen een trottoir is puin en dus janken.

Een ding scheelt dan wel dan heb jij je sloop motortje!!(vorige forum vraag)

Er is al vele keren geschreven over het afknippen of andersinds veranderen van je ontvanger antenne. Kijk bijvoorbeeld eens bij: www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5771&postdays=0&postorder=asc&start=0.
Met de zoek functie bovenaan kan je er nog meer opzoeken.
In principe komt het hier op neer, wat voor soort draad maakt weinig uit maar de lengte is wel belangrijk! Ik zou wel voor soepel draad kiezen, dat is makkelijker te verwerken en breekt veel minder snel.

maar een soepele draad is weer moeilijker door die tubes te krijgen.
en als je een te dikke draad neemt, krijg je hem ook niet door de tubes......

Montagedraad, dat je in elektronicawinkels kunt kopen is er in 0,14 of 0,15mm2. Meestal is dit verkrijgbaar in lengtes van 5 meter. Dit is het best geschikt als antennedraad: voldoende adertjes, soepele isolatie en dezelde diameter als de originele antenne. De lengte van de antenne is per ontvangermerk/type verschillend. Inmiddels hebben veel 2kanaals ontvangers en speciaal voor auto's ontwikkelde ontvangers een antenne van 50 cm. Bij twijfel even het type van de ontvanger vermelden.

Bij modeltreinen worden van die hele mooie ro;;etjes draad gebruikt met een gevlochten draad, zoek daar eens naar.

Een draad met een harde kern is niet aan te bevelen omdat die sneller breken.

Pffff......ik had op mijn werk dun draad gepakt en had dat er opgesoldeerd; is de buitenmantel te dik voor het rietje............

Eerst kontroleren schaap!!

Back